Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    79

Standard Litt om meg og mitt. Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år.

Jeg har nå sittet og lest i gamle tråder, tar ikke dem opp igjen, men lager min egen tråd.

Jeg er for dem som ikke husker at jeg har vært her før.. En dame på nå 43 år, og har hatt lavt stoffskifte i mange år. Flere enn jeg vil huske.

Begynte med levaxin (selv om medisinen jeg hadde da hadde ett annet navn) Og gikk nok ett år eller så uten at jeg følte meg noe bedre, blodpørvene var fine da..

Fikk tips om armour og fikk godkjenning fra legen om å begynne på dem, og ett nytt liv startet! Etter en tid måtte jeg slutte med dem, da legen sa at kroppen min ville slutte helt å produsere selv, om jeg fortsatte på den dosen. Var da oppe i 4 grain pr dag. Sluttet brått og brutalt, og ikke lenge etter kom reaksjonen. Fikk tilslutt kommentar fra en venninne, om at hvis du ikke selv går til legen, så skal jeg dra deg dit! Jeg så minst 10 år eldre ut på få mnd, og var en skygge av meg selv. Fikk så begynne igjen, men med mindre doser.

Nå har jeg brukt samme dose i lang tid, selv om jeg på vinteren føler for å øke dosen. Aner ikke hvorfor jeg føler slik. Men tar tilskudd av D-vitamin på vinteren, og det funker bra.

I tillegg til lavt stoffskifte, har jeg kroniske betennelser i kroppen, en "skade" i korsryggen, betente slimposer i hoftene og bekkenet, dårlige armer, dvs kronisk senebetennelse + mindre utbrudd av psoriasis/atopisk eksem.....osv osv. Er på vei til uføretrygd nå, og syns det er ganske leit.

Har prøvd mange jobber de siste årene, klarer jobbe 1-2-3 år, så er der på nye sykemeldinger, stadig lengre perioder. På Nav sa de at du bør nok si, at nok er nok, og søke uføretrygd... venter svar på det i disse dager.

Min sønn på 14 år, har også lavt stoffskifte, vi ligger begge innenfor den såkalte normalen, men får begge medisin, (levaxin). Jeg gir også min sønn 1/2 grain hver dag, av mine tabletter, da jeg ikke tar halve selv, kun hele grain. Han tok nettopp nye blodprøver, og det skal bli spennende å se hva de viser, etter at han har gått på armour en tid. Han har gått ned i vekt, var/er overvektig, og han har strekt seg, som 14åringer ofte gjør.

Jeg mistenker også at min mor har dette, hun tok en prøve men fikk beskjed om at hun lå innenfor normalen, og hun sier hun er for gammel til å ta medisiner... synd for henne. (hun er 74 år)

Etter å ha skumlest diverse gamle innlegg, lurer jeg nok litt på hva som er hovedgrunnen til at jeg er der jeg er i dag, på vei ut av arbeidslivet og med forskjellige sykdommer.

Vi har de siste årene dratt til syden 2 ganger i året, høst og vinter, og jeg har fått eller beholdt sykemeldingen mens vi er borte, søker hos Nav og de har godkjent det. veldig fint av dem!

Siden vi ikke får dekket opphold utenlands på opptrening. Har vært på to opphold her hjemme, med trening osv, og har ikke blitt bedre i helsen av den grunn, men likte godt å trene vannaerobic! Det gjorde at jeg kunne trene overkroppen som ofte ikke kan trenes, da jeg får mer vondt enn godt av det.

Vi reiser forresten til Tyrkia om ca èn uke, og det gleder jeg meg til!

Beklager at dette ble så langt, men fingrene løp av seg selv her, og kanskje måtte jeg bare få noe ut av systemet. Takk for at du gadd lese dette!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Litt om meg og mitt,

"Etter å ha skumlest diverse gamle innlegg, lurer jeg nok litt på hva som er hovedgrunnen til at jeg er der jeg er i dag, på vei ut av arbeidslivet og med forskjellige sykdommer."

Ja, hva er grunnen til at man får et behandlingstrengende lavt stoffskifte ?
    Hovedgrunnen er jo thyreoiditt - over 90% har fått det slik.
    Og det finner man ut med en antistoffprøve (anti-TPO)
    Thyreoiditt hører til en gruppe syktommer med autoimmun tilhørighet.
    Dine andre plager kan muligens grupperes til denne gruppen de også. Det er ikke uvanlig at man plages med flere av dem.

Så er det knapt 10% som får det av en rekke andre forskjellige grunner.

Men det er jo den offisielle statistikken !
    Og i grunnlaget for den,er det ikke tatt med alle de som har symptomer på lavt stoffskifte, som ikke har på trengende resultater på blodprøver, men som allikevel har alle symptomer og bærer alle preg.
    Disse har lavt stoffskifte !
    Men av andre grunner, og tar man med disse vil nok det statistiske bilde se helt anderledes ut !
    Man kan anta ca 50/50 - og det er noe ganske annet !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.
    Av Joohoo i forumet Blodprøver
    Svar: 18
    Siste melding: 07-05-09, 13:38
  3. Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år
    Av Caramella i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 23-03-08, 22:24
  4. Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
    Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 05-02-08, 11:53
  5. Jeg har hatt lavt stoffskifte i over 10 år etter en graviditet
    Av Lindalorraine i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 27-03-07, 20:57

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine