Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    8

Standard "Erklært" frisk

men etter 4 mnd uten medisin (Neo Mercazole), begynte jeg å merke ubehag igjen iform av hjertebank, svetting uten å ha gjort noe og tretthet.
    Gikk til legen og ba om å få ta nye blodprøver (3 mnd siden sist), og fikk svarene i går.
    Stoffskiftet mitt har blitt høyt, og er, ifølge svarrapporten fra lab., forenlig med hyperthyreose.

Prøvene som gjorde at jeg kuttet helt ut på medisinen var slik( 17/6):
    TSH 1,04
    FT4 13

Prøven jeg tok 21/7 var slik( 1 mnd uten medisin):
    TSH 0,35
    T4 15,1

Prøvene jeg tok den 06.10 var slik:
    TSH < 0,01 ( 0,40 - 4,00)
    FT4 40,0 ( 10,3 - 24,5)
    T3 5,5 ( 1,3 - 2,6)
    S-Thyroglob.antist. < 20 ( < 50)
    S-Thyr.perox.(TPO) antist. 58 ( < 50)

Hva tror dere? Stoppet jeg på medisinen for tidlig?
    Og hva som gjør at det blusser opp igjen slik?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: "Erklært" frisk

Når man skal kutte thyreostatikabehandlingen er en vurdering. Vil tro det var riktig å kutte da du gjorde. En høy TSH kan igangsette antistoff og fT4 begynte jo å bli rimelig lav.
    Men det kan jo ha vært for tidlig og du bør vel forberede deg på at de starter opp igjen .....
    Hvorfor bruker de anti-TG istaden for TRAS ?

http://www.uus.no/brukerhandbok/index.a ... emi%202004
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Hei

Det er ikke uvanlig at hyperthyreose blusser opp igjen etter en runde med Neo. Hos noen kan det skje relativt raskt, hos andre kan den blusse opp igjen etter år. Hos noen gir ikke Neo ønsket effekt og man må ta i bruk andre behandlingsalternativer, men man forsøker vel gjerne et par runder med Neo først - hvis du tåler denne behandlingen godt.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Hvorfor bruker de anti-TG istaden for TRAS ?
    Vet du, det aner jeg ikke..
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hildemor
    (....)men man forsøker vel gjerne et par runder med Neo først - hvis du tåler denne behandlingen godt.
    Jeg var jo på denne behandlingen i ca 18 mnd. og den virket vel tilfredstillende på meg, hvis ikke hadde nok legen gitt meg en annen medisin.

Men, hvilken andre behandlingsmetoder er det da?
    Er det ikke radioaktiv jod og operasjon som er de andre alternativene?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Hildemor Gjest

Hei igjen Det finnes en medisin til, jeg husker dessverre ikke navnet.

Du er behandlet slik de pleier å behandle. De gir en runde med Neo til stoffskiftet ser ut til å ha stabilisert seg. Så blir det en pause for å se hva som skjer og om det har roet aktiviteten for alltid eller ikke. Hos deg har ikke det skjedd. Det betyr enten en ny runde med Neo, alternativt radoiaktivt jod. Kirurgi er vel siste alternativ de velger som behandling hvis det ikke er nødvendig av ulike grunner.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    8

Nå har jo vi ett sterkt ønske om å bli gravid, og få barn... Så dette "tullet" som blusset opp igjen, passet ganske dårlig.

Hva er det som gjør at en ikke bør bli gravid når en har Graves/Hyperthyreose?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Propyltiouracile er jo et alternativ til Neo-Merc. De har omtrent samme virkemetode, men litt forskjellige bivirkninger og bruk.
    Det er ofte ikke førstevalget fordi legen må søke om registreringsfritak på den.
    Søkefunksjonen på sia her finne mye.
    viewtopic.php?f=5&t=3396

En kan jo også bruke disse forskjellig.
    1. lavdosig = langvarig uten Levaxin.
    2. Høydosig= kortvarig med Levaxin.

Så syns jeg du bør spørre om hvorfor de ikke bruker TRAS.
    Det er en viktig prøve for å finne ut når man kan slutte med thyreostatikaen, og den er både nyere og bedre til det bruket enn anti-TG.

Propyltiouracile er forøvrig foretrukket ved graviditet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    8

Tusen takk for svar n`Finn
    Skal ta det opp med legen jeg får på sykehuset.
    (blir jo sendt videre til spesialist nå).

Hildemor Gjest

At man ikke bør bli gravid skyldes vel at høyt stoffskifte krever behandling og at denne behandlingen sikkert påvirker et foster i mer eller mindre grad.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn