Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
-
11-06-09, 15:55 #1
Ser noen noe ikke doktoren min ser?
Hei, alle sammen!

Noen som har lyst til å høre blodprøveresultatene mine og se om dere ser noe legen min ikke ser?
Legen har tatt en haug nye blodprøver, og sier fortsatt "vi får vente og se" . Han tror jeg "bare" er utbrent pga ekstremt stress på jobb over flere år, men jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro? Kanskje jeg leter forgjeves etter feil på stoffskiftefronten, mens det egentlig er noe helt annet jeg feiler? Jeg har bare så vondt for å stole på legene ettersom jeg helt klart IKKE er frisk (jeg er fortsatt sykemeldt) samtidig som prøveresultatene stadig er utenfor referanseområdene. Jeg vil så gjerne bli frisk, så jeg håper dere i alle fall har noen råd til hva jeg bør gjøre videre, om noe. Legen sier det ikke er noe mer å gjøre...

Av blodprøvene (jeg har ikke arket her, men legen ringte), ser "nesten alt ser helt fint ut, og det som ikke er fint kan forklares med naturlige svingninger..." ifølge legen.
Her er resultatene legen nevnte:
t4 : 26
tsh 2,5
t3 4,5.
Kortisol (blodprøve): morgen 550, kveld: 85
Folat : "noe forhøyet" (men legen sier dette er uinteressant så lenge jernlageret er fint på 23)
B12 : 500 og "veldig bra"
DHEA (24t urinprøve) : "noe lavere enn grenseverdien" (men ikke så lavt som forrige gang)
Østrogen : "Skyhøyt" (mangegangen, men legen sier at det bare er fint)
Kalsium : "Nøyaktig på grenseverdien oppad" (ikke lenger over, som forrige gang)
Blodsukker: "Blodprøven viser ingen ekstreme fall de siste månedene" (jeg har siden høsten 2008 besvimt ved flere anledninger, spesielt kveldstid, uten at man vet hvorfor, men jeg har èn gang målt lavere blodsukker enn forventet like etter en av besvimelse-episodene.)
Noen som ser noe system i alt dette?
Spør gjerne om dere lurer på noe.
Og på forhånd takk for all tilbakemelding.
-
11-06-09, 18:22 #2
Sv: Ser noen noe ikke doktoren min ser?
Blodprøver har vide grenser.
De fremkommer 2,5percentil inennfor det som betegnes som gjennonsnitt av statistiske ytterpunkter.
Det er videre grenser enn hva den enkelte har som sine ytterpunkter. Mye videre.
En kan ikke regne med at fordi blodprøven er innenfor den benyttede statistikk er korrekt for den enkelte.
Feks er blodkalsium det stoffet som er strengest regulert i blodet. Ligger du utenfor der - går alarmen. Og du ligger nære da !
Ellers er det jo forklarlig at fT4 er høy - høy østrogen skaper mange bindeproteiner fior thyroxinet og da stiger verdien.
Det undrer meg likevel at TSH er så høy når fT4 er 26. Det tyder på at reguleringssystemet vil ha den høyere. Og det er abnormt.
Er thyroxinets bindeproteinmengder sjekket ? Er TRAS sjekket ?
For blodkortisol gjelder den hovedregel at kveldsverdien skal være under halvparten av morgenverdien. Din er jo mindre enn det også, men jeg er ikke istand til å se annet enn det positive i det. (men det er mye jeg ikke vet)
Ikke så rart at DEHA er noe lav heller. Det, og kolsterolet er jo alle hormoners mor.
Så er de enkelte postene kanskje forklarlige, men totalbildet er jo ikke det - og det er vel dette som fører til dine symptomer ?
Så syns jo jeg da, at legen godt kan legge fra seg tastaturet og ta litt på deg - snakke med deg, og danne seg sin egen mening basert på de fagelige erfaringer denne har dannet seg.
Ikke gi deg iallfall !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-06-09, 20:17 #3
Jeg ligger ikke bare nære, men utenfor grenseverdiene på flere prøver (FT4, østrogen, DHEA, folat og tidligere også på kalsium (nå på grenseverdi) og blodsukker (den gang helt nede i 0,8).
TRAS er sjekket, alt ok der.
Hva er bindeprotein? Det er muligens sjekket og OK, siden legen ikke sa noe?
Jeg har stort sett ligget med TSH på mellom 1 og 1,5 i 15 år, noe også legen anbefaler. Han sier imidlertid at selv om TSH har blitt høyere, bør jeg ikke endre medisineringen ettersom T4 er så høy. 2,5 betyr at jeg føler meg sliten av den grunn alene. Men jo, det er merkelig.
Ja, jeg tolket det på samme måte, men jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal vurdere dette. For eksempel har jeg alle symptomer, og da mener jeg ALLE, som jeg noen sinne har sett listet opp på binyretretthet (inkludert plutselige blodsukkerfall og mørk pigmentering under BH-stroppen) så jeg lurer veldig på om dette blodprøveresultatet er endelig "bevis" på at jeg ikke har binyreproblemer, og om jeg dermed bør se etter andre årsaker til symptomene...? Men HVA?
Ellers har jeg nylig fått noen nye symptomer som ikke ser ut til å høre hjemme noe sted - blåmerker alle steder på kroppen som har vært i kontakt med metall. Merkelig.
Hvorfor er ikke det rart? Legen sier han ikke har opplevd at så unge kvinner har DHEA under grenseverdien tidligere, og vet ikke helt hva han skal gjøre med saken.
Hva bør jeg gjøre? Legen skriver ut hva som helst av resepter og sykemeldinger basert på symptomene, men når det kommer til å hjelpe meg til å bli frisk ser det ut som han ikke helt vet hva han kan gjøre, og sier jeg kanskje bare må godta å leve slik. Det er på en måte opp til meg nå, å fortelle ham hva han skal gjøre, om noe, men jeg vet ikke lenger HVA jeg skal be om?
PS. Jeg har tatt av meg en del den siste tiden, uten at jeg ser noen grunn til det. Jeg har ligget jevnt rundt 60 kg i 15 år, og plutselig har jeg tatt av meg til ca. 55. Synes det også er snålt. Jeg trener en del, men sover det meste av tiden ellers, og trening har jeg forsøkt å få til hele tiden. Jobb kan jeg bare glemme som ting er nå, og det betyr at jeg snart ikke har sykepenger lenger. Den dagen de forsvinner, kommer vi til å få problemer i familien, og det suger. Barnehage, SFO, biler og et stort hus med hage. Noe må vi ofre, ser det ut til, og jeg gleder meg ikke. Fy **** som dette suger. Beklager klagingen, bare deilig å si det til NOEN, for jeg vil ikke klage ellers.
Tusen takk for svar.
-
11-06-09, 21:06 #4
Kan det være din FT4 som klusser til ting for deg, spesielt med at du nevner vektnedgang, blåmerker og besvimelsesepisoder (kan skyldes rask pulsøkning)? Jeg er ingen ekspert på dette, men jeg har selv samme symptomer ved for høy FT4 og hypersymptomer.
Jeg ville også bedt om en måling av ATCH (hvis det ikke er gjort ). Jeg ville vel rett og slett bedt om mer utredning med tanke på binyreproblematikk (svikt). Det er kjekt med alt som kan utelukkes med tanke på å finne den reelle årsaken til sine plager.
Her kan du lese litt om DHEA
http://www.althelse.com/helsekost-&-medisin/9-dhea.html
-
11-06-09, 22:15 #5
Bindeproteiner for stoffskiftehormoner er TBG, men også Transtyretinin/prealbumin og albumin.
Det skal være et visst forhold mellom disse.
Normalt er det mye av disse når østrogenet er høyt.
En kan også tenke i baner av celleresistens når TSH og fT4 er høye.
Da kommer ikke T3 inn i cellene og får åpnet for oxygenet slik at forbrenningen kan begynne.
Få vet nok om dette - flere leger benekter tilstanden, men den finnes nok i mye større grad enn registrert. Man finenr ikke dette før ved spesielle undersøkelser.
Pasienten har da lavt stoffskifte tross høye målinger og også symptomer på lavt stoffskifte. (vektøkning - som du jo ikke har og lav kroppstemp m.fl.)
http://www.lilly.no/Nitro2/objects/n...eahormonre.pdf
http://www.legeforeningen.no/asset/38319/1/38319_1.pdf
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=315189
http://kolhydrater.ifokus.se/ShowFil...%20typ%202.pdf
Noen linker som kanskje belyse noe av problemet ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-06-09, 22:48 #6
Her var det jo litt forskjellig, og jeg har ikke nok kunnskap til å kunne si så mye om disse verdiene dine, dessverre, men jeg vet at lavt blodsukker kan skyldes blant annet Addison (nedsatt binyrebarkfunksjon), men kan også skyldes mye annet. Fra NettDoktor: "Mange opplyser at de lider av anfall med hypoglykemi uten at de har fått målt for lavt blodsukker!"
Selv om man ikke har blodsukker utenfor grensene, kan man ha begynnende diabetes, bare for å ha nevnt det.
DHEA produseres blant annet i binyrebarken, så at den er litt lav hos deg støtter jo oppunder Addison.
Når det kommer til østrogenet, så kan produksjonen øke ved stress. Sier legen at det bare er fint at det er skyhøyt?! Når østrogenet er høyt, er det økt risiko for å få brystkreft. Kom tilfeldigvis over denne artikkelen: http://pongo.nettblogg.no/1224074852...alanse_og.html
Kanskje det kan være noe slikt? Der blir både binyrer, stress, østrogen og tretthet nevnt. Kanskje du burde teste progesteronnivået?
-
13-06-09, 21:32 #7

Kanskje jeg burde teste progesteronnivået, ja. Takk for tips og link.
Addison er jo en utrolig alvorlig diagnose, jeg tenkte mer i bane binyretretthet, men er usikker på om den fine kortisol-målingen min utelukker problemer med binyrene. Samtidig tyder jo DHEA-målingen på at noe er galt der.
Jeg trenger en skikkelig lege. På egenhånd er jeg bare et stort spørsmålstegn.
-
13-06-09, 21:56 #8
Sant at man gjerne oppfatter seg selv som spørsmålstegn. Behandlingsapparatet bør skjerpe seg å informere skikkelig om slikt.
Slik det ofte er nå, har man flere ubesvarte spørsmål når man går enn når man kom.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-06-09, 22:55 #9
Kjære Dolphin,
Dette er en av de store, store totlt usynlige problemstillingene i stoffskifteverden, som de aller fleste leger, spesialister og endokrinologer "ikke vet noe om", enten de skjuler sannheten, eller ikke har lært noe om dette.
Man kan ha binyre-trøtthet selv om kortisol-målingene er normale.
La oss ta en kjapp men svært så realistisk titt på hvordan de forskjellige kortisol-målingene er til å stole på:
1.) Blodprøve. Ikke til å stole på, da du trolig aldri klarer å ta fire separate blodprøver i løpet av 24 timer. Hvilket legekontror holder åpent fra 7-8 på morgenen til midnatt? Det er viktig å måle kortisolet 4 ganger i løpet av et døgn. Morgen, midt på dagen, ettermiddagen og midnatt. Problemet med serum-kortisolmåling er at du får urealistisk høye tall når målingen blir tatt, fordi du kjører/stresser/går osv. til legen, eller der du tar blodprøven.
2.) Døgnurinprøve. Til å stole på, men her måles kun totalmengden av kortisol i løpet av 24 timer. En god test, og en test man bør ta. Man får vite om man produserer nok kortisol for kropps bruk i løpet avb 24 timer. Enkel å ta. Man bestiller den på telefonen, eller internet, og mottar test-kit etter et par dager i posten. Man tar prøven i tryggheten av sitt eget hjem, og sender en blandet sample tilbake til laboratoriet. www.Scandlab.com er å anbefale - Jeg har selv tatt prøven gjennom dem. Svar etter 2-3 uker (sendes til USA for analyse) og man får en pen graf med kommentar/behandlingsforslag til slutt, tilsendt enten på email eller i posten, eller begge deler.
3.) Døgnspyttprøve. Absolutt den BESTE måten å finne ut om man har binyretrøtthet på, og absolutt til å stole på. Det er viktig at man tar denne testen FØR man begynner på cortisonpiller eller cortisonkrem, da disse kan skape fluktuerende tall på prøveresultatet. Salivaprøven tas i tryggheten i sitt eget hjem, og det fungerer på samme måte som med døgnurinprøven. Det fine med salivaprøven er at du får se NØYAKTIG hvor mye kortisol du har på de 4 forskjellige tidene på døgnet. Jeg tok denne testen (også via www.Scandlab.com) og fikk veldig avslørende resultater. Tidlig på morgenen hadde jeg nesten ikke noe kortisol. Midt på dagen hadde jeg for mye. Og på ettermiddagen og ved midnatt hadde jeg nesten ingenting igjen. Verdien min som var midt på dagen var trolig for høy fordi jeg står sent opp (aldri før 12, men prøver å snu døgnrytmen min for tiden..) og fordi jeg trolig ikke hadde spist på de siste 9 timene, og hadde en glycemisk-reaksjon i kroppen som resultat av dette. Når man har binyre-trøtthet bør man spise et spesielt måltid rett før man legger seg, et lite snack-måltid med en viss type protein, som jeg ikke husker hva er akkurat nå. Men uansett. KUN SPYTTPRØVEN gir de reelle verdiene for kortisol på 24 timer.
- Dessverre får folk høre rett som det er av fastlegen at kortisolnivåene ser fine ut. Det er fordi 1.) kortisol går opp når man drar til legen fysisk, og også veldig viktig 2.) kortisolnivået man måler den ENE gangen kan være høyt nok, mens de tre andre målingene kan være veldig lave. Blod er da altså ikke en aktuell måte å måle kortisol på, med mindre man er innlagt på sykehus og ligger i en seng der og tar 4 blodprøver på den måten.
Har du symptomene, har du binyre-trøtthet! Derfor virker ikke stoffskiftehormonene du tar som de skal! Behandle binyre-trøttheten med hydrocortison for å få Armour/Naturethroid/Westhroid/Levaxin til å virke igjen.
Du har så rett, så rett n'Finn! Behandlingsapparatet i Norge, og i resten av verden, fungerer svært dårlig forr hypotyreosepasienter, og jeg syntes også at det fungerer dårlig generelt sett. Det er mange flere som går ut fra legekontoret med mange nye spørsmålstegn i hodet enn de som går ut av legekontoret med et stort smil på ansiktet. Vel, JEG gikk ut av legetimen med et stort smil på ansiktet, men det var også i Finland. Og det var heller ikke en vanlig lege. Men en særdeles dyktig lege. Som besvarte alle mine spørsmål uten at jeg trente å stille noen!
Sist endret av Thomas W H; 13-06-09 kl 23:22
-
25-07-09, 17:43 #10
Det første som faller meg inn her, er hyperparathyreose.
kalsium er det strengest regulerte stoffet i kroppen. det er nyrene som jobberhardt for å holde kalsiumet innenfor referanseområdet, enda man kansskje har hyperparathyreose, og hvis kalsium er høyt, men ikke noe særlig over referanseområdet, betry det at nyrene ennå funker bra.....og man kan ha ganske svær hyperparathyreose og føle seg helt rævva.
Symptomene er til forveksling lik hypothryeose.
sjekk også www.parathyroid.com .
det er en kommerseill side av en lege som spsialieserer seg på dette.
Kirurgene er mere hypp på å behandle hyperparathyreose, mens indremedisinerne mest venter og ser....kommer an på hvem du tilfeldigvis havner hos.
nora
Lignende tråder
-
er det ikke lettere om noen lager en graph for Tsh osv?
Av evonnove i forumet TSHSvar: 5Siste melding: 17-05-12, 01:32 -
Vet ikke om jeg kan ha lavt stoffskifte?
Av mammamari i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 15-10-08, 10:25 -
Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
Av Veronica i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 19-08-08, 09:23 -
prøvr meg på et inleg som ikke hører til her,kan noen hjelpe
Av rikke i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 16-01-07, 20:59
Svar med sitat

Bokmerker