Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    4

Standard Har jeg lavt stoffskifte? Hjelp

Er en jente på 18 som er veldig lei og frustrert.

For et par år siden gikk jeg opp i vekt, hadde problemer med skjoldbrukskjertel og fikk påvist lavt stoffskife på en blodprøve.
    Det ble med den ene gangen på blodprøven og det ble ikke gjort noe der og da.
    Siden den gangen har jeg blitt dårlige og dårligere, klarer nesten ikke daglige oppgaver lengere.

De siste året har jeg forklart til legen at jeg trur jeg kan ha lavt stoffskifte, men blodprøvene viser at jeg ikke har det.
    Han skjekker det ikke ut noe mer.. Finnes det noen privatklinikk jeg kan dra til som vil skjekke ut mer? Vil jeg få mer hjelp der?

Symptomene mine:

Rastløs og urolig kropp
    Lett stressa
    Humørsvingninger
    Ukonsentrert
    Dårlig hukomelse
    Roter med ord noen ganger når jeg snakker
    Konstant trøtt og lite energi
    Fryser lett, kalde hender og føtter
    Flisette negler
    Mister endel hår og øyenvipper
    Svimmelhet
    Hovene lymfer siden juni 2011
    Går lett opp i vekt, må være veldig streng på kostholdet for og holde vekta
    Sukkersug
    Vekslende avføring
    Oppblåst mage
    Mye tarmgass
    Jernmangel, tar jern og merker ikke noe forbedring på energi
    Deprimert
    Angst
    Kløende hud
    Hovene hender og annsikt
    Masse strekkmerker på kun 10 kg opp
    Huden trekker seg ikke sammen etter og ha gått ned 10 kg

Håper noen kan hjelpe meg litt her på hva det kan være :(
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Hjelp

Kanskje du kan legge ut prøvesvarene dine med referanseområde? Da er det litt enklere å kommentere. Prøvesvarene dine får du på legekontoret ditt.

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    4

Dro til legekontoret i dag for å få verdiene på noen gamle prøver.

16.11.2011

T3 : 3,7
    T4: 11,4
    THS: 2,38

21.01.2011

T3: 4,9
    T4: 11,1
    THS: 1,94

Noen som kan hjelpe her?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    4

Glemte å skrive Anti-TPO

November 2011: 51
    Januar 2011: 43

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Sitat Opprinnelig skrevet av jenteoje93 Vis post
    Dro til legekontoret i dag for å få verdiene på noen gamle prøver.

16.11.2011

T3 : 3,7
    T4: 11,4
    THS: 2,38

21.01.2011

T3: 4,9
    T4: 11,1
    THS: 1,94

Noen som kan hjelpe her?
    Hei - velkommen hit! Håper at du etterhvert kan finne masse hjelp og støtte her . Nå har du ikke med noen referanseverdier fra laboratoriet som har analysert prøvene dine (de varierer en del), men rent generelt så må man vel si at når T4 ligger på 11-12, så er det vel de færreste som føler seg vel (og så har jo også TSH begynt å krype opp på 2-tallet, og det er et tegn på at det finnes for lite tyroxin). Og når jeg leser symptomlista di, så ser det jo ut for at den inneholder det meste av det som vi sliter med, vi som er gamle i tralten - dessverre!

Har du tatt noen prøver i det siste? Merkelig at legen ikke foretar noen kontroller innimellom, når du en gang har fått beskjed om at stoffskiftet ikke var helt som det skulle. Men "alle" her har vel vært borti leger som følger referanseverdiene slavisk, og som mener at "stoffskiftet er normalt" når prøvene holder seg innafor de magiske tall At pasientene kan ha haugevis av symptomer blir vanligvis ikke tatt hensyn til. Så du får være forberedt på å være din egen lege, som så mange andre her inne Les deg opp og tilegn deg kunnskap, og om mulig, bytt lege. I mange tilfeller kan en privat lege være å foretrekke, men man bør forhøre seg litt omkring og velge med omhu, for det kan fort bli bortkastede penger.

Anti-TPO vet jeg ikke så mye om, men igjen er det ref.verdien som gjelder. Her på vårt sykehus er den på 0-15. I alle tilfelle skal den være lav, og det ser ut for at du ligger over grensen. Men som en lege sa til meg: dette er en prosess som utvikler seg over tid. Det kan gå fort, og det kan gå veldig sakte for andre - som det gjorde i mitt tilfelle. Så de prøvene du tok i fjor kan se helt annerledes ut nå - så gå og ta nye prøver Lykke til :-)

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Har du sjekket om du kan ha jodmangel?

Medlem siden
    Apr 2012
    Meldinger
    4

Da har jeg fått den siste blodprøven tatt 12.04.12 og funnet ut referanseverdiene.

THS: 1,30 (0,30-4,50)
    FT4: 14,2 (11,0-21,0)

Så jeg har ligget på ca 11 på T4 som er det helt nederste i grensa på de forrige prøvene.

Har vært på balderklinikken og skal dit om et par uker igjen, tatt nye prøver så håper jeg finner ut noe mer da

Lignende tråder

1. HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
    Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 3
    Siste melding: 24-03-12, 23:14
  2. hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
    Av Emily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 22-02-12, 08:20
  3. Trenger hjelp ang lav binyrefunksjon og lavt stoffskifte
    Av bibzi80 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 21-10-11, 07:12
  4. Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!
    Av Jente25 i forumet Normalverdiene?
    Svar: 37
    Siste melding: 12-08-09, 11:13
  5. Lavt stoffskifte. Hjelp - håret ramler av
    Av lady90 i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 2
    Siste melding: 20-01-09, 06:57

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg