Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
    Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    14

Standard Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen

Hei. Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen, men ble oppdaget først for et år siden. Har følt meg bedre etter at jeg hadde brukt levaxin en god stund. Men nå kjenner jeg igjen symptomene, med trøtthet osv. Det som også er ille at jeg greier nesten ikke lese. Har nå gått opp en halv tablett i uken. Tar det tid eller blir jeg verre før jeg blir bedre?. Er det vanlig at en går tilbake. Jeg elsker å jogge. Etter å ha jogget to dager på rappen (2 timer hver gang) kjente jeg den indre sitringen og trøttheten komme. Hva skal jeg gjøre+. Jeg vet så lite av hva som er vanlig. Er veldig takknemlig for svar
    Hilsen Astrid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei.
    Kjenner igjen både lesevanskene og stølheten. Hadde også problemer med å prate hvis jeg var litt kald i kjakan.
    Jogger man regelmessig er det ikke normalt å bli støl. Jeg blei plutselig støl etter en øvelse som var godt innarbeidet. Det er helt unormalt, men prøv å si det til en lege a. ??? Det blei tilslutt umulig å drive seriøst.
    Restitusjonstiden var også helt usikker og umulig å beregne.
    Jeg blei også plutselig støl selv om jeg ikke hadde trent på flere dager.
    DA, begynte jeg å tenke at noe drastisk måtte gjøres. Men tilstanden ellers hadde blitt verre og verre, og gått opp i vekt jevnt og trutt selv om kaloriinntaket var beskjedent.
    Jeg gikk over til Armour i fjor - og håpet på det beste.
    Etter 10mnd. er jeg enda ikke helt oppe på den ideelle dosen, men jeg tror ikke det er langt igjen. Dosen har vært stigende hele tiden og jeg skal stabilisere helt iløpet av året.
    Jeg kjenner at jeg har bedre pulskontroll og mer fraspark og kraft når jeg løper. Og stølheten har vært helt bra siden jul.
    Symptomene og vekta blei bedre nesten med en gang. Det som henger igjen er vel "hodet" og vonde legger. Leggene går ikke i krampe mer, men er fremdeles litt for vonde.

Jeg gikk også lenge med dette og da tror jeg det kan skje noe uopprettelig, eller iallfall tar det lang tid å få orden på det. Det sies at det tar 7år å bytte alle cellene i kroppen. Lurer på om en celle må skiftes før den virker igjen ?

Ellers er det nok lurt å legge om treninga di litt ettersom kroppen har de tendensene. Prøv å trene kortere økter i uka med litt forskjellig type kvalitet hver gang og ta bare en skikkelig langtur i uka. Ta hviledagen etter denne.
    (min erfaring)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei Alani.

Du må få alle blodprøveresultatene og lage et skjema på datamaskinen din eller på et ark, samme hva, og selv kommentere hvordan du føler deg ved de forskjellige doser og resultatene.

Mange klarer seg fint ved en TSH på 0,8 eller 1 eller 0,3. Da kan de bruke dette som målestokk.

Men det som de fleste pasienter må ha, er FT4 samt FT3 i øvre halvdel av sitt referanseområde.
    Om vinteren bruker mange mer hormon og nivåene kan falle for mye, så de må øke dosen litt.
    Antistoffer kan ha mye å si for formen.
    Noen må ha liothyronin i tillegg, 10 µg er vanlig. Hjelper en masse ved brain fog, konsentrasjonsproblemer. Bruker det selv.

Hvis du vil at vi skal kommentere dine resultater, så kan du podte dem. En sjeldeen gang er det en dust lege som synes at prøveresultatene er helt greie bare lab'en ikke flagger resultatene, mens referanseområdet er kjempevidt. For eksempel vil i praksis ingen føle seg bra med en TSH på 2 mens den er bra innenfor referanseområdet.

nora

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    14

Standard

Hei.
    Så imponerende å få svar så raskt. TAKK
    Har nettopp vært hos lege i dag (bedriftsundersøkelse) som sier at man blir helt fin når man har fått en tilpasset dosering....At lavt stoffskifte ikke har noen innvirkning på konsentrasjon og leseproblemer.. Så er man like langt. Mente at jeg hadde lav blodprosent og skal sjekke jernlageret. Var for ca to uker siden til en spesialist som sa jerninnholdet var normalt?????
    Treningen får jeg nok tilpasse så godt jeg kan. Det som sliter er at man er helt ferdig etter endt arbeidsdag på tross av at du har verdier som er innenfor normalen.

Alani

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tull.
    Lavt stoffskifte virker inn på så å si alles konsentrasjon.

Jeg fikk til og med bokstavene til å hoppe (dysleksi)
    Hadde aldri, aldri problemer med det før.

Bare gå til www.thyroidmanager.org og det er en del om det der.

Og der er det utdrag fra gamle originale skrifter om hypothyreose (myxødem het det dengang) som lister opp en del symptomer fra over 100 år siden som mange leger har glemt. Legen må lese pensum igjen.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Den som sa til deg at problemene er over når du finner rett dose har ingen erfaring med hypothyreosepasienter. Har antaglig bare lest skoleboka.
    Det er desverre et faktum at dagens medisinering ikke hjelper så mange som ønskelig. Grunnen til at mange ikke klager er at medisineringen ikke forhindrer kognitive problemer i å etablere seg. Man får også dårlig ork til å stå på for sine rettigheter.
    Du får fine blodprøver og de verste problemene blir bra, men mange sliter fortsatt med store problemer.
    Jeg snakker av egen erfaring nå, men jeg kjenner også mange som sliter med samme. Søk på internett - det finnes liknende fora verden over.

Håper du er av de som blir helt bra, for de finnes da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ang. konsentrasjonsproblemer etter at man har fått medisin (jeg uttalte meg om før...)
    En del mennesker må ha T3 i tillegg for å bli kvitt brain fog, hjernetåke (en ganske treggende beskrivelse)
    Mange har det helt ok på levaxin alene.
    Men en del må ha T3, i for m av liothyronin eller Armour.

Det er ofte lett å se på blodprøven, for da er FT3 i nedre halvdel av referanseområdet.
    De fleste mennesker trenger å ha FT3 samt FT4 ganske høyt oppe, minst halvveis opp.

Jeg merker bra hvis FT3 er for lavt.

Altså liothyronin hjelper bra mot konsentrasjonsproblemer.

En for stor dose levaxin kan også gi problemer (for da lages mer RT3 inne i hjernen, og mindre T3 )

Selentilskudd øker omsetningen til T3 og hjelper en del mennesker. Må tas jevnt fordi det øker effekten av levaxin på den måten.
    RT3 er ikke aktivt og dannes kun av T4.

Antistoffer har også en del å si for formen.

nora

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    14

Standard Diverse spørsmål

Hei

Vanlig lege og spesiallist sier til meg at en blir helt fin når man begynner på levaxin. I denne spalten leser jeg at det ikke er riktig. Dere som svarer er dere fagfolk eller rett og slett som meg med lavt stoffskifte?

Jeg har ennå i perioder en følelse av å være tjukk i halsen eller at jeg "kjenner" noe i halsen. Nesten som en begynnede forkjølelse. Har også endel sitring i kroppen. (kanskje mest eter trening.) Kroppen tåler trening, men det er som musklene strammer seg etterpå.
    Legen sier jeg ikke vil merke at jeg går opp en halv tablett levaxin i uken. Men blir det verre før det blir bedre.? Dette er mange spørsmål men jeg vet så lite.
    Og jeg har lagt på meg. Er det levaxinen og finnes det alternativ til levaxin ? som hjelper?
    Ellers er det flott at denne siden finnes

Hei Alani Gjest

Standard

jeg kan bare svare for meg selv,og jeg er kun en person med lavt stoffskiftet,men for meg er det absolutt blitt litt verre etter at jeg begynnte på levaxin,trøttheten har hjulpet litt,men jeg verker mer i alle ledd. Er fortsatt litt svimmel(akkurat som om hjernen ikke følger helt med når jeg snur meg fort noen ganger)
    Har og lagt på meg,men ikke så mye etter at jeg begynnte på levaxin,mest før,men dette er nok individuelt

Lykke til...

Medlem siden
    Apr 2005
    Meldinger
    14

Standard

Ja den svimmelheten har jeg også hatt lenge. En annen ting er konsentrasjonen. Veldig vanskelig å konsentrere seg. Kan bli utslitt etter en arbeidsdag uten at jeg har gjort så altfor mye. Mye vondt i øverste del av ryggen. det som også er vanskelig er planlegging. dagene er så forskjellige. Kanskje man blir invitert ut også har jeg en kjempedårlig dag.
    Man er så utslitt og må bare legge meg ned, selv om det er jo egentlig det siste jeg vil. Jeg hater å være trøtt.

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
    Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-09, 16:33
  2. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  3. Doseøkning etter fødselen? (Og noen andre spm.)
    Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 3
    Siste melding: 19-08-07, 10:18
  4. Hvordan er selve fødselen med hypo?
    Av liten i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 15-11-06, 20:57

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder