Viser søkeresultater 1 til 10 av 38
-
23-05-09, 09:08 #1
Hashimoto's. "normal" T3 - bytte til Armour??
Hei. Jeg er 29 år, gift, har en datter på 4 og fikk påvist Hashimoto i 2004. Hadde da skyhøyt anti-TPO og høy TSH, lave fT4 og fT3. Har siden da økt dosen Levaxin jevnt og trutt, ligger nå på 100ug/dg og tror det skal holde en stund... Lei av å være på økning nå.. Hater virkelig høst og vinter, blir så deprimert og får angst ... Så jeg gleder meg over sola nå! Trener hovedsaklig aktivt for å holde psyken oppe (2x/uka), men har mine nede-perioder .. Får veldig fort veldig høy puls, tiltross for relativt god form. Skal det være sånn?
Supert med et forum for likesinnede!
-
23-05-09, 12:34 #2
Sv: Hashimoto's. "normal" T3 - bytte til Armour??
Hei Serena
velkommen!
nei, det skal ikke være sånn. Selv har jeg nok spist alt for mye antidepressiva i stedet for å få en eller annen form for T3. I tillegg er det mange her skriver om vitamin D3, at det kan hjelpe på endel symptomer. Kanskje trenger du mer medisiner, enten det er T4, T3 eller naturlig thyroxin (Armour, Westroid) som inneholder begge deler. Ikke gi deg, gi legen din lister over alt som ikke fungerer og be om solide sjekk og eventuelt tillegg i medisinen din. Mange leger er mer på talefot med blodprøver enn med symptomklagene våre!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
24-05-09, 19:30 #3
Jeg er desverre ikke i en slik situasjon av jeg har råd til å prøve Armour.. Men har lest nok her inne til å skjønne at det liksom er det som er vidundermedisinen. Men det må jo være en grunn til at norsk legemiddelverk ikke vil ta det inn?? Det er vel ikke bare sponseturer av legemiddelfirmaene som er avgjørende? Hvorfor blir det ikke tilgjengelig på lik linje med Levaxin?
-
24-05-09, 19:45 #4
Mange av oss som lurer på hvorfor det er blitt slik.
Som du kan lese her på forumet er det mange som har skrevet om dette. (bruk søk)
Det var jo enerådende medisin før man på 70-tallet gikk over til medisinindustriens kunstige variant - og vraket den gamle medisinen som til da hadde fungert i 100 år.
Og det er ganske mange uderlige avgjørelser som ligger til grunn for hvordan det er blitt idag.
En ting en ikke må glemme, er jo at heller ikke Armour er perfekt - og det var det iallfall ikke på 70-tallet, da avgjørelsen ble tatt. Men fremstillingsmetodene har jo blitt bedre på 30 år. Verden har ikke stått stille bare for Armourprodusentene liksom.
Det jeg ikke fatter, er at man vraket den gamle fullstendig. Man kaster vel ikke et verktøy fordi man får et nytt ?
Så min mening er at det i beste fall ble gjort en tåpelig avgjørelse - som senere forsvares med nærmest komiske midler.
Vidundermedisin.
Armour fortjener ikke stemplet vidundermedisin.
Til det er betegnelsen alt for generell.
Men for noen er den det, og for mange er den bedre enn Levaxin.
Iallfall for meg da.....
-
11-06-09, 18:53 #5
"normal" T3 - bytte til Armour??
Hvordan er det å bytte til Armour som inneholder så mye T3 når endo mener at T3 er normal? Dette er grunnen til at hun ikke vil gi meg lio. Hun sverger til Levaxin. Men nå har jeg økt dosering så lenge jeg kan huske, siste for 10 uker siden og er skikkelig drittlei av ikke å fungere optimalt! Det må sies at jeg har hatt det veldig bra den siste uka - jippi!!
De siste blodprøvesvarene (10 uker siden) viser:
fT3 5.5 (3.5-7.8)
fT4 14.3 (8-20)
TSH 1.75 (0.5-3.6)
Økte da til fra 650 til 700/uka
Er det noe vits i å prøve Armour når det kanskje ikke er T3 som er problemet?
Merker jeg har innmari lyst til å ta en tur til Balder ...
-
11-06-09, 19:24 #6
Sv: "normal" T3 - bytte til Armour??
Leger som prioriterer blodprøveresultater over kliniske funn bør man etter min mening være skeptiske til.
Blodprøver er nå en gang stikkprøver fra transportsystemet.
Det er ikke der stoffskiftet foregår - blodet bare frakter hormoner til cellene.
Og blodprøver analyseres av instrumenter - ikke av deg.
Og de vet jo ikke om du er av dem som ligger høyt eller lavt i normalområdet. Noen gjør jo det !
En kan derfor ikke si at dine tall er fine hvis du ikke har de fint !
Det hjelper da ikke om blodet ditt frakter en masse hormoner cellene dine ikke kan bruke. Og labinstrumentene ser ikke forskjell på snørr og barter - for å si det slik.
Jeg synes jo også det ser ut som at Levaxindosen din er for liten. Før du forsøker T3 bør du se om ikke en større T4-dose kan skaffe deg det du trenger.
Da kan du ikke være underdosert.
Jeg vil ikke oppfordre deg til noe, men Liothyronin kan handles andre steder enn med resept på apotek.......
Hvordan Liothyronin virker på den enkelte er svært forskjellig og umulig å forutsi. Den kan virke fint på deg.
Det gjør den ikke på meg.
Jeg prøvde flere ganger og store doser også, før jeg gikk over til Armour.
Den hjalp meg. Men den er også umulig å forutsi.
Senere fant jeg ut at D-vitamin i store doser også hjalp - har du forsøkt det ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-06-09, 19:53 #7
takk for godt svar, Hansen.
Jeg har bare lest så mye om Armour her inne i det siste og begynner å lure på om det kan være bedre?? Eller kanskje jeg skulle prøve enda høyere dose.. Endo'en min er helt blind da, prøver å forklare henne saker og ting, men hun holder seg til lab.resultater... Jeg har sluttet å gå til henne og doserer meg selv. Tar noen bp innimellom, men etter 5 år med dette kan jeg da tolke svarene selv ...
Jeg synes det er så vanskelig, spesielt fordi jeg har hatt en god periode et-par uker nå. Da er liksom alt det kjipe glemt.
Men hvis du anbefaler å øke dosen før jeg prøver Armour så tenker jeg at jeg gjør det.. Venter litt med å dra på Balder og.
Jeg tar 10ug D-vit om dagen, 1 tabl (200% av ref.mengde). Begynte med det fordi det skal hjelpe mot depresjon. Hvor mye tar du?
Det er ikke bra å ta for mye D-vit fordi det er fettløselig og det som ikke benyttes hoper seg opp i fettet. Og jeg har endel lagrinsplass.. ;) For høyt inntak kan gi hyperkalsemi igjen kan føre til mange av de samme symptomene som hypotyreose (men det skal nok være ganske for høyt inntak). Vannløselige vit skilles ut med urin og er derfor ikke toksisk.)
-
11-06-09, 20:18 #8
Hei Serena

Som Hansen er inne på var du nok mulig litt underdosert for 10 uker siden. Og derfor gjorde du rett i en liten doseøkning. Og det er antagelig også grunnen til at du nå føler deg bedre. Hvorfor ikke ta en blodprøve før du nå gjør en endring igjen for å se hva økningen på 50 i uka har gitt av endringer på blodprøvene?
Grunnen til at jeg foreslår dette er at det ser ut til at en liten økning er nok til bedring hos deg, altså at du muligens nærmer deg den dosen som er den rette for deg. En ny endring når du er i god form kan bli det "lille" for mye og det ville være dumt når du føler deg bra.
Ellers forstår jeg godt at du etter år med doseendringer er lei og snuser både på Balder og Armour. Der kan jeg dessverre ikke komme med noen kloke ord i forhold til hva du bør og ikke bør gjøre. Har ingen erfaring selv. Men du vet at mulighetene ligger der om Levaxin skulle viser seg å ikke gi den effekten du ønsker.
-
11-06-09, 22:31 #9
"Det er ikke bra å ta for mye D-vit fordi det er fettløselig og det som ikke benyttes hoper seg opp i fettet."
Det er nok en seiglivet myte som må avgå med døden fortest mulig.
Det finnes 5 forskjellige D-vitaminer.
Misforståelsen bunner i at metabolittene til D2 er giftige i større mengder.
Kroppen selv lager D3 i huden - de som har en fungerende hud.
Det har ikke vi.
Kroppen bruker ikke D3 - den lager et hormon av det - Calsidol, og dette har egen mengderegulering.
Overdosering av D3 skjer ikke. Man skal opp i meget store doser.
Jeg startet juli08 med 30µg/dag og målte D3-lageret (OH-25) i mai etter en måneds opphold.
Da var det såvidt over nederste grense.
Nå bruker jeg 75µg+136µgK2.
Jeg var også preget av den feilinfoen, så jeg startet forsiktig og økte etterhvert. Jeg merket ingen effekt av det før jeg nådde 30µg/dag.
Det som skjedde da, var at jeg måtte halvere thyroxindosen.
Leger i utlandet behandler D3 mangel med megadoser. feks. enkeltdoser på over 1000µg - en hel box nycoplus på en gang altså.
Flere her har erfart samme gunstige virkningen som jeg har.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-06-09, 08:24 #10
Jeg har en rekvisisjon fra Aker foran meg, skal ta ny bp om litt. Ser at hormonlab utfører 25-OH-Vit.D analyse og tenker at jeg krysser av for den og.
Siden nivået ditt var så lavt og du har så god effekt av det antar jeg at det er en mulighet for at det samme kan hjelpe for meg om jeg og ligger lavt...
Lignende tråder
-
Jeg skal bytte til Armour!
Av Gekko i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 27Siste melding: 22-04-13, 22:03 -
Det beste med å bytte til Armour - fra Levaxin?
Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 02-09-12, 22:00 -
Bytte fra Levaxin til Armour
Av Milli i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 10Siste melding: 24-08-12, 20:45 -
Hashimoto’s påvirker livskvalitet selv om funksjon i skjoldbruskkjertelen er normal
Av nora i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 02-03-11, 16:38 -
"normal" T3 - bytte til Armour??
Av serena i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 9Siste melding: 16-06-09, 19:51
Svar med sitat
Bokmerker