Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
14-05-10, 18:49 #1
Vektøkning ved behandling..
Jeg begynte på Levaxin rett etter påske, så ikke vært behandlet for lavt stoffskifte lenge..
De siste årene har jeg gått sakte med sikkert opp i vekt, veier nå 20 kilo mer en jeg burde/har gjort....
Noe jeg sliter veldig med nå, er vekt. Etter jeg begynte på Levaxin har jeg gått opp 1 kilo i uka, er dette vanlig???
Fortsetter det slik så triller jeg snart, er jeg heldig så passer bunaden på mandag.. Dette psyker meg helt ut, så missfornøyd med meg selv, tungt er det også. Spiser mindre en ever og trener så fort formen er ok. Hva skjer????
Føler meg litt bedre etter jeg begynte med behandling, er liksom ikke helt på bunn, men fortsatt sykemeldt og tunge dager..
-
14-05-10, 18:58 #2
Sv: Vektøkning ved behandling..
Vektøkning er jo ikke noe godt tegn.
Det er jo det motsatte som skjer hvis stoffskiftet er overaktivt.
Er det passe så skal det jo regulere vekt og kroppstemperatur sånn passe.
Når vekta øker tross normal matmengde, tyder det på at stoffskiftet kan være for lavt.
Altså at Levaxinen ikke har tilstrekkelig effekt.
Så tar ting tid da.
Ingen stoffskiftemedisiner virker bra før en får nok av dem.
Gjør du det ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-05-10, 19:38 #3
Hei Hansen...
Går på 50 mg om dagen, fikk ikke starte på større dose. Men tok blodprøver på onsdag, har time til torsdag neste uke... Så aner ikke hva prøvesvarene sier, men regner med økning av dose om det trengs...
Men syns dette er merkelig selv, man legger vel ikke på seg av Levaxsinen?? Må jo være pga stoffskiftet, får bare smøre meg med tålmodighet..
-
14-05-10, 22:05 #4
Jeg vil bare nævne, at jeg har taget på mens jeg har været på både den ny slags Eltroxin og på Euthyrox ... Det slår ikke til hos mig - på den rigtige måde, i hvert fald. Men det er jo ikke sikkert, det er fedt det hele - der kan også komme frygtelige mængder af vand i kroppen, når medicinen ikke fungerer.
-
15-05-10, 12:40 #5
Har jo lest mange berettninger om at vektoppgang startet samtidig med introduksjon av Levaxin.
Det gjorde det hos meg også, men umerkelig de første år. Så ble det mer og mer. På slutten et par kilo i året - i snitt over alle 16 år : 1,2kg/år.
Jeg (legene og) fant aldri noen dose jeg hadde det bra på, så Levaxin passet ikke for meg rett og slett.
Jeg gikk ned alle kiloene de første måneder på Armour Thyroid.
Nå er det ingen stoffskiftemedisin som virker før en får nok av den, og før den har virket noen måneder.
Jeg mener at hvis ikke forhold er i bedring etter ett år, er det ingen grunn til å vente 16år, som jeg gjorde, med å skifte til en annen tyroxintilførsel.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-05-10, 17:36 #6
Hei Eva Karin
Jeg forstår frustrasjonen din. Jeg var selv utrolig frustrert over vekten, og at lite matinntak og masse trening ikke gav noe utslag på denne i det hele tatt.
Jeg ser at du har ikke gått lenge på Levaxin. Jeg har gått tilbake til mine egne notater vedr. Levaxin og vekt. Jeg begyte også på 50µg Levaxin som startdose. Begynte i oktober i 2004. Først i oktober 2005 begynte vektnedgangen. Jeg var ikke overvektig pr definisjon, men hadde 12 kg mer enn jeg trivdes med. Fra oktober 2005 til 01.04.2006, altså på ca 6 mndr, var alle de 12 kiloene vips borte. På Levaxin! Så det er fullt mulig å gå ned på Levaxin. For noen, men det er en tålmodighetsprøve av dimensjoner!
Noe annet er at jeg begynte å gå opp igjen i vekt, men det er en annen historie. Da begynte jeg på naturlig thyroxin, og sverger til denne.
Poenget mitt er at:
1. Det er mulig å gå ned på Levaxin.
2. Det tar tid.
Lykke til med din vei.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
15-05-10, 22:42 #7
Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg opplevde akkurat det samme som deg da jeg begynte på samme dose som deg i desember. Jeg var helt elendig og gikk opp 10 kg. på 2 måneder.
Har aldri opplevd makan.
Etter jeg økte dosen til 75 stoppet vektoppgangen. Jeg har gått ned igjen 2-3 kg, men det er væske. Jeg fikk nemlig mye mer væske i kroppen ved oppstart på Levaxin. Har det endel fortsatt, men ikke fullt så ille som det var.
Håper du snart for stoppet dette, for det er virkelig ubehagelig med så stor vektoppgang på kort tid. Jeg fikk bl.a. halsbrann av det også.
-
15-05-10, 23:24 #8
Vekten min ekspoloderte da de fant stoffskiftet og la på meg 20 kg på 2 mnd.
Og jeg er ikke et matvrak eller trøstespiser. Selv tror jeg ikke det er Levaxinen i seg selv som er årsaken, men stoffskiftet som raser og som igjen lager uorden i hormonene sin harmoni. Det er jo også andre hormonrelaterte sykdommer som slår ut på vekt.
Hos meg har ikke vektreuksjon kommet med medisinering, og jeg har prøvd det meste de siste 5 årene for å få av igje den ekstra vekten. For meg personlig så ser det ikke ut til at så mye hjelper. Nå for tiden er det sult som testes. Lavkarbo slo ikke til hos meg dessverre.. :twisted:Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
16-05-10, 10:29 #9
Jeg har sikkert skrevet mange ganger at jeg ikke kan tilleggsdosere med Levaxin. Jeg har gjort grundige forsøk, men avbrutt disse etter noen måneder og situasjonen at da normalisert seg.
Jeg kan se tilbake på data fra de tidene, og ser jo at det var flere symptomer som kom tilbake.
Noen merklige, som vonde fingertupper, mer alvorlige som feberfølelse.
Begge periodene er også preget av vektoppgang som ikke normaliserte seg før jeg sluttet med Levaxintillegget.
Det første forsøket startet med 25µgLev i 2 uker uten at jeg merket noe, så økte jeg til 50µg og satt da ned Armourdosen 1Grain.
Fikk store problemer med over nevnte symptomer og sluttet etter 8uker.
Andre forsøket 8mnd senere og var kun 25µg varte 14uker.
Hvorfor jeg skriver nå, er jo bare for å si at det jo ikke trenger å være andre symptomer enn dårlig vektregulering som er symptomet......
Så er det jo ganske underlig at jeg fikk problem med vektregulering etter ett år på NY Armour. Den stoppet riktignok opp på 3kg, og er nok ikke bare vann.
Etter en måned på ERFA ser det ut som det bikker rette veien.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-05-10, 17:21 #10
Jeg gikk på levaxin i 3 år,og la veldig merke til at jeg gikk opp og ned i vekt som en jo-jo,ikke mer enn 1-2 kg, men i fra døgn til døgn er jo dette mye.
La merke til at jeg særlig la på meg da jeg trente, som for meg er og var veldig ofte. (Nå har jeg lært at jeg må lytte mere til kroppen ift dette og ta litt andre forholdsregler; og pleie meg selv ift kosthold og kosttilskudd.
Men å la være å trene,klarer jeg nok ikke noen gang å slutte med......
)
Etter jeg hadde trent gikk jeg som nevnt opp i vekt, og hvis jeg lot være å trene gikk jeg ned i vekt. Kan ikke huske jeg veide det samme fra dag til dag noen gang på levaxin, så dette var da kanskje vann?
Men nå for litt over en mnd siden startet jeg på Erfa Thyroid. Nå veier jeg nøyaktig det samme hver dag, selv om jeg trener el ikke trener. Selv om jeg er en ganske slank dame, la jeg på meg 2-3 kg nå på slutten med levaxin. Har nå gått over til lavkarbo i tillegg til medisinendring, og ser at jeg har gått ned ca 1/2 kg på 3 dager. Det er lettere å se nå som jeg ikke går opp og ned hver dag.
Så poenget er at det virker som Thyroid, hos meg, gir en helt annen balanse i kroppen enn levaxin. Både ift vann og forbrenning.
Føler veldig med deg forresten, Eva Karin. Jeg kan ikke noe annet enn å anbefale thyroid uansett jeg.
Mvh Jeanette
Lignende tråder
-
Vektøkning
Av Bille i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 16Siste melding: 26-02-07, 20:35 -
Ft4 og vektøkning
Av moor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 11Siste melding: 01-08-06, 07:35 -
Vektøkning...
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 04-07-06, 15:00 -
vektøkning!!
Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 1Siste melding: 03-05-05, 12:15
Svar med sitat
Andrè Bjerke.

Bokmerker