Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Hybrid View
-
17-02-11, 07:49 #1
fT4 økning i løpet av dagen
I forrige uke tok jeg en blodprøve på Aker i forbindelse med oppfølging av stoffskiftet. Prøven ble tatt ca kl 08:00 og var medikamentfastende. Dagen etter var jeg på den årlige kontrollen hos bedriftslegen, og siden jeg uansett skulle ta blodprøver, så spurte jeg om å ta stoffskiftehormonene. Denne prøven ble tatt ca kl 14:00 og jeg hadde da tatt dagens dose som vanlig om morgenen. Jeg må si jeg var ganske nysgjerrig på hvor ulike disse resultatene ville bli. Siden jeg tar både liothyronin og levaxin, så hadde jeg forventet at fT3 kanskje hadde størst forskjell. Jeg ble litt overrasket over resultatene:
Onsdag kl 08:00 (medikamentfastende)
TSH <0,03
fT3 7,5
fT4 18,6
Torsdag kl 14:00 (ikke medikamentfastende)
TSH 0,01
fT3 7,6
fT4 27,9
Er det noen av dere som har gjort tilsvarende målinger? Er det normalt at fT4 øker så fort og så høyt?
-
17-02-11, 08:16 #2
Sv: fT4 økning i løpet av dagen
-
17-02-11, 08:34 #3
Det er visstnok sånn at FT4 øker ganske mye i løpet av de to første timene etter at man har tatt dagens dose med medikamenter. Husker ikke hvor mange prosents stigning det var, men jeg har lest en forskningsrapport om det som ett eller annet sted.
Det er derfor det er viktig at blodprøver skal tas om morgenen, og uten at du har tatt medisiner først (såkalt medikamentfastende) ellers blir det misvisende. Legene husker ikke alltid på dette heller, har jeg opplevd et par ganger, så det er nødvendig at man passer på det selv.
-
17-02-11, 09:28 #4
Takk for svar alle sammen.

Jeg har vært inne på tanken om at kanskje den siste fT4 er en feilmåling. I fjor høst tok jeg tilsvarende prøver med en ukes mellomrom (kl 08:00 medikamentfastende og kl 13:00 ikke-medikamentfastende). Den gangen gikk jeg på for lav dose og hadde en TSH på >25 men begge fT4 verdiene var like på 14,6.
Referanseområdene for de to laboratoriene er bortimot like, så det er ikke derfor.
Ellers så passer jeg på å ta blodprøvene tidlig på morgenen og medikamentfastende. Det er greit at resultatene er sammenlignbare.
-
17-02-11, 09:32 #5
Her er en interessant undersøgelse af phenomenet. Der sker en dramatisk øgning af fT3 hvis man er på T4 +Lio behandling, og en 16% øgning af fT4 hvis man kun er på T4. Skal lige have downloaded den for at se hvad der sker med fT4 når man er på kombionationsbehandling.
Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2007 Apr;115(4):261-7.
Twenty-four hour hormone profiles of TSH, Free T3 and free T4 in hypothyroid patients on combined T3/T4 therapy.
Saravanan P, Siddique H, Simmons DJ, Greenwood R, Dayan CM.
Henry Wellcome Laboratories for Integrative Neuroscience and Endocrinology, University of Bristol, Bristol, UK.
Abstract
The benefits of using thyroxine (T4) plus triiodothyronine (T3) in combination in thyroid hormone replacement are unproven but many individuals continue to be treated with this regime. When T3 is used alone for hypothyroidism, it results in wide fluctuations of thyroid hormone levels. However, only limited data exists on combined T3/T4 therapy. In this study, we have compared 24-hour profiles of thyroid stimulating hormone (TSH), free T4 (fT4) and free T3 (fT3) and cardiovascular parameters in 10 hypothyroid patients who had been on once daily combined T3/T4 therapy for more than 3 months with 10 patients on T4 alone. Twenty patients, who were part of a larger study, investigating the long-term benefits of combined T3/T4 therapy, were recruited into this sub-study. Over 24-hours, 12 samples were taken for thyroid hormones. Their 24-hour pulse and BP is also monitored on a separate occasion. On T4 alone, a modest 16% rise in fT4 with no change in fT3 was seen in the first 4-hours post-dose. In contrast, on combined treatment, fT3 levels showed a marked rise of 42% within the first 4-hours post-dose (T3/T4:T4=6.24: 4.63 mU/L, p<0.001). Mean exposure to fT3 calculated by area under the curve (AUC) was higher (T3/T4:T4=1148:1062, p<0.0001) on T3. Circadian rhythm of TSH was maintained on both treatments. No difference in pulse or blood pressure over the 24-hours was seen between the groups. Our data suggests that despite chronic combined T3/T4 therapy, wide peak-to-trough variation in fT3 levels persists. Although no immediate cardiovascular effects were seen, the long-term consequences for patients on combined therapy are unknown.
-
18-02-11, 19:36 #6
Tusen takk for referanse til en interessant artikkel Paxx. Jeg har forsøkt å finne originalen, også via jobbens lisenser, men kan dessverre ikke finne den. Men jeg skal prøve videre.
-
19-02-11, 07:11 #7
-
17-02-11, 09:11 #8
Og referanseverdiene var de samme?
Lignende tråder
-
Økning/regulering Armour....
Av ella i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 93Siste melding: 12-01-10, 14:29 -
Overdosering av Levaxin etter økning av D3
Av Joni i forumet D-vitaminSvar: 11Siste melding: 07-12-09, 09:37 -
Lommelegens forklaring på variert form i løpet av dagen?
Av isa1 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 15-06-08, 17:59 -
Økning av dose
Av HeidiN i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 9Siste melding: 27-05-08, 16:20 -
Økning/regulering Armour....
Av ella i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 4Siste melding: 04-04-05, 22:00

Svar med sitat

Bokmerker