Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
-
01-02-08, 23:40 #1
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år, og vet egentlig ikke stort. Jeg har stolt på at legen vet hva han gjør (noe jeg skjønner nå er helt feil!).
Vet det står mye om smerter her,men er altfor mange sider til at jeg kan få lest meg opp på alt.
Verdiene mine er for øyeblikket:
TSH: 1,9
T3: 4,2
FT4: 12
Jeg går på 100 mikrogram levaxine daglig. Er det nok?
Saken er at jeg har veldig vondt i en hofte, smertene kommer i sammenheng med jobb (jeg går og står mye) det gjør også vondt i setebenet(!?) på den siden hvor jeg har vondt i hoften, kjennes ut som det "henger seg opp". Jeg hadde også problemer med korsryggen og gikk til kiropraktor for å ordne opp i det. Ryggen fixet seg,men hoften og setebenet (!?) som han mener det kunne være betennelse i kunne han ikke gjøre noe med. (Han syntes jeg burde legge is på hoften 3 ganger om dagen og få vidre hjelp av fastlege hvis det ikke gikk over)
Legger til at jeg plutselig kan få smerter i det ene håndleddet som varer i max 3 dager før det like fort som det kom forsvinner. Dette dukker opp med jevne mellomrom..
Jeg har også mye magesmerter, knusk tørre øyne, kjennes ut som jeg har vondt i nyrene (hvertfall i området der de befinner seg) + smerter i livmor/eggstokk området.
Jeg skal på ultralyd av mageregion,nyrene, urinveiene og livmor/eggstokk nå på tirsdag så de finner kanskje ut noe mer da. Legen har også sagt at jeg skal få Gastroskopi. Jeg har fått henvisning til øyelege og gynekolog,men ikke fått time enda.
Det jeg lurer på som ikke legen har nevnt med et ord, kan alle disse plagene komme av stoffskiftesykdommen? Jeg krysser fingrene for det, ellers må det jo være noe annet galt!Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år, og vet egentlig ikke stort. Jeg har stolt på at legen vet hva han gjør (noe jeg skjønner nå er helt feil!).
-
02-02-08, 09:31 #2
Om dette var mine prøver så hadde jeg hatt vondt over alt !
Men vi er forskjellige og kan ikke bruke andre sefarnger direkte på seg selv.
Etter mitt syn bør en lære seg å styre dosen selv slik at en kjenner litt på endringene og på den måten finner den beste dosen.
Det er ikke slik at den beste dosen din finnes på et papirark - du er nok den som best kan bedømme hva som er best for deg.
Slik regulering krever litt kunnskap, litt tro på seg selv,en kalender å skrive på, tablettdeler og en eske med 7 rum i - og enorm tolmodighet.
Og lykke til fra venner.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-02-08, 11:12 #3
Hei Caramella
Jeg gikk på en TSH mellom 1,2 og 1,9 i to og et halvt år. Tablettdosen jeg tok tilsvarte ca 112 µg per dag. Så havnet jeg nede i "kjelleren" for ett år siden, og jeg tror noe av grunnen er at jeg var underdosert.
Jeg hadde hatt vondt i hofta og nederst i ryggen lenge, fikk "udefinerbare" smerter i et belte tvers over magen/underlivet, og jeg hadde ofte magekramper med påfølgende diarè. Pluss en del annet jeg ikke skal repetere her nå.
Jeg fikk alle slags prøver, altså i begge ender, pluss røntgen og de andre bildene de tar, husker ikke hva. Fant heldigvis ikke noe, og i dag har jeg ikke disse problemene. (Men jeg har nok av andre, så jeg er ikke bra.)
Men det jeg skal frem til er at jeg i dag tar mye mer enn det jeg gjorde, derfor er jeg ganske sikker på at det jeg tok tidligere var for lite.
Håper du finner ut av hvor stor dose du skal ha.
fra Lie
-
02-02-08, 12:22 #4
Kjenner meg veldig igjen i dette!
Opprinnelig skrevet av Lie
Takk for svar begge to! Skal ringe legen og spørre hva slags dose han anbefaler. Problemet er at han mente mine verdier var helt innenfor normalen, men alle med lavt stoffskifte sier jo det motsatte, blandt annet min mor som har vært hos endokrinolog for sine problemer.
Skjønner at det er vanskelig for dere å gjette hva slags dose som kan være riktig for meg, men vil noen komme med et realistisk forslag så kan jeg drøfte det med legen? Jeg er veldig lei av å ha smerter i kroppen, og burde jo ikke lære meg og "bli vant til det" slik som jeg dessverre har blitt..Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år, og vet egentlig ikke stort. Jeg har stolt på at legen vet hva han gjør (noe jeg skjønner nå er helt feil!).
-
02-02-08, 12:48 #5
Hei Caramella!
Hva er referanse-/ normalområdet for prøvene dine? Man må alltid se resultatene i forhold til det, for det varierer litt mellom de ulike laboratoriene. Jeg vil likevel tippe at du ligger lavt og at du skal litt opp i dose. Du bør definitivt ta det opp med legen din!
Min fastlege har erfart at mange pasienter har det best med verdien for FT4 i øvre del av normalområdet, forøvrig det samme som nora her inne pleier å svare, dvs at man bør ligge i øvre tredjedel av normalområdet.
En stund siden jeg leste den, men mener at dette også står her i denne artikkelen fra legetidsskriftet, (den er ikke så vanskelig å lese): http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=520952
Kan jo være noe å vise til legen om det trengs.
Lykke til! Hilma
Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
02-02-08, 12:57 #6
Her er referansetallene mine:
Opprinnelig skrevet av Hilma
TSH mellom 0,35 og 5,0 Jeg har 1,9
T3 mellom 3,5 og 6,5 jeg har 4,2
FT4 mellom 9-19 jeg har 12
Skal ta å vise legen min den artikkelen hvis han begynner å kverrulere, Takk Hilma
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år, og vet egentlig ikke stort. Jeg har stolt på at legen vet hva han gjør (noe jeg skjønner nå er helt feil!).
-
02-02-08, 13:09 #7
Ja, du ligger jo i hvert fall ikke for høyt!
Men det skader jo likevel ikke å ta de andre undersøkelsene, det kan jo være andre ting i tillegg.
Kan jo tilføye at jeg også kjenner igjen symptomene dine fra da jeg lå lavt selv. Tørre øyne er en typisk gjenganger, når kontaktlinsene blir gummistrikker tidlig på kvelden vet jeg med meg selv at jeg ligger lavt... Men det er nå meg da. (Har ikke helt funnet optimal dose enda, nei. Tar sin tid det.)
Bare hyggelig å være til hjelp!
God lørdag! Beste hilsen, HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
02-02-08, 13:32 #8
ja,greit å få sjekket og eventuelt få utelukket andre ting! Jeg håper jo egentlig at det er stoffskifte, noe annet ville vel vært verre.. Etter å ha lest litt her ser jeg at mange av mine symtomer kan komme av å ligge for lavt. Dette er noe jeg aldri har tenkt over før.. Som f.eks at det er vanlig å ha muskel og leddsmerter, hofte/bekkentrøbbel og mageproblemer, jeg har alltid bare fått høre de standard symtomene som tørt hår og "bollete" hud i tilegg til å være trøtt og sliten..hehe. Og jeg fikk diagnosen for 5 år siden, så lite kan jeg.........!
Men akkurat det med tørre øyne og kontaktlinserbruk, har det bedret seg med høyere dose altså? Har du fått mer tårer? Trodde det toget var gått for meg jeg, optikeren mente det bare var og dryppe øynene (resten av livet..), og at det mest sannsynelig ikke ble mer fuktig der av seg selv. Men hvis det kan komme av stoffskiftetrøbbel er det jo kanskje håp da!
God lørdag til deg også Hilma, tusen takk for hjelpen!
-
02-02-08, 13:49 #9
Jepp! Bedring på det punktet! Men vi er jo alle litt forskjellige så klart.Men akkurat det med tørre øyne og kontaktlinserbruk, har det bedret seg med høyere dose altså? Har du fått mer tårer? Trodde det toget var gått for meg jeg, optikeren mente det bare var og dryppe øynene (resten av livet..), og at det mest sannsynelig ikke ble mer fuktig der av seg selv. Men hvis det kan komme av stoffskiftetrøbbel er det jo kanskje håp da!
Du vet selvsagt at du ikke må ta Levaxinen den dagen du skal ta blodprøven? Viktig, viktig.
Hilma
Diagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
02-02-08, 13:52 #10
Ok! Høres jo litt lovende ut!
Vet det ja,men har glemt det noen ganger tidligere faktisk *surrete*
Men tok ikke levaxine på de to siste blodprøvene altså!Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 4 år, og vet egentlig ikke stort. Jeg har stolt på at legen vet hva han gjør (noe jeg skjønner nå er helt feil!).
Lignende tråder
-
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Hvor lenge kan man ha hatt lavt stoffskifte?
Av Skyggehodet i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 14Siste melding: 05-02-08, 11:53 -
Jeg har hatt lavt stoffskifte i over 10 år etter en graviditet
Av Lindalorraine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 27-03-07, 20:57 -
Jeg har hatt anoreksi, PTSD og nå i det siste lavt stoffskifte
Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?Svar: 43Siste melding: 23-11-06, 15:16 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30
Svar med sitat
Bokmerker