Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    7

Standard Fastlegen mener jeg er overdosert

Hei!

Nå har jeg tatt nye blodprøver for å kontrollere stoffskiftet. Jeg synes de var nogenlunde bra med følgende verdier:
    TSH < 0,02 (0,3 - 4,5)
    FT3 4,6 (3,5 - 6,5)
    FT4 18,7 (9 - 20)

Egentlig kunne jeg ønske å prøve ut om jeg har det bedre med FT3 (37%) høyere opp i referanseområdet slik som FT4 (88%). Sliter fortsatt med panikkangst og det plager meg veldig i jobben.Er alltid redd for at angsten skal dukke opp. I tillegg er jeg fortsatt sliten og trøtt og sovner nesten hver kveld på sofaen. Og stress takler jeg ikke - blir sliten og sur og oppfarende. Kunne det være aktuelt å prøve Lio. med disse blodprøvene?

Men fastlegen bryr seg kun om TSH og mente at jeg var overdosert og må redusere dosen med en gang og ta nye blodprøver om 4 uker. FT3-verdien har han aldri brydd seg om å måle. Denne verdien hadde ingen betydning forklarte han meg når jeg spurte hvorfor denne aldri var blitt målt. Måtte forlange dette nå selv. Og han har aldri hatt tid til å høre på hvordan jeg har det. Det er kun verdiene han er interessert i.

Jeg økte dosen i høst etter å ha ligget på TSH på 1,5 og FT4 på 14 og følte meg ikke bra med masse angst, sliten og trøtt konstant. Merket at jeg ble bedre etter dette selv om jeg fortsatt har mange symptomer. Var på Volvat i den forbindelse og hun var enig i at verdiene FT3 og FT4 måtte opp.

Hva skal jeg si til fastlegen for at han skal skjønne at det er FT3 og FT4 som er avgjørende for om jeg har det bra. Er det noen artikler dere kan henvise til som jeg kan ta med meg? Har ikke noen lyst til å gå ned på dose igjen og bli verre.

Hadde håper å slippe å dra på Volvat hver gang jeg skulle sjekke stoffskifte. Men sjansene for å prøve Lio. er vel størst der.

Håper på tilbakemeldinger fra dere. Bør jeg prøve ut Lio. nå med de verdiene og symptomene jeg har. Hva skal jeg si til fastlegen for å overbevise han.

Bør jeg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Fastlegen mener jeg er overdosert

Jeg syns jo at alle skal få prøve om de forskjellige remedier funker !
    Uten å prøve kan man jo ikke vite......

Et dosetillegg med Lio er jo sikkert best egnet for de som har så høy fT4 at de ikke får den høyere - og enda ikke lager nok fT3.
    De må jo få brøve om det hjelper å spe på med syntetisk T3. (Lio)

Det er jo mulig du kan få din fT4 høyere ved en litt høyere Levaxindose ?
    Skal sikkert ikke mye til og det kan være verd å prøve syns nå jeg da.
    Selenmangel vil bidra til at det ikke omdannes nok fT3.

Om ikke dette funker, kan du jo prøve om ERFA er bedre ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Spør du meg så skader det ikke å prøve Lio. Du kan redusere Levaxinen litt og tilsette en kvart (5mg) tablett Lio, og se om det har noen effekt. Hos noen fungerer det bra med lio og hos noen fungerer det ikke så bra.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg ser at flere legesider anbefaler å sette ned Levaxindosen når man introduserer Lio.
    Altså sette ned T4 dosen når man begynner å tilføre T3.
    Det mener jeg er helt feil !

For hvorfor skal man sette ned T4 dosen ? Da blir jo fT4 lavere ! Og det blir derfor dannet mindre T3 !
    Tror man det blir dannet T4 av T3 ? Altså at fT4 vil stige fordi men får T3 ?
    Det er i så fall helt fagelig feil.
    Så kan jeg ikke tenke meg andre grunner til at denne feiltenkningen er oppstått.

Man vet ikke helt hvorfor T4 er nødvendig.
    Det omtales bare som et pro-hormon for T3 - en lagervare.
    Og det er ikke kun det !
    Det er meget viktig at T4 har en så høy verdi som mulig i seg selv.
    Ikke bare fordi at det da blir dannet mer T3.
    Man har gjort studier på det, og ingen kan leve på kun Liothyronin - Levaxin må være hoveddosen.
    Jeg leste noe om at hjernen danner sitt eget T3 av T4 - kanskje derfor ?
    Kommer sikkert mer fra den fronten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Jeg anbefaler det, fordi man da sannsynligvis slipper å bli overdosert. De fleste omformer jo t4, mer eller mindre, til t3. Dermed blir det stor sjanse for å bli overdosert. Og det er ikke særlig behaglig for å si det mildt

Jeg er et godt eksempel: Jeg måtte alltid ha veldig høy t4 for å være noen lunde, men etter jeg tilsatte t3 gjennom Westhroid, så gjør det ikke noe om t4 blir mye lavere. Og det vil jo si at t3'en dekker opp for deler av t4 behovet jeg hadde da jeg bare gikk på Levaxin medisin. Jeg tar 75µg Levaxin enda, for å holde t4 på plass. Det pga av at det fort blir for mye t3 på kun naturlig fremstilt medisin.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg følger ikke resonnemanget ditt nå Anne Ma.
    Man får jo behandling med T3 fordi den bestående T4 dosen ikke evner å danne nok T3.
    Hvis man senker T4 dosen blir det jo dannet enda mindre T3 av denne.
    Det er jo innlysende at dette er det samme som å sage av den grenen man sitter på.

T3 skal jo doseres som en tilleggsdose til en for lav T3 forekomst.
    En tilleggsdose til den T3 som jo kommer fra T4-dosen man tar.
    Derfor er det helt essensiellt at man ikke rører denne !

Så er det jo klart at man skal begynne smått.
    Flere utenlandske leger anbefaler at en T3 dose aldri skal overstige 5µg.
    Det er 1/4 tablett.
    Hvis ikke det er nok, kan man ta flere doser, men ikke over 4, og ikke senere enn kl 15.

Jeg forsøkte jo dette på slutten av Levaxintia, og Liothyronintillegget hadde faktisk den effekten at mine fT4 målinger ble lavere. Jeg måtte øke Levaxindosen, for det er meget viktig at målingen fT4 ikke blir for lav.
    Den er viktig for bla.a. hjernen, som må danne sin egen fT3 av denne, og det oppdages stadig flere funksjoner i kroppen som er avhengig av at fT4 har en høy verdi.

Jeg vil anbefale deg et grundig søk i utenlandske siter.
    Jeg kan iallfall ikke gå god for at foreldet tankegods vekkes til live igjen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Fastlegen mener jeg er overdosert

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Hvis man senker T4 dosen blir det jo dannet enda mindre T3 av denne.
    Det er jo innlysende at dette er det samme som å sage av den grenen man sitter på.

T3 skal jo doseres som en tilleggsdose til en for lav T3 forekomst.
    En tilleggsdose til den T3 som jo kommer fra T4-dosen man tar.
    Derfor er det helt essensiellt at man ikke rører denne !
    Fælles for den del af forskningen i kombinationsbehandling T4/T3, hvor dosen af T4 reduceres med op til 25% er, er at resultater af disse undersøgelser sår altid tvivl om kombinationsbehandlingens effekt/gavn. Derimod den del af forskningen i kombinationsbehandling T4/T3, hvor T4-dosering forbliver uændret viser en markant forbedring af patienternes velbefindende og en lige så markant reduktion af symptomer.

Det sidste vel at mærke, såfremt patienterne i forvejen er T4-doserede højt nok. Er patienterne derimod underbehandlet med Levaxin, vil tilskud af T3 ikke have en tilstrækkeligt effekt og det bliver sædvanligvis tolket til ulempe for kombinationsbehandling.

De, der gerne vil vide om de er sat i en tilstrækkelig behandling med Levaxin, kan tjekke det på samme måde, som en del læger gør, når deres patienter skal i behandling med syntetisk T4:

Egen vægt divideres med o,454 og resultatet vil vise egen vægt omregnet til pounds og man skal have syntetisk T4-dose der svarer til 1 mcg/µg Levaxin pr pound kropsvægt. (Bemærk: gælder IKKE ved ekstrem overvægt)

Vejer man f.eks. 78 kg, vil ens vægt svare til 171,8 pounds = 172-175 mcg/µg Levaxin pr dag = kombinationsbehandling med T3 vil virke bedre.

Er man i behandling med mindre end det, er det som regel for lidt = undermedicinering med T4 = kombinationsbehandling med T3 vil ikke virke godt nok.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Min erfaring var å bli overdosert på kombinasjonsbehandlingen. Selv om jeg senket t4 en del. - Ikke verre en det Men vi reagerer jo veldig forskjellig på medisiner...
    Hilsen Anne Ma

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Men, det hjelper jo veldig dårlig å senke T4 når det er T3 som er årsaken.
    T4 er jo en grunnleggende langsiktig forsyningsline for T3.
    Å regulere denne tar lang tid.

Hvis prosessen ikke danner nok T3, kan man spe på med ekstra T3 i form av Liothyronin.
    Når T3 er dannet, er det veldig kort i blodstrømmen - fra noen timer til et døgn.
    Så kan man jo komme bort i det tilfelle at man blir overdosert av å starte med T3-tillegg.
    Den hurtigste måten å regulere dette på er å regulere T3 dosen. I noen tilfeller er det svert lite som skal til.

Det er jo også derfor at det er mye lettere å finne en bra dosering når en bruker et Tyroid.

Dette er i hovedsak slik det fungerer for de fleste.
    Så er det jo ingen regel uten unntak.
    Flere rapporterer om god nytte av Lio-tillegg uten at man nødvendigvis har forsøkt å maximere T4 dosen først.
    Det er ikke så godt å vite hvordan Liothyronin vil virke på den enkelte, så det er bare å prøve. Ellers får man ikke vite det.
    Teorien bør man ha i bakhodet, men tenke på seg selv først......

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Fastlegen mener jeg er overdosert

Belgiske endokrinologer har fundet ud af, at hos nogle af de patienter, der har længe måttet leve med underskud af T3 og hvis krop har tilvænnet sig T3-mangel, krævede det en periode hvor kroppens hormonfeedback fra andre hormonkirtler pånyt skulle "lære" at der ikke længere var brug for feedback (kompensation) på T3-mangel.

I "overlappende" periode kunne det forekomme, at stimuli var midlertidigt "dobbelt" (fra Liothyronin OG fra hormonfeedback) hvorfor de syge i kombinationsbehandling har oplevet det som overdosering, selv om det egentlig "kun" var symptomer fra det nu overflødige hormonfeedback. Den foreslåede løsning var at "holde ud" til hormonfeedback på dette punkt har deaktiveret sig selv, når der ikke længere var brug for at kompensere på det (før) manglende T3.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 26
    Siste melding: 18-03-09, 14:31
  2. Hva mener dere om dette?
    Av Stina i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 1
    Siste melding: 27-05-08, 22:27
  3. til fastlegen i morgen
    Av mokki i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 14-06-06, 11:37
  4. Får ikke hjelp av fastlegen
    Av i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 08-04-05, 16:33

Bokmerker

Regler for innlegg