Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
06-11-06, 13:40 #1
Høy TSH. Ingen leger reagert.
Hei trenger hjelp til å tolke svar for ei venninne. Har hun hypothyrose. Er ikke under behandling.
Hennes verdier er;
Ft4 21,8
Ft3 5,5
TSH 8,9
På forhånd takk.
-
06-11-06, 14:40 #2
TSH var i alle fall skremmende høy
har hun ikke fått levaxin etter denne prøven?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
06-11-06, 14:42 #3
-
06-11-06, 16:52 #4
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2006
- Meldinger
- 9
Tolking av prøvesvar
Hei-hei, venninna her. Det er ca. 2 år siden disse prøvene ble tatt, og legen mente de var normale. Var i denne perioden svært langt nede på alle måter. Sov vel bort mesteparten av tiden, og strevde med å fungere resten av tiden. Har blitt litt bedre, såpass at jeg er under arbeidsutprøving i hjemmesykepleien, men det koster uhyre mye krefter. Problemet er bare at nå klarer jeg svært lite på hjemmebane, kroppen verker som besatt, og trøttheten henger over meg. Skal til legen igjen i morgen, men vet ikke helt hvordan jeg skal legge frem ønsket om nye prøver siden de hele tiden har ment at alt er normalt. Noen som har gode forslag?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-11-06, 17:16 #5
Hos meg begynte lavt stoffskifte med at bare TSH var høyt. Etter en stund var det ingen som var i tvil at jeg var syk lenger. Jeg sa til fastlegen min at jeg ikke kunne ha det sånn og etterhvert har jo også T4 hatt lave verdier.
Råder venninnen til å prøve det samme .
-
06-11-06, 17:36 #6baremei Gjest
En så høy TSH gir intet rom for tvil - dette må utredes og behandles.
Forlang stoffskifteprøver igjen og får du lignende svar som sist, evt. verre, er du absolutt nødt til å bytte lege hvis han ikke vil behandle deg.
Be også om å få tatt Anti-TPO, ferritin, B12, folat, homocystein og leverprøver. I første omgang.
Noen andre som er lure å få med først som sist som jeg ikke husker, dere andre?
-
06-11-06, 19:02 #7
Hvis det er to år siden prøvene ble tatt, er det på høy tid at flere tas.
Hvemsomhelst andre ville ha fått tatt nye prøver umiddelbart, siden ft4 er høyt mens TSH stemmer med hypo-symptomene.
I det hele tatt legger de mest vekt oå TSH, så det er veldig uvanlig at en TSH på 8 anses som normal!!
Og hvemsomhewlst andre ville fått nye stoffskifteprøver årlig.
Hvis man har litt høy TSH og normal ft4 og ingen symptomer, ville de ha tatt nye prøver alle 6 mnd, og ihvertfall antistoffprøver.
Ikke gi deg, de har overhodet ikke tatt deg alvorlig, og det er helt ubegripelig at de ikke har sett sammenhengen mellom den høye TSH og symptomene.
Og du skulle hatt nye prøver med en gang, samt alle 6 mnd.
Det er noen antistoffer som kan gjøre at ft4 blir falsk høy, de vises på prøvene som ft4 i tillegg til det du har. de må kjøre en annen type analyser som ikke har den feilen. I sånne tilfeller stemmer TSH mye bedre. Og hos oss andre så ser de omtrent bare på TSH....
Og en ting til: Legen skal skrive problemstillingen på rekvisisjonen. Labben har endokrinologer som tolker dvaret på bakgrunn av problemstillingen. Legen skal altså skrive at du i to år har vært veldig dårlig og sliten.
nora
-
06-11-06, 19:37 #8
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2006
- Meldinger
- 9
Tusen takk for svar. Har vært en hyppig gjest hos legen de siste 3-4 årene, og har tatt tre (tror jeg)stoffskifteprøver hos tre forskjellige leger, og ingen har reagert. Har en søster og en venninne med lavt stoffskifte, og de har begge reagert på symptomene mine. Jeg har jo hatt en travel hverdag med 5 aktive barn, og høyskolestudioer i tillegg, så når legen sa at prøvene var normale, trodde jeg etter hvert at jeg var utbrent. Problemet er bare at jeg ikke har blitt "frisk" igjen selv med 2 års "hvile", så nå sier legen at jeg sannsynligvis har en fibromyalgilignende tilstand. Puh.. man skal jammen være oppegående når man er syk.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
06-11-06, 20:36 #9baremei Gjest
Du er bare nødt til å jakte på en lege som gidder å gjøre jobben sin.
Evt. får du filleriste den legen du bruker nå.
Hjelper ikke det får du rappe en sprøyte og true ham til ækksjn! Kanskje enklere å bytte igjen?
Det er ingen mening i at du skal gå slik når det finnes hjelp å få. Blodprøvene forteller at noe er veldg galt, og du må forlange å bli tatt på alvor. Ikke det minste rart du er sliten.
-
06-11-06, 20:53 #10
he he he det likast æ har hørt på lenge.....
Opprinnelig skrevet av baremei
Lignende tråder
-
Noen som har reagert på ACTH-testen?
Av Qa i forumet Cortisol / ACTHSvar: 8Siste melding: 16-05-13, 18:38 -
Kommer visst ingen vei.
Av Qa i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 25Siste melding: 10-05-11, 17:34 -
Ingen Armour alligevel
Av Louise i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 14Siste melding: 21-06-07, 07:47 -
Er jeg frisk likevel siden jeg ikke har antistoffer nå?
Av ung mor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 09-06-05, 20:57
Svar med sitat
Bokmerker