Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
    Gjest

Standard Oppe i en dose som gjør at jeg fungerer igjen!

Vil bare si til dere som sliter at det lønner seg å prøve å holde ut. Jeg ble operert i august i fjor og har vært på randen til å gi opp siden. Etter mye frem og tilbake på Levaxin har sykehuset nå skjønt at jeg må ligge høyt. Endelig er jeg oppe i en dose som gjør at jeg fungerer igjen. Er så glad for at jeg fortsatt lever, samtidig som jeg blir oppgitt over at mange leger ikke forstår. Spesielt når jeg ser hvor mange det er som sliter. Hold ut folkens, ikke gi opp å teste ut i forhold til medisiner og så håper jeg at medisinere snart viser den ydmykhet vi fortjener!

baremei Gjest

Standard

Kan du fortelle hvor stor dose du har fått lov til å ta, og hvordan blodprøvene dine ser ut da?

Gjest

Standard

Nå tar jeg 6x150 mikrogram og 1x100 mikrogram per uke. Legen min sa at hun var villig til å gå opp til 250 mikrogram X7 dersom det var nødvendig. Jeg tror jeg har funnet dosen min nå. Skal ta nye prøver om en uke så jeg vet ikke helt hvor jeg ligger nå, men sist hadde jeg en Ft4 på rundt et par og tyve og en TSH som ikke var målbar samt en t3 på rundt 7. Jeg tror det var cirka sånn, husker ikke helt for jeg er mer opptatt av hvordan jeg har det enn prøvene. Men jeg er faktisk litt spent nå på de neste. Jeg blir dårlig når TSH øker. Legen min sin teori er at det er mulig at jeg må ha høyere verdier for at jeg skal kunne nyttiggjøre meg de stoffene som tyroksin bidrar til. Synes jo ikke det er helt på jordet. Det er ikke gitt at min kropp for eks. klarer å lage tilstrekkelig med T3 på vanlige verdier. Skjønner du? Altså er det kanskje slik at noen må ha mere verdier enn andre for at kroppen skal fungere optimalt. Var det svar på spørsmålet?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Det var en solid dose. Hvor lenge har du gått på den?

Takk for oppmuntrende ord, fint å høre at det er håp om å bli bedre på sikt... Jeg har nå statt på 125 mcg Levaxin siden 18.april, og hadde et par gode uker en periode etter det, men føler meg slett ikke bra nå og har hatt tilbakegang de siste 8 uker eller så... Legen vil ikke at jeg skal øke mer fordi blodverdiene er fine. (Det vanlige...)

Hjertesukk fra Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Elaine på hyper-forumet sier at 175µg er vanlig hos dem som har fått radioaktivt jod...
    Det er en del på forumene som har det bra med en ft4 helt øverstni referanseområdet. Du er ikke alene.
    (Hvorfor ellers skulle referanseområdet gå så høyt.....)
    nora

Gjest

Standard

hei hilma

Den beskrevede dosen har jeg gått på i fem uker bare fordi jeg fremdeles holder på å justere. Jeg hadde Graves og så ble jeg operert i august 2004 og har vært veldig dårlig i hele perioden etter med unntak av en liten periode som jeg gikk på 150 mikro x 6. Siden TSH ikke beveget seg justerte de dosen ned og jeg ble veldig dårlig igjen. Jeg skrev så et brev til legen min og forklarte situasjonen. Hun tok dette meget alvorlig å innkladte meg på time med en gang. Etter dette har det bare gått fremover og vi justerer dosen hver sjette uke. Nå er jeg nok der jeg skal være og det føles helt fantastisk.

Be legen din om å få prøve mer Levaxin. Dersom det ikke virker be om T3 tilskudd. Det er i hvertfall de min lege har sagt at vi skulle gjøre dersom jeg ikke ble bedre.

Hold ut. HUsk at dersom dosen justeres tar det gjerne noen uker før det merkes. Og dersom det er vanskelig å snakke med legen, skriv et brev. Da kan du bruke så lang tid du vil på å formidle det du øsnker. Vanligvis får vi ikke allverdens av tid på en time. Legen vil nok også skrive svar når han/hun har bedre tid og følgelig blir svaret mer gjennomtenkt.

Leger forplikter seg etter de nye pasientlovene å besvare slike henvedelser og begrunne hvorfor de mener de har rett og hvorfor de mer at dine forslag ikke skal imøtekommes. Det finnes en hjemmel i pasientrettighetsloven om at pasienten selv kan være med på å bestemme hvilket behandlingsopplegg som skal følges. Dersom du øsnker mer råd om dette så si fra.

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Her står det at ft4 pleier å ligge i øvre tredel, og at man kan prøve liothyronin:
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520952 og andre lignende i legetidssriftet

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    121

Standard

Takker for svar!

Jeg har nok allerede bedt legen om å få øke dosen med Levaxin, men det ville hun ikke. Jeg føler på meg at det vill vært det riktige, men tør ikke å gjøre det på egenhånd heller. I stedet skal jeg nå til en rekke andre undersøkelser for å se om det kan være noe annet som er galt fatt med meg i tillegg til hypotyreosen. Skal ta utralyd av hele magen i morgen, den er nemlig veldig oppblåst og fordøyelsen er i ulage. Skal også ta ultralyd av halsen. Dessuten har jeg fått henvisning til gynekolog for å få grundig undersøkelse, inkl. ultralyd av livmor og eggstokker... Flere nye prøver ble også tatt da jeg var hos legen sist uke.

Binyrer ble sjekket for en måneds tid siden, men det var ikke spyttprøven som jeg har sett beskrevet her, men blodprøve morgen og kveld. Den var det visst ikke noe å si på.
    Kombinasjonsbehandling med Liothyronin kan kanskje være svaret, men legen syntes ikke det var noen god idé sist jeg forsiktig nevnte på det. Takk for artikkelen, Nora. Skal skrive den ut og ta den med til henne.

Tror jeg skal legge ut prøvesvar og min lille historie her snart. Har tenkt på det lenge, men ikke hatt tid. Har ikke tallene foran meg akkurat nå. Kommer tilbake til saken! (Kanskje i egen tråd.)

Ha en fin dag!
    Hilma
    Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Oppblåst mage er ett sikkert og vel kjent symptom på hypothyreose.
    Jeg hadde dette selv og på slutten ble det bare verre og verre.
    Det var det aller første symptomet som forsvandt når jeg begynte med Armour.
    Bevis for at Levaxin ikke virker på meg ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Er det virkelig mulig n`Finn!! Magen min ser ut som en brøddeig. Det gjorde den ikke før! Jeg får bare flere og flere a-ha opplevelser her jeg.

Nå gjenstår det å be legen om Armour forstår jeg. Ikke be nei -FORLANGE! Jeg gidder ikke slite i flere år fremover for å se om levaxin virker når jeg har så mange symptomer/bivirkninger. Det må da en oppegående lege forstå vel? Å som jeg håper....
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. AHSTA.com nettsiden er oppe nå
    Av nora i forumet Alternativ behandling
    Svar: 0
    Siste melding: 03-03-08, 20:31
  2. Hva gjør jeg nå?
    Av vekten02 i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 10
    Siste melding: 11-12-07, 21:20
  3. Hva gjør jeg nå?
    Av munch i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 24-09-07, 22:42
  4. Hvordan fungerer magen deres? Litt ufine detaljer!
    Av marge i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 23
    Siste melding: 11-03-07, 10:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn