Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard hvordan bøte på hukommelsen?

hva skal jeg gjøre med denne hukommelsen som ikke er der lenger?
    jeg trenger et skikkelig godt tips her :( fx: i dag fikk jeg en sms fra skolen de vår datter er på deltidsopplæring: "har dere glemt å melde dere på kurs? fristen er i dag!"

ja jeg hadde glemt det, for papirene ligger ikke fremme på bordet og da glemmer jeg det med en gang. ute av syne ute av sinn ( det stemmerfullstendig på meg )

dette problemet fører jo også masse rot med seg, jeg MÃ… ha ting liggende fremme åpent for at jeg skal huske at det finnes...

ja da, går an å skrive huskelister, men jeg husker ikke å se på dem
    vanligvis husker jeg ikke å skrive huskelapp, men om jeg gjør det husker jeg ikke hvor jeg har lagt den eller jeg har glemt at jeg har skrevet en lapp :(

er det noen som har et system som fungerer?

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

Standard Glemsomhed

Hej
    Ret pudsigt at læse din beskrivelse, den kunne jeg selv have skrevet!!. Jeg har også 8 huskesedler liggende på køkkenbordet og bliver de væk har jeg virkelig problemer!
    Det er så slemt at min mand faktisk nu husker bedre end jeg (og førhen har jeg altid opfattet ham som virkelig glemsom!).
    Desværre har jeg ikke fundet en god metode - ja altså lige bortset fra at skrive huskesedler! ;o)
    Frustrerende - før var jeg en kvinde der havde kontol over tingene og havde styr på alle detaljer!! (ja og nu er min hjerne blevet en svamp! ...
    Mvh. Gitte
    P.S.: Der er vist noget med at man kan få sin mobiltelefon til at huske ting for sig - dvs. indprogrammere ting i en kalenderfunktion - så vil den bippe når der er noget vigtigt man skal huske....

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Ja, mobil funker for meg. Må ha en sånn Nokia med utvidet kalender som vises i frontbildet. Legger alt inn med en gang.

Ellers er handlelister et must.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Akershus
    Alder
    85
    Meldinger
    58

Standard

Hei!
    Kjenner meg godt i gjenn i det du skriver

Jeg legger inn ALT av info på kalenderen på mobilen med en gang jeg får den. Den har jeg alltid med meg.

Jeg har alarm for når jeg må gå å handle lunsj på jobben(har hendt de andre som jobber her har kommet 1 time etter lunsj å spurt hvor det blir av maten, når jeg skal spise mellommåltider, når jeg skal ta medisin, ta tran, gå til legen, ta blodprøver(ligger inne med repetisjon 2. hver mnd), når jeg bør bestille time til frisør, handle lister, cd'er jeg skal kjøpe osv, osv.

Har og en hendig 2 linjers plass til notater på fronten av telefonen som jeg kan legge inn små ting jeg kommer på som jeg skal fikse/sjekke/huske samme dag.

Er det noen som har bursdag legger jeg inn alarm noen dager før så jeg husker å kjøpe gave. Eller er det et selskap ol legger jeg inn alarm tidsnok til å få kommet meg til frisør, finne neo å ha på meg osv.

Før jeg ble avhengig av mobilen hadde jeg en liten almanak/lommebok som jeg noterte ALT i. Problemet med den var jo at det ikke var noen alarm så den måtte sjekkes...

Trikset er å legge inn ting med en gang det dukker opp eller glemmer jeg det. Når jeg kjøper ny mobil må jeg alltid forsikre meg om at kalender funksjonen er sån at den passer til min hukommelse dvs mye minne og god plass til å skrive osv.

Legger til at jeg har en Nokia 6280 den synkroniserer jeg mot outlook hjemme og på jobb(greit å huske at man skal på middag eller tur med jobben eller sammarbeidsparntnere

baremei Gjest

Standard

Det med mobiltelefon er slett ikke så dumt, forutsatt at det er enkelt å legge inn påminnelser og avtaler

Jeg har en Qtek, en såkalt PDA, som er mer en minidatamaskin med telefonfunksjoner. Nå heter de noe annet, men det finnes flere varianter der ute. HP Ipaq, Qtek, Dell, Acer mfl har sånne.
    Jeg har en gammel S100, og er livredd for at den skal gå istykker, den er 3-4 år gammel, velbrukt og slarkete. Gått i gulvet mange ganger, vært med i skibakken og i regnvær, og fungerer upåklagelig fremdeles, bulkete og med løst batterideksel.

Se bl.a. http://www.qtek.no, idedata.no, smartphone.no osv.

Den kan kobles til pc og synkroniseres med Outlook, og endrer du avtalene på pcen finner du den på telefonen etterpå - og omvendt.
    Faktisk tror jeg at også gmail kan brukes mot telefon, sjekk evt. www.gmail.com

Min telefon er stilt inn slik at alle kommende avtaler for den neste uken vises når jeg skrur på telefonen, og jeg kan velge om og når jeg skal få påminnelser, og hvor ofte påminnelsen skal gjentas.
    Mannen min bruker også Outlook på jobb, og jeg har tvunget ham til å sende meg avtalene sine når jeg påvirkes av dem. *Vips* så er de registrert hos meg også.

Jeg har hatt lapper, magnet på kjøleskapet, filofax både stor og liten og alt mulig. Den telefonen jeg har nå er det eneste som funker.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

jeghar sånn mobiltlf kalender... problemet er at jeg glemmer tlf og jeg glemmer å sette på lyden når jeg har vært et sted og må ha den av.

baremei Gjest

Standard

På min kan jeg velge å skru av lyden med ha på vibrasjon og blinkende skjerm. Ikke at det hjelper så mye hvis avtalen er straks, men...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

jeg glemmer og nesten alt, er fullstendig kaos i hjemmet her etter jeg ble syk,før husket jeg for mannen og de to sønnene våre, og nå når den som har pleid å huske,plutselig ikke husker mer, er det krise i heimen.
    Har ført til utallige diskusjoner her .
    jeg tør ikke sette på komfyren når mannen min ikke er hjemme, for glemmer å skru den av.
    hadde med meg huske liste med ting jeg lurte på til legen,først glemte jeg at jeg hadde den med, så når jeg endelig kom på det og tok den opp av lomma, glemte jeg å lese på den.
    endo sier jeg har vært uheldig som har mistet hukommelsen som både hyper og hypo, men en gang midt i der har jeg jo hatt normalt stoffskifte,men ikke hukommelse, så jeg er veldig redd den aldri vil komme tilbake.
    redd for at jeg ikke kommer til å mestre jobben min etter endt mamma perm pga,minimal hukommelse.
    bruker og mye huskeliste på mobben, men den kan jo ikke fortelle meg hvor jeg har lagt ting,og skriver jo ikke inn når jeg bruker komfyr,vakemaskin ,ol.
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Er det noen som også føler at de er blitt "dummere". Var en kløpper på hoderegning å papirarbeid før, men klarer ikke å tenke logisk lengre får ikke til å legge sammen to sifrede tall lengre. Finnes d flere som har blitt veldig ille når det gjelder å bruke hodet?. Har blitt veldig ille de siste tre mnd.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Skulle ønske at alle leger og endokrinologer måtte gå noen måneder på antithyroidale medisiner for å forstå oss pasienter.....
    (neo-mercazole, det som de som er hyper får)

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan få TSH verdien opp til 1?
    Av janike i forumet TSH
    Svar: 12
    Siste melding: 17-11-07, 17:21

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine