Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    20

Standard Lavt stoffskifte?

vår 2005 ble jeg henvist til aker sykehus hormonlab. etter å ha behandlet lav D-vit og påvist forhøyet PTH.
    Da jeg omsider fikk time der på sommeren var D-vit og PTH verdiene blitt normal og følte meg da ganske frisk. På Aker jeg fikk beskjed om at stoffskiftet mitt var på grensen til lavt så det måtte holdes under oppsikt.
    Siden senhøst 2005 har jeg ikke gjort mye annet enn å sove... gjennomsnittlig 11-12t og helt opp til 16t i døgnet.
    Har vært flere ganger hos fastlegen og tatt utallige blodprøver men hun finner ingen årsak til hvofor jeg er så trøtt.
    Jeg fikk nylig et tips om å dobbeltsjekke stoffskifte prøvene mine på egenhånd da mange leger ikke har nok kompetanse på dette området. Har også lest endel på nettet om og lest i forumet her men jeg bli bare mere og mere forrviret....!
    Jeg skriver her i håp om å få litt hjelpe til å forstå prøverestultatene mine, om jeg er på riktig spor her eller om jeg kan utelukke stoffskiftesykdom...

12.02.07
    FT4 (10-23) 19
    TSH (0,2-5) 5,3

10.10.06
    FT4 (10-23) 13,2
    TSH (0,2-5) 3,3

27.02.06
    FT4 (10-23) 16
    TSH (0,2-5) 2,7
    FT3 (3,6-6,0) 4,3

21.10.05
    TSH (0,2-4) 3,05

Varla

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    85
    Meldinger
    58

Standard

Hei Varla!
    Nå er ikke jeg noen ekspert - men TSH er utenfor referansen...

Synd du skal få sjekket FT3 i tilegg. Du har jo symtomer og er utenfor referansen. Du burde i hvertfall få prøve medisin - kanskje det er alt som skal til...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    20

Standard

Hei, takk for svar
    Den siste TSH er litt høy ja, men legen har ikke nevnt noe om det... Eneste jeg stusser litt over er at prøvene virker normale ved ellers målinger og jeg har jo sovet like mye da...

Varla

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei V...

Jeg ville ikke utelukke stoffskifteproblemer. Du har en forhøyet TSH på siste prøve og de andre prøvene er mer mot den høye enden av det som er normalt.

Jeg og mange andre med meg har hatt symptomer lenge før prøvene gikk utenfor referanseområdet. Dersom du har symtpomer kan det hende at du hadde vært tjent med en prøveperiode på medisiner.

Lykke til.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard

Hei Varla

Jeg ville heller ikke utelukket stoffskiftesykdom. Det kan sikkert være andre årsaker til at du er så trøtt, men din TSH er nå over ref.området.

Her kommer en webadresse der du kan lese om "subklinisk" hypotyreose.
    Med subklinisk menes forhøyet TSH og T4 innenfor normalområdet.
    www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSe ... _ID=521189

I samme tidsskrift finnes også denne artikkelen om hypotyreose, og den er veldig informativ og verdt å lese.
    www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSe ... _ID=520952

Jeg har erfart at det lønner seg å lære mest mulig om dette selv. Hvis man regner med å få den hjelpen man trenger tar ting i beste fall lenger tid enn nødvendig.

Jeg ønsker deg lykke til!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    20

Standard

Tusen takk for veldig fine linker!
    Jeg er kanskje mere forvirret en noensinne, men likevel litt klokere
    Det rare er at desto mere jeg leser om symptomer desto bedre stemmer det, men prøvene mine gir jo ingen klare svar. Det blir spennende å høre hva legen sier til dette, mulig jeg skal prøve å komme meg rett til en spesialist.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg selv var ganske hypo med en TSH på 2,5.
    Jeg synes du har så mange symptomer på lavt stoffskifte at din høye TSH betyr at du har det, til tross for at ft4 ikke er veldig lav.
    Kroppen skriker etter med hormon ved å sende ut mye TSH fra hypofysen da.
    Normal TSH er ganske tett ved 1.
    Jeg mener du var hypo hele tiden. I tyuskland har de senket øvre grense for normal ned til 2,12 på noen lab. Amdre har fremdeles øvre grense på 2,5 , andre fremdeles høyere.

En annen ting man alltid må sjekke ved lav vitamin D og høy PTH, er malabsortion, slik som cøliaki. Cøliaki er også en autoimmun sykdom, og hos man ge trigger gluten også andre antistoffer, alik som anti-TPO som er årsaken til hashimotos thyreoditt, som er det de fleste av oss har.

Det er helt vanlig å ta antistoffprøver .

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    20

Standard Prøveperiode - hvor lang tid før evnt resultater

Hei, jeg har vært hos Omdal og har nå en prøveperiode på 3 mnd med stoffskiftemedisiner. (ny time begynnelsen av desember)
    Jeg har grensehøyt stoffskifte men forhøyet TSH, andre verdier i referanseområdet. Jeg oppsøkte Omdal fordi jeg sover gjennomsnittlig 12 timer i døgnet og fastlegen min mm finner ingen årsak/ behandling.

Når jeg leser litt i forumet her ser jeg at det kan ta lang tid før noen merker bedring. Siden det er litt usikkert om det er pga stoffskiftet jeg sover så mye, - når burde jeg merke bedring? er vel i min 3dj uke på medisiner 1 x levaxin og 2 x armour (skal trappe opp til 3 x armour)
    Har merket at jeg har vært varmere noen dager, muligens i forbindelse med opptrapping men søvnbehovet er uendret.

Nå kan det jo godt være jeg bare er veldig utolmodig, men jeg håper så inderlig at dette kan hjelpe meg og siden jeg ikke har merket noen endring lurer jeg på når jeg kan forvente en evnt endring og når jeg m begynne å se etter andre muligheter.

Varla

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er nok ganske mange som føler seg usikkre Varla.
    Og det har man grunn til - man vet ikke, og får ikke vite noe, og man får heller ingen forsikringer.
    Vi må leve i håpet.
    Du har jo valgt behandlere utenfor det offentlige og jeg tror du har grunn til å stole på behandlerene dine, større grunn til håp enn mange andre.

Jeg mener det, fordi at dine behandlere ikke har kastet vrak på verktøy som finnes til behandlingen av deg - de bruker det som finnes og som de med sin erfaring tror er best for deg.
    Slik er ikke det oficielle behandlingspålegget ! Der har man bestemt at man ikke skal bruke ett av de verktøy som var helt essensielle i min bedring.
    Det offentlige helsenorge avskjærer seg selv - og sine pasienter - fra bruken av et verktøy i behandlingen, og på den måten inskrenker sin egen verktøykasse fra å inneholde 3 til 2 verktøy.
    Man vil kun ha de to syntetiske medisinene Levaxin og Liothyronin der. Armour, som har vist sin dugelighet i 100 ? år vil man ikke bruke.

Men, jeg prater meg bort, dette tar lang tid Varla. Stoffskiftehormon-lageret er blodet, og det fylles sakte opp når du spiser. Så skal det omdannes til hormoner kroppen kan bruke og ut å få igang celler i mange typer vev som har vært sulteforet i lang tid.
    Det tar tid, og det verste man kan gjøre er å starte opp med for høy dose.
    Ta det pent og sett deg selv i ventemodus er det eneste som går - tror jeg .....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Varla...

Tror dette er veldig forskjellig fra menneske til menneske. Jeg merket bedring på mine symptomer etter 1 uke, selv om ikke alle symptomer ble borte i den perioden. Vet også at andre har brukt betydelig mye lenger tid.

Vet at det kan være frustrerende. Hold ut.. jeg er helt sikker på at andre har opplevd at det har tatt lenger tid og de titter nok innom med flere tilbakemeldinger.

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
    Av Maja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 71
    Siste melding: 28-04-12, 10:29
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte.
    Av Godis i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 65
    Siste melding: 23-03-07, 21:17
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn