Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
-
11-01-08, 08:58 #1
YES!!! Endelig... Jeg nå få begynne på Liothyronin
Etter en kamp med leger og alle andre dumme mennesker så skal jeg nå få begynne på lithothyronin eller hvordan dette staves...
Gått til en endokrinolig på aker sykehus nå og var der i går. Har gått gravid så hun kunne ikke gjøre noe mens jeg gjorde det. Nå som gutten min har kommet så skal jeg få prøve dette
ble så glad.
Kanskje det kan bli levende her hjemme igjen, og at hukommelsen kommer tilbake og vekta kanskje vil snu litt. Har ikke hatt så god effekt av kun levaxin, fremdeles hatt symptomer og gått sykemeldt i 1 år. Nå er jeg på permisjon så håper at det blir bedre i løpet av dette året
Er litt overmedisinert for øyeblikket, tsh på 0.03. hehe.. så fort jeg er på 1 så skal jeg få begynne... weeeeeeeHashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
11-01-08, 14:16 #2
Yes!!! Endelig.
Hei Grynet, og hjertelig tillykke med gutten!!!
Jeg lurer på en ting. Hvordan vet du at du er overmedisinert selv om TSH er 0,03 (eller var det 0,003, kanskje). Det er noe av det som forvirrer meg, nemlig blodprøvesvar........Høres ut som du har en imøtekommende lege. Jeg har ikke fått gehør hos fastlegen min for annet enn Levaxin- enda iallfall.Kan jeg få spørre hva verdiene dine ellers var?
Vennlig hilsen fra en utflytta Opplending.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
11-01-08, 16:51 #3
Hei Gunnda..
Takk takk
koser meg masse med han, er så skjønn så...
Prøvesvarene mine fra 19.12.07 er
Tsh 0.03 Ref: 0.5-3.6
Fritt t4 17 Ref: 8.0-20.0
Fritt t3 8 Ref: 3.5-7.8
Var legen som sa jeg var overmedisinert. kuttet ikke nok ned på levaxinen etter fødselen. Skal ligge nærmere en TSH på 1. Når jeg når det, så får jeg den andre medisinen.
Merker selv jeg er litt hyper nå også.. bruker lang tid på å sovne inn. rastløs etc.. kortpustet.. har ikke fått hjertebank ennå, men det er vel ikke langt rundt hjørnet.. Nå er jeg på samme dose som jeg var før fødselen. 100 mg om dagen med levaxin.
Byttet lege og fikk en som var litt mer imøtekommen ja.. han jeg hadde før så måtte jeg grine meg til å få prøve levaxinen.. da var jeg så langt nede at jeg frivillig hadde kræsjet i en vegg bare for å få slappet av litt..Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
11-01-08, 18:08 #4
Tar sjangsen på å synse litt om dette, selv om det går mot det foreslåtte.
Liothyronin er ren T3. Den er effektiv når kroppen ikke lager nok selv.
De som er på Levaxin får jo kun ett av kjertelproduktene, nemlig forhormonet T4. Dette bruker ikke kroppen til noe - det er bare lagervare og må konverteres til T3 først. T3 er kroppens stoffskiftehormon.
En prosess som heter de-jodinasen fjerner ved hjelp av noen enzymer det ene jodatomet på T4, og vips har man et stoffskiftehormon (T3).
Noen av oss har vansker med denne prosessen.
De kan spise T4 til verdien er i overkant, og over referanseområdet også - og enda klarer ikke prosessen å danne nok fT3.
De har nytte av et tillegg til Levaxindosen med Liothyronin.
Mitt syn er at de forelagte blodprøver ikke gir grunnlag for å tro at du trenger Liothyronin. Du har jo nok fT3, din fT3 er over referanseområdet. Du danner mer enn nok enda fT4 er på moderate 17.
En liiten senkning av Levaxindosen vil bringe denne innenfor. Hvis du da også tar Liothyronin vil jo dette føre til at fT3 kommer over ref.området igjen.
I normale fall ville jeg ikke senket T4-dosen - iallfall ikke etter bare en måling med en såå beskjeden overskridelse. Verdien vil helt sikkert forandre seg til neste måing. Dessuten kan det meget vel hende at du vil ha det slik. Mange har det.
Men......
Hvis du har indikasjoner på at dette kan være en forbigående fødselshypothyreose ville jeg senket T4 dosen for å se om TSH kan stige til en verdi som vil sette igang kjertelen igjen. Det er ikke andre metoder å finne ut dette på.
Er det en sikker diagnose du har, og du har problemer med plagsomme symptomer - ville jeg prøvd Armour.......
De verdiene du har bør ikke skape problemer, og gjør de det tror ikke jeg de forsvinner bare fordi dosen endres.
Men først ville jeg prøvd Liothyronin såklart, det kan godt være at de fT3 du lager ikke virker bra nok, men denne forklaringen aksepterer ikke dagens medisinere. Det finnes eksempler på at den T3 kroppen lager når man er på Levaxin ikke er så bra som Liothyronin, flere brukere melder om dette, men medisinerene gir ingen forklaring. De fleste er også negative til om Liothyronin virker !
Så da er det ikke så rart vi famler........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-01-08, 18:59 #5
n`finn:
Det er ikke en forbigående fødselshypotherose. Har hatt denne sykdommen i mange år. men har ikke hatt noen bedring med levaxin. Har funnet at dosen min er 100 mg om dagen. Etter å ha gått på den i 1 år så hadde jeg det fremdeles ikke bra... Nå jeg endelig fikk time hos en på Aker så var jeg da gravid etter å ha prøvd i 2 år. Var etter en optimal dose og var sykemeldt i 1 mnd så roet kroppen seg såpass at jeg endelig ble gravid. Husker ikke hva verdiene mine lå på før fødselen. Dagen etter at jeg fødte var tsh min på 2.53. dette var 8 uker siden idag. Fikk ikke nok ned på dosa etter at jeg fødte så jeg har tatt litt formye levaxin. Hun på aker har fått blodprøver av meg gjennom svangerskapet og hun har fulgt meg opp nå. Hun burde vel vite hva hun gjør.. *håper jeg* og hun sa at jeg skulle få Liothyronin når tsh min var så nære 1 som mulig. Fungerte kjempebra under svangerskapet. da lå den på 0,91.
Får prøve Liothyronin nå så ser jeg hvordan formen blir. Kommer til og glemme ungen i en butikk snart.... er så glemsk. samt jeg er som en atombombe når det gjelder humøret mitt.. skal ingenting til for å detonere meg. så unger og gubbe går på eggeskall.. syns jeg freser for det minste.. stakkars folk som er i nærheten av meg. Bruker all min energi på lillegutt nå. så det ikke skal gå utover han. lille nurket mitt. Får jo så dårlig samvittighet når jeg føler meg som en dårlig mor. Orker ikke så mye bråk og støy. så en skrikeunge er nok. trenger ikke 4 lissom.
Nei, håper virkelig dette fungerer....Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
12-01-08, 10:43 #6
hei:O)
vill bare skyte inn min erfaring med å starte med lio....jeg begynte i september, og tok en pille som legen sa....fikk den ubehagelige reaksjonen på det...som varte i 3-4 timer. ber deg derfor være litt forsiktig i starten,hvis du også reagerer.. ta en kvart pille og øk gradis over 10 -12 dager, det gikk bedre for meg.
ellers må du ha lykke til med den lille prinsegutten din!!!! kos deg masse med han....
hilsen snoopy
-
12-01-08, 14:18 #7
grynet, dine prøver sier ikke umidelbart at du er overmedisinert med en ft4 på 17. Min TSH er også på 0,03 med en slik ft4 og da er jeg også undermedisinert med liothyronin.
men jeg kan skjønne at legen senker dosen for å få TSH opp i 1, siden retningslinjene sier at TSh ska være 0,5-1,5.
men for en tredel av oss så betyr det at vi er undermedisinerte. Hos oss blir TSH 0,02 samme hva.
Det er mye, mye om dette fenomenet på alle internettforumene jeg har tittet på i mange år.
Legene ignorerer dette faktum og later som om det ikke esksiterer.
en anen ting er at når manb egynner led liothyronin, så senker liothyronin TSH veldig mye, og ft4 går også ned, så en ft4 på 17 ville vært et bra sted å starte på, siden ft4 vil gå ned fra 17 til kanskje 15 med liothyronin.
Og, begynn med en kvart tablett omd agen , samme hva legen sier. Har lest og hørt at leger skriver ut hele tabletter på 20 µg.
Men jeg kjørte dine tall gjennom kalkulatoren, og er din ft3 på hele 8? Da er du over referansområdet og overmedsinert. Din ft4 er på 75%. Trodee først at din ft3 var på 3,8 , som er lavt men det står vitterlig bare 8, som her høyt.
Bare mine personlige tanker.
-
12-01-08, 22:34 #8
Hei Nora
nydelig navn. Hadde jeg fått en jente skulle hun hete det ;O)
Ja ft3 er på 8. Stod i allefall det på papiret jeg fikk fra Aker sykehus...
alle disse tallene er greske for meg. Husker ikke hva jeg hadde før jeg ble gravid. men da var jeg stabil i allefall. Skal ringe legen min på mandagen for å få noen piller til og stoppe melken.. så kan jo få noen gamle tall og legge inn her..
Hadde vært koselig og fått litt hjelp av noen som virkelig kan dette.Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
-
13-01-08, 09:38 #9
Hei,
i signaturen din står det hashimotos og kronisk tretthettsyndrom. Håper du har vært på forumene for ME, der titter jeg inn ejelden gang men de lister opp diverse som har hjulpet dem.
Har du lest den store artikkelen som stod i vg-helg om Lightning Process (en variant at NLP)? I følge den teorien er kroppen i en stresstilstand ved ME (forskerne har målt unormale stresshormoner hos ME-pienter) og det skrur blant annet ned immunsystemet, og fra før vet vi fra papaya-diskusjonene fra ME-forumene at e røde blodlegemene klumper seg sammen og det kan ses i et vanlig mikroskop. Mye interessant der.
Lightning process går direkte på kroppen og stopper stress-reaksjonen.
Har du prøvd papaya og annet de bruker på ME-forumene?
Dine tall nå sier at din ft4kan være helt fin men ft3 er litt over referanseområet. Noen pasienter erda overdosert, mens andre ville hatt det helt topp med slike tall.
Det er helt individuelt.
Og, pasienter med posttraumatisk stressyndrom har høyt ft3 og føler seg syke....passer inn i denne teorien om stress og ME, forresten. Jeg snublet en gang over flere artikler på medline (man søker etter vitendkapelige artikler der i en søkefunksjon) og det står vitterlig at PTSD-pasienter har typisk høyt ft3.
Nå spurte du hva alle disse ting betyr.
ft3 er det aktive hormonet.
ft4 er et forstadium.
Tar vi levaxin, som er t4, thyroxin, så opptas dette i kroppen og deiodinaseenzymer lager mer eller mindre t3, aktivt hormon, av dette.
Det skjer forskjellige steder samt i leveren.
Hos friske mennesker lager skjoldkjertelen både t4 og t3.
TSH er ikke noe stoffskiftehormon, men et hypofysehormon, hvis jobb er å skrike til skjolkjertelen at denskal sendeut mer hormon.
Normal TSH er rundt 1.
Ved medisinering med levaxin prøver man å kommetil en dose hvor TSH er mellom 0,5 og 1,5 samt at ft4 og ft3 er i øvre treel av referanseområdet samt at pasienten samtidig blir symptmfri.
Men legene sier lite om at TSH da noen ganger blir lav. Det kann være noe forvirrende.
Men, bare gjør som legen sier og prøv å senke dosen slik at TSH blir rundt 1 og se hva som skjer.
Akkurat nå kan man ikke si noenting.
Hvordan har du det forresten?
Merker du noesomhelst av den høye ft3?
Vi normale pasienter ville hatt høy puls og varmefølelse og vondt i kroppen.
Men en del fibromylalgipasienter får ikke noen overdosesymptomer av høyt ft3 og kan ta flere tabletter liothyronin uten noen overdosesymptomer. Dr. Lowe har skrevet et par bøker og noen artikler om dette.
Gjenstår å se hvordan din kropp reagerer på diverse doser levaxin og liothyronin.
Og om du egentlig skulle hatt behandling med lightning process.
nora
-
14-01-08, 14:46 #10
Fant noen svar på prøver fra i sommer
tsh: 0.81
FT4: 9,6
FT3: 5.8
Litt annerledes enn nå. Da følte jeg meg kjempefin
Hashimotos og ME. Jeg begynte på Levaxin i mars i år.
Lignende tråder
-
Min datter på nå 14 år fikk endelig begynne med Levaxin
Av jorunnhf i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 23Siste melding: 13-07-10, 15:35 -
Jeg skal begynne med kosttilskudd idag.!
Av Jente25 i forumet Kosttilskudd og naturlegemidlerSvar: 5Siste melding: 12-08-09, 11:13 -
Skal begynne med Armour :=)
Av pandalakris i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 1Siste melding: 29-08-08, 22:02 -
Kan man få høyt blodtrykk av å begynne på Levaxin???
Av jojo75 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 27-03-08, 11:01 -
Kan jeg begynne med Diane når jeg bruker Levaxin???
Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 2Siste melding: 30-12-06, 12:14
Svar med sitat
Bokmerker