Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Apr 2011
    Meldinger
    6

Standard 2½ år med mange ulike plager som kommer i kategorien hypothyreose

Hei!

Jeg er ny her på forumet

Jeg har noen spørsmål angående hypothyreose og håper noen kan hjelpe meg. Hvis ikke, er jeg veldig takknemlig for hjelp til hvem jeg kan henvende meg til.

Litt om min sykdomshistorie:

Jeg har vært syk i 2 1/2 år med mange ulike plager som kommer i kategorien hypothyreose. Bortsett fra at jeg ikke har hatt vektøkning og at jeg har mye diare. Har siden da vært arbeidsufør.
    Tidligere har mine stoffskifteprøver vært innenfor normalen. Det har derfor ikke vært i mine tanker at det kan feile meg noe i denne kategorien. Jeg har kommet inn under ME-diagnosen, det vil si det samme som at man ikke får noe hjelp, eller videre utredning.
    Nå nylig ble jeg igjen testet for hypotyreose, med noe utslag på prøver;

Lett redusert antall neutrofile
    Normale kortisonivåer
    Noe forhøyet anti TPO
    Lett senket T4
    Normal Fritt T3

Så her kommer det jeg egentlig lurer på.
    Min fastlege forteller meg at disse prøveutslagene er en konsekvens av at jeg har vært langvarig syk, at kroppen min er stresset pga sykdom. Han vil derfor ikke sette med på behandling. Det er altså stress som gir utslag, siden jeg ikke har andre utslag på stoffskifteprøvene, eller fått utslag tidligere. Fastlegen min vil isteden at jeg skal prøve antidepressiva, noe jeg ikke føler jeg har behov for. Jeg er ikke deprimert, men til tider rimelig frustrert over min sykdomssituasjon, noe jeg har gitt klart uttrykk for.
    Jeg fikk også informasjon om at ekte hypotyreose ikke kommer snikende, men akutt (jeg hadde ingen utslag på blodprøver tatt i oktober 2010). Det vil si at min langvarige sykdom ikke kommer av hypotyreose, men at jeg har fått utslag på prøvene som en konsekvens av sykdom de fortsatt ikke har funnet ut av, men som de kaller ME.
    Medfører dette riktighet?
    Jeg har prøvd å lese meg til litt informasjon på nett, men har ikke funnet frem i jungelen.

På forhånd, takk for svar.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard Sv: Blodprøvesvar

Kjære deg!

Kjenner meg igjen i historien din.

Du har vel ikke prøvesvarene dine vel? I så fall må du gjerne legge inn verdiene her. Det er lurt å få utskrift av disse og ha de for å følge utviklingen, noe flere av oss her inne nok har erfart

Du har vært langvarig syk og siden det ikke har vært "store" utslag på stoffskifteprøvene dine tidligere så er det legens mening at det ikke kan skyldes dette...

Du har antistoffer og visst det er utslag over normalen tyder dette på at du har Hashimotos (autoimmun skjoldbruskkjertelbetennelse).

Jeg var også syk i lengre tid og uansett hvilke prøver de tok så var det ingen spesielle utslag, jeg fikk beskjed om at det mest sannsynlig var ME og at det ikke var noe å gjøre med dette. Jeg følte meg dårligere og dårligere... Gikk til legen igjen og fikk da spørsmål om jeg ikke var deprimert, jeg sa at jeg er sliten hele tiden og er derfor ikke i kjempehumør, men er det å være deprimert?!! Jeg nektet å ta noe medisiner for depresjon.

Gikk slik og hanglet i lang tid, klarte å jobbe litt. På den årlige bedriftshelsetjenesten for jobben min fikk vi anledning til å velge ultralydundersøkelse av hele skrotten og det valgte jeg. Undersøkelsen viste at store deler skjoldbruskkjertelen min var dø, pga. betennelse forklarte han som undersøkte meg. Han spurte om jeg hadde vært slapp eller noe?! Jeg ble overlykkelig!! Endelig en forklaring Det var imidlertid ikke store utslag på blodprøvene mine da heller med unntak av antistoff men jeg fikk medisinering.

Når det gjelder legen din og hans uttalelse om at Hypothyreose kommer akutt og ikke snikende så er det helt feil når det gjelder Hashimotos!! Det er en langvarig autoimmun betennelse som gjør at kjertelen din gradvis brenner ut. Dette kan gå sakte eller fortere, når kjertelen blir mer og mer ødelagt så klarer den å produsere mindre og mindre thyroxin (og andre ting) og man blir gradvis dårligere.

Det at utslagene på prøvene kommer av at du har vært syk av andre ting det tviler ejeg sterkt på. Det er vel heller Hashimotos som har gitt deg symptomene du har hatt over lang tid.

Men igjen så skulle det vært veldig interessant å sett prøveresultatene dine.

Sist men ikke minst så hadde jeg virkelig vurdert å finne meg en annen lege hvis han ikke vil behandle deg, tross at du har både symptomer og blodprøvesvar som viser at du trenger medisin!!

Håper mine erfaringer kan være til hjelp og du får nok flere svar her inne, mange som kan mye!! Hashimotos er en egen del av forumet her så det er bare å søke og lese hvis du orker.

Lykke til

Medlem siden
    Apr 2011
    Meldinger
    6

Tusen takk for utfyllende svar, Siven

Jeg har ikke fått blodprøvevarene annet enn det jeg skrev i innlegget mitt.
    Hashimotos, er ikke det i forbindelse med høyt stoffskifte da?
    Jeg skal til legen min nå snart, gruer meg kan du si...prøver å sette meg inn i dette i full fart her, men det er jo så mye.
    Jeg skal ikke begynne på antidepressiva, uansett hva han sier. Jeg er såpass voksen, og kjenner meg selv og min kropp godt nok til å si at dette er ikke en primær depresjon, men at min humør kommer av lang sykdom og mange uheldige møter med leger som rett og slett kjører over meg, hvis du forstår.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Fint hvis jeg kan hjelpe

Hashimotos ender med lavt mens Graves er noe med høyt (jeg har ikke peiling på det med høyt altså).

Be legesekretæren om utskrift av prøvene dine du, det gjorde jeg før jeg fikk en ok lege

Man må bare stålsette seg, lurte på meg selv en stund, om jeg både var hypokonder og deprimert. Skjønner godt at du gruer deg, men det er du som er kunden!! Og hvis du ikke vil ha antidepressiva så er det ditt valg!!

Det går bra

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillylille Vis post
    Min fastlege forteller meg at disse prøveutslagene er en konsekvens av at jeg har vært langvarig syk, at kroppen min er stresset pga sykdom. Han vil derfor ikke sette med på behandling. Det er altså stress som gir utslag, siden jeg ikke har andre utslag på stoffskifteprøvene, eller fått utslag tidligere.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Du har vært langvarig syk og siden det ikke har vært "store" utslag på stoffskifteprøvene dine tidligere så er det legens mening at det ikke kan skyldes dette... Du har antistoffer og visst det er utslag over normalen tyder dette på at du har Hashimotos (autoimmun skjoldbruskkjertelbetennelse).
    Kære Lillylille

Din læge kan have ret i, at man kan udvikle hypothyreose af anden sygdom, endsige langvarig stress, men man kan have sine tvivl om, hvorvidt den kan i så fald kaldes for "akutt". Hvor din læge så absolut ikke har ret er, at man ikke bør behandles for denne "type" af hypothyreose, Uanset hvilken "type" hypothyreose man har - er det en kendsgerning, at man lider af og under hormonmangel og hypothyreose kun forværres af fortsat mangel på hormoner OG tillæg af psykofarmaka/antidepressanter.

Læs gerne denne tråd: Posttraumatisk hypothyreose og som Siven siger: du må bare stålsette dig, hvis du overhovedet skal have chance at genvinde dit liv igen. Læs, læs, lær, lær og skift læge indtil du finder en som lytter og respekterer dig, og ikke overbehandler med ikke-relevante lægemidler.

Lykke til og god bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Bortsett fra at jeg ikke har hatt vektøkning og at jeg har mye diare.
    Har legen din sjekket B-12? Lav B-12 kan blant annet gi seg utslag i diare. Les her og her

Lav B-12 kan gjøre deg ganske avkreftet. Lav B-12 kan også være et tegn på lavt stoffskifte, eller andre tilstander. Om du har påvist lavt B-12, be legen om å utrede bakenforliggende årsak, som kan være flere.

Neste gang du går til legen, be om utskrift av blodprøver. Gjør det hver gang, ta vare på dem i en perm. Etterhvert lærer du mer, og kan ha god nytte av disse arkene. Husk å ta stoffskifteprøver på morgenen, helst samme tid hver gang, f eks når legekontoret åpner.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2011
    Meldinger
    6

Da har jeg vært hos fastlegen.
    Jeg informerte litt om hva jeg tenker om dette, vi var ikke enige.
    Det positive er at jeg skal ta nye blodprøver. Hvis det viser noe mer på disse, er det en liten mulighet for medisinering. Beskjeden er den samme som sist. Utslagene på blodprøvene er små og det kommer av annen sykdom.
    Nå skal det sies at jeg går til behandling på Lillestrøm helseklinikk pga min ME-diagnose. Jeg har overvvekst av streptokokker og har for mye av en type parasitter. I forbindelse med dette har jeg gått to måneder på antibiotika. Nå tar jeg tabletter for å bygge opp immunforsvaret. Jeg har ikke snakket med Lillestrøm ang. de nye blodprøvene, noe jeg tenker å gjøre. Problemet er at det koster skjorta når man får behandling privat

Vigdis: Jeg har tidligere fått B12 sprøyter uten hell. Jeg leste om at utmattelsen kan bli bedre med B12. Jeg foreslo det for fastlegen min og han gav meg sprøyter en gang i uka i fire uker, uten noen bedring.

Anisa: Jeg fikk beskjed av legen at jeg kanskje kan begynne på Tyroxin hvis jeg har utslag på blodprøvene jeg snart skal ta. Men at jeg ikke kommer til å måtte gå på tyroxin over lengre tid, siden denne tilstanden vil etterhvert gå over av seg selv....

Tusen, tusen takk for kjappe og utfyllende tilbakemeldinger. Dere er jo bare supre

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Undskyld, men hvorfor mener lægen, det vil gå over af sig selv? Det var vi vel mange, som ville ønske ... Så har din læge opskriften, vil vi gerne ha den

Spøg til side.

Jeg tænker på, om du evt. har noget i din kost, som du kunne udelade, så dit stofskifte ville stige. Det er de såkaldt goitrogene fødevarer, jeg tænker på.
    Læs om goitrogene fødevarer her:
    https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=3955
    Man kan godt spise dem, hvis man damper /koger /steger dem først. NB: Soya og hirse er vist undtagelser - de er altid goitrogene, uanset opvarmning, som jeg forstår det.

Her underforummet Stoffskifte og kosthold, hvor man finder lidt af hvert:
    https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=37

Det sker af og til, at nogle finder ud af, at de gennem længere tid har spist og /eller drukket noget, som hører til blandt de goitrogene fødevarer. Men det kan altså sænke stofskiftet, så det er jo ikke smart, hvis man af en eller anden grund har 'tendensen' eller er svækket. Jeg havde fx i min ungdom en periode, hvor jeg spiste rundstykker sammen med mine kolleger, når jeg kom på arbejde om morgenen. Når jeg nu ser tilbage på den tid, står det klart for mig, at jeg allerede dengang fik antistofferne til at rejse sig på den måde

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 09-04-11 kl 00:25 Begrunnelse: NB

Medlem siden
    Apr 2011
    Meldinger
    6

Hei Nielsigne,
    Jeg aner ike hvorfor legen min mener det vil gå over av seg selv. Jeg tror han mener at når jeg blir bedre, så vil også stoffskiftet bedre seg.
    Jeg spurte om alle mine symptomer og min sykdom, som startet for over to år siden, kan komme av nettopp lavt stoffskifte som årsak til sykdom. men det kan det vissst ikke komme av. Det er heller motsatt, at jeg har fått utslag på blodprøver pga annen sykdom, og ikke pga lavt stoffskifte. Hvis det hadde vært pga lavt stoffskifte, hadde vært utslag på prøver som er tatt av meg tidligere. ikke lett å forstå dette her
    goitrogene matvarer...oi, jeg spiser masse brokkoli og annen mant som innerholder dette. Kanskje jeg skal holde meg unna slik mant en stund?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillylille Vis post
    Jeg spurte om alle mine symptomer og min sykdom, som startet for over to år siden, kan komme av nettopp lavt stoffskifte som årsak til sykdom. men det kan det vissst ikke komme av. Det er heller motsatt, at jeg har fått utslag på blodprøver pga annen sykdom, og ikke pga lavt stoffskifte. Hvis det hadde vært pga lavt stoffskifte, hadde vært utslag på prøver som er tatt av meg tidligere. ikke lett å forstå dette her
    Og hvilken forskning baserer legen disse uttalelsene på? Jeg skjønner veldig godt at du synes dette er vanskelig å forstå. Beklager, men dette høres helt søkt ut for meg. Vi vet jo ikke hva ME skyldes. Vi vet at folk med ME har en annen protein sammensetning i spinalvæsken enn friske (ny forskning). Har noen tatt spinalpunksjon av deg? Hva er ME diagnosen basert på? Hvem har satt diagnosen på deg? For hvis du i tillegg har lette utslag på stoffskifteprøvene, er det jo nærliggende å spørre hva som kom først; høna eller egget?

Du skriver videre at du har normale cortisol verdier, jeg går ut fra at det her er snakk om blodverdier. Det har jeg også, men behandles likevel med kortison for binyretretthet (denne diagnosen eksisterer ikke i skolemedisinen). Det hadde vært veldig interessant å se de faktiske blodverdiene dine med referanseområde.b

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Plager etter leppebiopsi
    Av Puselille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 05-10-10, 21:21
  2. Ulike hjerterytmer!
    Av gunnda i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 16-11-07, 20:56
  3. Ulike typer thyroidproukter
    Av Marianne i forumet Naturlig Thyroid medisiner