Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Standard stressdosering ved psykisk stress?

Jeg har den siste uka levd under psykisk stress. Min gamle far ligger på sykehus med lungebetennelse, blodpropper i lungene og lårbeinsbrudd.da er det ikke lett å bo langt unna.

Jeg trodde at jeg taklet det bra, men i dag kom nedturen. Kjenner meg deprimert. Jeg vet at man stressdoserer med hydrokortison ved fysisk sykdom, men hva med psykiske nedturer? Og skal man stressdosere i et slikt tilfelle? Det er jo veldig naturlig å bli "deppa" i en sånn situasjon.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    45
    Meldinger
    332

Standard Sv: stressdosering ved psykisk stress?

Kære akas.

Det gør mig ondt at høre om din far
    Jeg har/er selv været under meget psykisk stress da min kæreste gennem 8 år og jeg har valgt at gå fra hinanden. Jeg forsøgte nogle dage/en lille uges tid med stressdosering af hc, men mærkede ingen forskel overhovedet og kunne mærke at jeg egentlig ikke havde lyst til at stressdosere, så jeg satte dosen ned igen. Jeg læste også flere artikler om netop dette, hvor der stod om stressdosering under fysisk sygdom, men også om at man skulle passe på med ikke "bare" at stressdosere hvis man kom under psykisk stress. Men det kommer nok meget an på situationen og hele forløbet vil jeg sige... og uanset om man har slidte binyrer eller ej, vil man jo altid blive deprimeret/ked/trist under en situation som din eller min. Synes kun du skal overveje stressdosering hvis du begynder at få tydelige binyresymptomer(hos mig er det svimmelhed, rysten og lavt blodsukker hele tiden)

og tanker til dig
    Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg mistet et familiemedlem i helga og har tenkt på det samme, men ikke gjort noe med det enda.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Oi. Tunge sager. Det gør mig ondt.

Rigtig god bedring til din far, akas

Jeg bruger ikke hc men har prøvet at tage ekstra thyroid ved psykisk stress. Afhængigt af ens situation i øvrigt er der selvfølgelig grænser for, hvor længe man kan gøre det, men eftersom det virker så hurtigt 'både on og off', kan man jo gøre det en dag en gang imellem, når det i en periode er ekstra slidsomt, synes jeg.

Om det giver mening at skrive dette i denne tråd, vil jeg lade jer vurdere. Ellers må I springe mit indlæg over ......

Mange tanker

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Takk for gode tanker!
    Vondt å høre at du har mistet noen, Blondie! En varm klem til deg!

Kanskje det er bedre med litt ekstra thyroid, slik du skriver, Nielsigne. Jeg får tenke litt. Kanskje en natts søvn hjelper også.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Jeg har det som Honeybob; merker ikke forskjell om jeg doserer ekstra ved stress. Eneste gangen jeg føler det har til hensikt å stressdosere, er ved sykdom, for å beskytte binyrene. Enkelte ganger da jeg foretok økninger med Erfa (for flere mnd siden) sa kroppen også i fra at den vil ha mer hc. Om jeg en sjelden gang tar meg alt for mye ut på en tur så har det forresten også hendt at jeg har stressdosert, men dette skjer alltid i etterkant. Jeg får feks ikke mer energi under en tur, om jeg tar hc under turen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Takk for gode tanker!
    Vondt å høre at du har mistet noen, Blondie! En varm klem til deg!

Kanskje det er bedre med litt ekstra thyroid, slik du skriver, Nielsigne. Jeg får tenke litt. Kanskje en natts søvn hjelper også.
    Kondolerer Blondie og varme tanker til deg og din far, akas.
    En god natts søvn hjelper på det aller meste. Har du melatonin i huset er det kanskje den rette tiden for en tablett. Og så føle på kroppen hva den sier etterpå.

Å "trekke opp urverket ekstra hardt" ved hjelp av stimuli i en sånn prosess er jeg personlig litt bekymret for. Jeg tror det er bra å bruke både t3 og hc når alt ligger til rette for at man skulle ha følt seg bedre, men kroppen ikke vil. Men ikke for å undertrykke naturlige reaksjoner. (Usikker på om at jeg formulerer meg forståelig her?)

I en tung psykisk situasjon vil jeg tro (NB - bare min tro) at det er bedre å legge ting til rette for å "trå vannet" - f.eks ved god søvn og ro. Det vil jo være lettere å gå på en smell ved t3-økning også i en sånn situasjon, tenker jeg?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Jeg tror at du har rett, smgj. Jeg sov bedre i natt, så jeg kjenner at jeg takler situasjonen bedre i dag. Den psykiske situasjonen er nok veldig avhengig av tilstrekkelig hvile.

Så jeg har tatt min vanlige dose av medisiner i dag. (Og jeg fikk nettopp beskjed om at min far var litt bedre nå).

Lignende tråder

1. Thyreoidea-sygdom og psykisk helbred
    Av Anisa i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 04-07-11, 10:45
  2. Stressdosering hydrocortison
    Av Blondie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-10-10, 19:51
  3. Psykisk nedtur
    Av an i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 19-06-08, 22:10
  4. Har hypo. men legen mener at symptomene er psykisk
    Av Sienok i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 29-06-05, 21:12
  5. lavt stoffskifte/psykisk
    Av madonna i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 13
    Siste melding: 03-06-05, 16:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn