Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Tråd: symptomer pga anti-tpo?
-
18-06-07, 10:29 #1
symptomer pga anti-tpo?
Jeg har fått påvist forhøyet anti-tpo - den lå visst på 720. Såvidt jeg forstår er TSH normal - den ligger mellom 1,5 og opp mot 3, helst lavere. Kun en gang lå den på 6 og noe.
Jeg har en lege som jeg føler lite tillit til - derfor spør jeg her: Kan man få symptomer på anti-tpo alene? Er det noen her som får Levaxin selv om TSH er normal?
Jeg er trøtt og fysisk og psykisk utmatta for tiden, med verking i leddene (eller musklene? ikke helt sikker...) . Jeg lurer selvsagt på om dette skyldes antistoffer i blodet, og om Levaxin ville hjulpet meg - eller om jeg "bare" er utbrent.
-blir glad for svar fra andre.
Miama
-
18-06-07, 11:45 #2
Hei miama, ser et er ditt første innlegg, så velkommen i klubben.
Antistoffer er stoffer som ditt immunsystem produserer fordi det har fått det for seg at kjertelens vev er fientlig - og må ødelegges.
Og det er akkurat hva som skjer nå. Kjertelens vev blir ødelagt.
Det skjer jo gradvis og kan ta et par år og da blir kjertelen ute av stand til å produsere stoffskiftehormoner.
Anti-TPO er den mest benyttede testen for disse stoffene.
Akkurat nå er du et sted mitt i mellom full funksjon og null funksjon, og på ett eller annet tidspunkt vil du begynne å merke dette. (som du jo har alt)
Legen støtter seg på blodprøver av det kjertelen produserer (T4,T3) og de hormonene som stimulerer kjertelen til å produsere (TSH)
Grenseverdiene som er satt opp er yttergrenser for friske mennesker.
Ingen vet hvilke verdier akkurat DU har før du begynner å få symptomer.
Diagnosen din er antagelig "Subklinisk Hypothyreose", og det betyr bare at du snart vil få en tilstand som kalles Hypotyreose.
De lærde strides om hvor ille dette skal bli før man skal begynne å behandle.
Behandlingen er livslang tilførsel av kunstig fremstillt T4 i tablettform.
Noen har nytte av en tidlig behandling, andre ikke. Men man må jo forsøke før man vet det da !
Så mitt råd er at du bør si at du vil forsøke en behandling med svak dose.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-07, 13:35 #3
Miama,
Eg gikk i mange år med "normale" prøver, dvs en TSH på 2 og en lav-normal FT4. Eg hadde en masse "små" problemer som ledd smerter, muskelsmerter, migrene, trøtthet, menssmerter osv. Etter medisinering har alle problemene blitt borte eller bedre. Det eneste som sitter igjen er trøttheten. Og dette selv om mine anti stoffer har steget siden eg starta med levaxin og Armour.
-
18-06-07, 15:51 #4
"normal" tsh
Hej
Jeg er i behandling for lavt stofskifte, selvom mit stofskifte lå indenfor normalen (3.36). Jeg kom i behandling fordi de ved et par målinger lå over 4 - en gang på 6 og en gang på 10. Jeg har også positiv Ant-TPO (152 skal være under 100).
Ja medicinen har virket på mig, selvom jeg stadigvæk har dårlige dage indimellem. Trætheden er svær at slippe af med, og kvalmen og så lige koncentrationsbesværet og energien. MEN min familie fortæller mig at jeg har fået det bedre efter at jeg er begyndt med medicinen.
Jeg tog nogle udskrifter med fra internettet om subklinisk hypothyreose til min læge og han var med på at jeg skulle prøve medicin i et halvt år.
Jeg havde store problemer med maven før (forstoppelse/diarre) og disse problemer er faktisk helt forsvundet siden jeg startede med medicinen!!!
Tag chancen - det gjorde jeg - jeg synes at jeg havde alt at vinde, intet at tabe....
Held og lykke!
Gitte fra DK
-
18-06-07, 18:53 #5
Hei og velkommen hit!
Det var jeg som tipset deg om denne siden på lavkarbo.no.
Jeg synes du skal få en utskrift fra legekontoret over hvilke stoffskifteprøver som er tatt av deg, og datoer. Sammen med referanseområdet. Det har du full anledning til å be om.
Du bør få vite svaret på ferritin og B12 også, hvis det er tatt av deg. Så blir det lettere å komme med råd når en ser hva slags prøver som er tatt og hva de viser.
Man skal ikke ta uttalelser om fine prøvesvar helt bokstavelig. Så lenge du er innenfor et stort normalområde, så vil ikke legen reagere om du nærmest har hvert et hypothyreosesymptom fra boka.
Og referanseområdene varierer fra lab til lab. I noen andre land har det tatt konsekvensene av ny forskning og senket TSH-normalområdet, men ikke i Norge.
Spesielt hvis du er litt skeptisk til legen allerede, så aner du kanske at du ikke blir tatt helt på alvor.
Det som nevnes om Subklinisk Hypothyreose, er legespråk for lavt stoffskifte uten symptomer. Altså trenger ikke det å medisineres. Det er viktig å få fram for legen at du faktisk har symptomer.
Hva med det jeg sa om at prøvene bør tas tidlig om morgenen, husker du når de tidligere prøvene er tatt?
Jeg vet det finnes noe som heter blokkerende antistoffer. Men husker ikke betegnelsen for den prøven. Blokkerende antistoffer hindrer TSH i å virke i skjoldbruskkjertelen, ergo får den ikke beskjed om å lage mer tyroksin. Derfor trenger ikke TSH å være spesielt høy, for det blir ikke sendt tilbakemelding til hjernen om at det trengs mere tyroksin.
Uff, litt klønete forklart!
Det er en som heter Nora her, hun har sikkert noe bedre forklaring.
-
18-06-07, 21:29 #6
Takk, alle, for hjelp. Legen er sikkert ok rent medisisk sett, men han vitser og tøyser bort alt og jeg ble veldig usikker i starten. Derfor stritta jeg mot å begynne på Levaxin, da TSH var 6 (fikk jeg vite i ettertid). Etter at jeg omsider fikk oversikt og informasjon, og fikk vite bl.a. at anti-tpo var på 720, - da var TSH gått ned til ca 2. Nå vil han ikke at jeg skal begynne på piller lenger, men NÃ… vil JEG det... føler meg dum, siden jeg alltid vil det motsatte.
Jeg har bedt om journal, diagnose og prøvesvar - men han nekter å gi meg det! Ja - så denne "Kranglingen" gjør alt litt vanskelig.
Men nå har jeg altså anti-tpo på 720, tsh på ca 2, normal T4 og symptomer. Legen sier at jeg har latent hypotyreose, men vil altså ikke at jeg skal gå på piller.
Takk igjen.
-
18-06-07, 21:47 #7
Kan fortelle at jeg også nektet plent å ta imot piller.
Jeg kom fra en lege som hadde smertebehandlet symptomene med allskens F-skap - uten å ha tatt en enste stoffskifteprøve.
Jeg hadde nettopp levert hele sullamitten på apoteket og fortalte den nye legen at jeg skulle nok F... ikke ha no' mere piller nei !
Men jeg måtte jo gi meg tilslutt.......
Latent hypothyreose er det samme som subklinisk.
Legens dillemma er at noen sier at en skal behandle, andre sier at man ikke skal.
Det er sånn at fastlegen i stor grad følger det som sykehusets Endokrinolog mener.
Omtrent sånn som den plakaten jeg så på et offentlig kontor i Danmark : Hvis alle tænker som sjæfen - er der ikke mange der tænker.
Heia Danmark !
Spør om ikke du kan få prøve en liten dose, feks 25µg om dagen ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-06-07, 22:39 #8
Han kan ikke nekte deg den informasjonen du ber om. Og det etter norsk lov! Stå på du og gi klare beskjed om at du etter loven har rettighet til å få innsyn og kopi.Jeg har bedt om journal, diagnose og prøvesvar - men han nekter å gi meg det! Ja - så denne "Kranglingen" gjør alt litt vanskelig.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
19-06-07, 07:42 #9
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=525702
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=521189Vår studie viser tydelig korrelasjon mellom thyreoideafunksjonsforstyrrelse og positiv anti-TPO. Selv en liten økning av TSH-verdien innenfor referanseområdet fra 0,2 - 2 mIE/l til 2 - 4 mIE/l førte til en markert økning i prosentandelen av personer med positiv anti-TPO. Vanderpump og medarbeidere viste at jo høyere TSH-verdien var over 2 mIE/l, desto større var risikoen for å utvikle klinisk hypotyreose både hos anti-TPO-positive og -negative, men risikoen var størst for de anti-TPO-positive (17). Denne sammenhengen var uavhengig av alder.Betegnelsen subklinisk hypotyreose brukes gjerne om en tilstand der pasienten er uten klare kliniske tegn på hypotyreose, men der det påvises forhøyet nivå av thyreoideastimulerende hormon, mens nivået av fritt tyroksin (og eventuelt fritt trijodotyronin (T3)) er innenfor normalområdet.http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=518320Både subklinisk hypotyreose og subklinisk hypertyreose er oftest progredierende. Det er som regel bare et tidsspørsmål før tilstanden blir klinisk manifest. Dersom man har forvisset seg om at det ikke er en forbigående tilstand, kan det derfor være like greit å behandle først som sist.http://www.stoffskifte.info/hypotyreose.htmlSubklinisk hypotyreose kan defineres som en symptomfri lett nedsatt funksjon i skjoldkjertelen med en TSH-verdi i området 5 - 15 mIE/l og en FT4-verdi i normalområdet. Subklinisk hypotyreose er gjenstand for debatt og ulike synspunkter, slik det fremgår av Rolf Jordes artikkel (5). Han anbefaler behandling av pasienter som i tillegg har anti-TPO-antistoffer og/eller symptomer som kan ha relasjon til hypotyreose.Problemet ditt, er TSH-målingen som viser at TSH er 2. Når ble denne tatt? Kan du få tatt en til, og så tidlig på dagen som mulig? Kan du ringe direkte til legekontoret etter en uke og be om å få verdiene lest opp på telefonen?Diagnose stilles som regel på grunnlag av blodprøveresultater, nærmere bestemt høyt TSH (thyreoideastimulerende hormon) og lavt FT4 (fritt tyroksin). Dersom man i tillegg finner anti-TPO (thyreoideaperoksidaseantistoffer), er det ganske sikkert at årsaken er Hashimotos. Imidlertid er det en del pasienter som har symptomer på hypotyreose uten at blodprøvene viser resultater utenfor referanseområdene. Særlig er det mange, både på norske og utenlandske nettfora, som rapporterer at å gå i lang tid med FT4-nivåer i nedre halvdel av referanseområdet kan være like symptomgivende som å gå en kortere tid med nivå under referanseområdet. I NEL (Norsk Elektronisk Legehåndbok) slås det fast at allerede ved en TSH over 2,0 er det økt risiko for å utvikle regulær hypotyreose, og at risikoen er større ved samtidig positiv anti-TPO.
Det er riktig at du ikke kan nektes innsyn i egen journal, og kopier av prøvesvar. Synd at en lege føler seg så "truet" av pasientenes spørsmål at de nekter dette. Mulig at du må be skriftlig om kopi av journalen, og be om et skriftlig svar på hvorfor du ikke får det. Da spørs det hvor godt forholdet har blitt mellom deg og legen.
I 2003 skiftet jeg lege sist. Jeg ba da om å få journalen min, og tok den selv med til den nye legen.
-
19-06-07, 19:14 #10
Takk, alle sammen! For et fint forum!
Jeg får lyst til å si: Jeg har så å si vokst opp i helsevesenet, og har stort sett veldig gode erfaringer med norsk helsevesen. Men jeg forstår at jo mer diffuse plagene er, jo vanskeligere er det nok å være pasient. Man vil jo gjerne være "flink", og bli frisk. Og legen vil også være flink... Og da blir det ikke så lett...
Jeg har tatt ny måling, og har nå to forhøyede tsh-målinger (4 og noe, og seks og noe). Jeg har flere normale prøver, før og innimellom. Anti-tpo er som sagt 720. Jeg er litt nervøs, men har blitt venn med legen igjen (håper jeg) og begynner nå på Levaxin 0,05 mg. Så får vi se.
Innvendingen er jo at det er dumt med kunstig hormon, hvis kroppen kunne ha ordnet opp selv (med paranøtter, ny livsstil osv). Men nå er jeg altså begynt på piller.....
Takk igjen, venner -
M
Lignende tråder
-
Min Anti -tpo....
Av Tiffen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 18-02-12, 12:13 -
hva er anti-tpo??
Av isa1 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 10-05-08, 07:24 -
Anti TPO
Av Rafael i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 9Siste melding: 18-09-07, 08:10 -
S-anti-TPO
Av gunnar i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 3Siste melding: 08-03-07, 21:28
Svar med sitat
Bokmerker