Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    4

Standard Forvirret jente, ny på forumet

Hei! Ny som jeg er vet jeg ikke om jeg poster denne tråden på riktig sted, men jeg gir det et forsøk
    For et par år siden fikk jeg konstatert lavt stoffskifte hos fastlegen min. Det er mye jeg ikke husker fra denne tiden, men jeg tror det var i slutten av 2010. I går var jeg på legekontoret for å få utskrift av alle stoffskifteprøver, med tanke om å kanskje kontakte en lege med mer erfaring på området, men de fant bare fra 2011 og utover. Her er prøvesvarene:

21.02.11.
    T3 4.8
    T4 16.7
    Tsh 2.3
    Anti tpo ny m >1300

05.04.11.
    T3 4.7
    T4 17.5
    Tsh 5.7

08.08.11.
    T3 4.3
    T4 14.1
    Tsh 4.2

12.12.11.
    T3 5.3
    T4 20.5
    Tsh 1.7

22.03.12.
    T3 4.7
    T4 16
    Tsh 1.3

Tok også noen blodprøver da jeg var hjemme i august (er student) som fastlegen skulle føre inn i journalen, men det har han da ikke gjort. Men jeg tror at tsh var 1.9 hvis jeg husker riktig. Er det noen som har noen innspill i forhold til disse prøvesvarene?

Det var også noen kommentarer til laboratoriearkene, men disse er datert 2010, så det gjør meg enda mer forvirret.

23.08.10.
    Prøvesvarene passer med latent hypothyreose. Levaxinbehandl.? Doseøkn.? Forhøyet anti-tpo konsentrasjon. Det gir mistanke om autoimmun betennelse i tyreoiditt og et forbundet med økt risiko for tyreoideasykdom. Signert overlege.

06.12.10.
    Prøvesvarene passer med primær hypothyreose. Behandlingsindikasjon. Forhøyet anti-tpo konsentrasjon. Det gir mistanke om autoimmun betennelse i tyreoidea og gir økt risiko for tyreoideasykdom. Signert overlege.

06.12.10.
    Opplysninger fra rekvirenten. Vurdere oppstart tyroksin. Hypothyr. Forh tsh-ktr. (Cerazette)

Jeg husker hverken i hvilken forbindelse det ble tatt stoffskifteprøver, og når jeg startet med levaxin. Skjønner derfor ikke om de har slettet blodprøver fra 2010 eller hva som har skjedd.

Jeg går nå på totalt 450 mg levaxin i uka (50 mg 5 dager, og 100 mg 2 dager). Jeg føler meg bedre og mer opplagt enn hva jeg gjorde for noen år siden. Jeg er mer "tilstede", kan lettere følge med i samtaler, glemmer ikke ord så ofte som før, og sovet MYE mindre. Før våknet jeg på morgenen uten å føle meg uthvilt, og jeg sovnet ofte på ettermiddagen igjen. Det er det nå slutt på denne bedringen føler jeg har kommet gradvis. Men - jeg har mange andre småsymptomer som jeg en stund har lurt på om har sammenheng med stoffskiftet:

- Vondt i knærne
    - Må ofte på do.
    - Har ofte små "betennelser" i munnen
    - Ofte hes og har mye slim i halsen
    - Mye vondt i hodet
    - VELDIG engstelig ofte veldig nedfor. Dette føler jeg har blitt verre og verre de siste årene.
    - I perioder har jeg mye hjertebank,hvor det føles som om hjertet enten hopper over et slag eller har ekstraslag. Ofte også smerter i brystet. Dette varer bare noen få sekunder i gangen. Dette kan selvfølgelig ha mye med angst å gjøre.

Det er først nå når jeg har kommet meg litt "ovenpå" at jeg har startet å sette meg litt inn i stoffskiftesykdommen min. Som mange andre fikk jeg inntrykk av at dette var en filleting som levaxin ville fikse, og at det var lite å tenke på. Jeg føler at levaxin har hjulpet meg mye, men er likevel mer og mer opptatt av å ta dette på alvor og lære det jeg kan for å få det best mulig. Husker også at jeg var på ultralyd på Aker av skjoldbruskkjertelen, men tror ikke de fant noe der. Bekymrer meg at jeg husker så lite fra denne tiden, var nok mer utafor en jeg selv var klar over. Angrer på at jeg ikke hadde med meg noen på disse legetimene den gang.

Det jeg synes er mest ubehagelig er egentlig at jeg føler meg litt ung for å ha denne sykdommen. Jeg er 25 år, og har ingen barn. Det virker som de fleste som ha lavt stoffskifte på min alder har fått det i forbindelse med svangerskap. Det blir derfor til at jeg grubler MYE over hva årsaken kan være, søker på nettet men finner så lite informasjon om det. Jeg har funnet noe info om at ulike virus kan være årsaken, og det gjør meg iallfall redd!

Jeg og mannen min ønsker oss barn, fastlegen sier det er bare å sette i gang siden prøvene er fine. Er det virkelig så enkelt, eller burde jeg ta hyppigere blodprøver før vi starte med prøvingen?

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, annet enn å få noen innspill og tanker fra dere mer erfarne

Hilsen forvirret jente
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    40
    Meldinger
    66

Standard Sv: Forvirret jente, ny på forumet

Velkommen til forumet jenta.
    Kjenner meg veldig godt igjen i mye av det du skriver. Går nå selv sykemeldt på 3 uken og er sykemeldt til midten av november.
    Hadde tenkt denne uken å prøve meg i 50% jobb, men noe som holder meg igjen på en måte.
    Hva studerer du?
    Synes Tsh din til tider er litt høy. men siste prøven du viser til var den på 1,3. Er ingen ekspert på dette, men det jeg har lært fra forumet så ligger de fleste lavt på Tsh prøven for å føle seg i bra nok form til å kunne fungere normalt i hverdagen.
    Erfaringen med fastleger er at de har lite kunnskaper om dette med stoffskifte.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Hei og velkommen!

Synes både FT4 og spesielt FT3 er for lav jeg. Nå har du ikke oppgitt noen referanseverdier, så jeg kan ikke være sikker. Kan virke som dosen din er for lav el. at du ikke konverterer godt nok fra T4 til T3. Kanskje du kunne få prøve kombinasjonbehandling. altså levaxin(T4) og liothyronin(T3), eller ev. naturlig Thyroid som inneholder begge? Hvis du har antistoffer så skal man vel også dosere etter T4/T3 og symptomer heller enn TSH?
    Hvis legen er grei kan man også be om å få sjekket binyrene (via standard rekvisisjonsskjema) ved å ta døgnurinprøve som sendes til hormonlaboratoriet. Du får da vite kortisol, aldosteron og jod i hvertfall.

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    4

Tusen takk for svar begge to!
    Referanseverdiene er 3,4-6,5 for ft3, 11-23 for ft4 og 0,2-4 for tsh. Bør ft4 og ft3 ligge opp mot øvre grense mener du, mummimamma?
    Jeg kan så lite om dette, så setter stor pris på innspillene deres Husker jeg tok døgnurin, men tror de bare sjekket jod. Irriterer meg at ikke alle prøvesvarene er med på det jeg fikk på legekontoret
    Jeg byttet fastlege før sommeren (samme legekontor da), fordi den forrige legen spurte meg om jeg hadde noen symptomer fortsatt, jeg sa at jeg fortsatt var veldig glemsom, da lo han og sa det ikke var et symptom på stoffskifte? Så jeg følte meg ikke tatt alvorlig, og byttet lege. Jeg liker den nye legen godt, han virker veldig flink, men vurderer likevel å bestille time på balderklinikken e.l. da det virker som de har mer peiling enn vanlige fastleger.
    Jeg studerer psykologi
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

Hei Jenta
    Dette med stoffskifte er etter hva jeg har skjønt etterhvert ganske komplisert.
    Det som vil bli etterlyst her på forumet er hva referanseområdene er. Det vil gi en pekepinn på om resultatet er høyt/lavt i forhold til testutstyr/-prosedyre.
    På testen fra 21.02.11. har du veldig høy Anti tpo - altså har du en autoimmun sykdom, som også bemerkes av legekommentar fra 23.08.10. - Hashimoto??
    Å gruble MYE over hvorfor du har fått lavt stoffskifte gjør ingen nytte - og mest sannsynlig vil du aldri finne ut av det. Og hvis du skulle finne ut av hvorfor, vil ikke det hjelpe deg til å få det bedre. Dette er jo lett for meg og si som ikke har (så vidt jeg vet) problemer med stoffskiftet, men jeg vil oppfordre deg til heller å bruke energien til å lese deg opp på temaer rundt din sykdom slik at du står sterkere foran legen når han/hun sier at alle prøvene er fine. Hvis de er fine - hvorfor har du fortsatt symptomer på lavt stoffskifte???
    Du MÅ minimum sjekke verdiene dine på jern/ferritin, vitaminene D3, B12, og... jeg oppfordrer andre til å fylle på. Disse er viktige for et fungerende stoffskifte.
    Ellers så syns jeg dosen din på Levaxin var veldig høy i forhold til hva jeg har registrert at andre her bruker. egentlig rart at . Det er ikke utenkelig at du skulle hatt en annen medisin , f.eks Armour.

Forresten tenker på det du sier om småbetennelser i munnen og hes og mye slim i halsen. Har du blitt vurdert for reflux??? Jeg er sikkert på villspor, men jeg tenkte jeg skulle foreslå det allikevel.

Det gikk visst litt tid før jeg fikk postet det jeg skrev

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Re: Forvirret jente, ny på forumet

Som så mange andre trodde jeg også at stoffskiftet var en filleting spm Levaksin skulle fikse enkelt og greitt. Som du har oppdaget, så er det ikke slik.
    Sture sier du går på en høy dose Levaksin; dette er feil! Du går på en svært lav dose. De fleste med Hashimoto bruker mellom 100 og 150 mcg pr dag.
    Utifra dine blodprøver ville jeg økt medisineringen. De aller fleste trivest best når TSH er under 1 og FT3 og FT4 ligger helt i toppen, for noen av oss over referanseområdet.
    D3, ferritin og B12 har en egen evne til og bli alt for lave når man har lavt stoffskifte, så disse bør du absolutt få sjekket. Er disse verdiene lave, vil ikke kroppen heller kunne bruke Levaksinen optimalt.
    Hashimoto er en autoimmun sykdom. Det er ingen vits i og gruble over hvorfor akkurat DU var en av de smange som fikk denne sykdommen; den er her, og det er ingenting du kan gjøre for og bli kvitt den. Derfor er det mye viktigere og fokusere på hvordan du kan leve best mulig MED sykdommen.
    Lavt stoffskifte rammer alle aldresgrupper, det er ingenting som tilsier at gravide er mer i faresonen for og få den autoimmune varianten.
    Når det gjelder svangerskap, så er det slik at det normale er og øke dosen i svangerskapet.
    For lavt stoffskifte drar med seg mye knask, blant annet sår hals, depresjon, angst, leddsmerter, etc., så det er viktig og komme opp i rett dosering.
    Jeg reagerer på at du tar 50 mcg 5 dager i uken og 100 mcg 2 dager i ukern. Kroppen din ville hatt det mye bedre med en jevnere tilgang - Jeg ville tatt 75 mcg ene dagen og 50 mcg andre dagen for og få det mest mulig jevnt. Men jeg ville nok økt dosen.
    Det er ganske langt sprang mellom blodprøvene dine, spesielt med tanke på at du ikke har funnet din optimale dosering.
    Husk og sjekke stoffskiftet hver sjette uke, og alltid om morgenen, helst klokken åtte, og før du har tatt Levaksin

Medlem siden
    Jun 2012
    Sted
    Osloregionen
    Alder
    61
    Meldinger
    70

næhmmen!
    Jeg fikk 450 i uka til å bli pr dag - Hør på BenteR!!

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Østlandet
    Alder
    39
    Meldinger
    4

Tusen takk for svar, BenteR!
    Kanskje jeg skulle bestille en legetime og spørre om å få tatt prøver på d3, ferritin og B12. Sist jeg var der ønsket jeg å få økt levaxindosen siden jeg hadde hørt at tsh'en burde ligge nærmere 1 (sist måling var 1.9) men han mente dette ikke var nødvendig. Jeg burde kanskje prøve igjen, hvis ikke blir det Balderklinikken neste
    Må si det er deilig å høre fra andre med litt mer peiling enn meg selv!! Det setter jeg veldig stor pris på

Lignende tråder

1. Jente 10 år, lavt stoffskifte pg mye magevondt
    Av Heal i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 27
    Siste melding: 10-07-11, 21:12
  2. Jeg er en jente på 28 og lider av lavt stoffskifte
    Av mokka i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 17
    Siste melding: 11-11-10, 21:40
  3. Svar: 148
    Siste melding: 13-09-08, 10:17
  4. Svar: 9
    Siste melding: 08-04-07, 00:50
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn