Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard Kreft i skjolbruskkjertelen og arr

Hei !
    Jeg hadde hevelse rundt arret i ca 3 mnd etter operasjonen og det er fortsatt litt ømt nå 10 mnd etter operasjonen. MYE BEDRE!
    Plasteret heter epiform. Det er dyrt men beskytter også mot sol. Det er elastisk hudfarget og brukes etter plastiske operasjoner. Du må spørre på apoteket.
    Jeg tar 150 mikrogram mandag onsdag og lørdag. 125 mikrogram tirsdag torsdag fredag og søndag. Da blir mine verdier tsh 0.5 T4 18 og T3 på 5.5.
    Føler meg bra de meste av dagene men det tok noen måneder å føle seg varig bra. Jobber fullt. Har problemer med lavt ferritin samt lavt kalsium.
    M.V. H tannlege Lillian Hajdu

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard

Skal sjekke Epiform på apoteket i morgen, takk for info Miss:-). Det er nok for sent for meg å teipe for å få det pent nå 3 mdr etter operasjon, men jeg reiser til Asia lørdag og trenger noe med solfilter over arret selvsagt. Toppers!!

Gruer meg forøvrig litt til den lange reisen alene med 2 unger, egentlig bare tull å grue seg, jeg har reist samme rute alene med ungene mange ganger før, men jeg føler meg ennå litt "svak" noen dager og håper ikke den følelsen dukker opp underveis. Straks fremme får jeg nok slappet av, skal bare kose meg i varmen etter en lang tung høst. Det er som du sier, tar nok noen måneder å komme helt i gjenge igjen.
    Fint at du klarer å jobbe fullt og føler de fleste dager går bra :-)

Mvh. Zena

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard

Hei!
    Glemte en M forran epiform altså Mepiform.
    Du kan kjøpe en liten bit. du kan nemlig ha det samme på lenge.....brukte det i sommer. Og det er et kjempepoeng å beskytte arret mot sol i minst to år etter operasjonen ellers blir det lilla for ever.
    Husk å ikke oppbevare Levaksinen over 25 grader.
    Hva er dosen din?
    Jeg har enda dager hvor jeg liksom mattes ut...men jeg driter i det ...alt utenom å ha kreft liksom.
    Trener mye da , annen hver dag. Legger lettere på meg nå .
    Klem fr Lillian

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Hei zena.....

Ønsker deg god reise og det blir sikkert veldig bra. Godt å oppleve litt annet......

Klem fra sugarfre
    Har operert hele kjertelen, men i flere omganger grunnet kreft.
    Interes i og komme i kontakt med andre som har stoffskifte plager.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

hei miss :-)

Ser du har lavt kalsium. Vet du om du har alle bikjertelene i behold?
    Hva tar du for det lave kalsiumet????

Skulle gjerne ønske at kroppen min orket ut for å trene seg, prøver litt. Var ivrig hver dag før, men etter operasjon (siste i april 06, første juli 05) går det veldig opp og ned med formen. Jeg tar 125 mikrogram hver dag, men føler jeg detter helt sammen på ettermid/ kvelden. Skulle gjerne hatt en hurtigvirkende dose på ettermiddagen for å klare annet enn jobb.

Er selv i full jobb. Har noe vansker med konsentrasjon og hukommelse og det kan vær trasig.

Har vært på MR i dag, har ubehag i halsen. Liksom et eller annet som ikke skal være der. Har du hatt noe lignende? Hadde vondt og var ubehag flere mnd etter opersjon, men dette er liksom annerledes. Blir undrende

hei så lenge
    hilsen sugarfre

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard

Har alltid for lav kalsium ved prøver.
    Kirurgen mener han ikke skadet bi-kjertlene, og jeg har rikelig med pth i blodprøver.Det er ikke så bra å gå med for man kan få osteoporose av det.
    Jeg tar Calcigran -forte 2 tbl pr dag samt calcium uten d-vitamin av og til. Kjenner den slappheten igjen ja.
    Kan også skyldes for lav calsium. Prikkinger rundt munn nummen følelse i ansikt konsentrasjonssvikt.
    Pass på å ta Levaksin fastende samt unngå melk jernrik kost de første to timer etter tablettinntak. Bruk ikke hormonell prevensjon.
    Du kan forsøke å ta Levaksin i to omganger, altså dele tabletten i to og ta en på morgenen og en i to tiden f.eks..
    Har du høy nok dose? Høres litt lite ut med 125. Kjenner flere som har fjernet kjertelen pga kreft og vi må ha høy dose!!
    Skal til spesialist her Oslo Dr. Halse. Han er god på kalsium...
    se oså nettside hpth.no
    Klem fra Lillian

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Hei...
    Takk for informasjon. Har vært til slik bentetthetsmåling og har begynnende osteoperose.......

Kjenner igjen med prikking og slik nummen følelse rundt munnen. Har også i perioder rykninger i muskler. Tar tre gr calsigran forte og tar alltid levaxin fastende til samme tidspunkt.

Har lurt på om dosen min er for lav og skal ta det opp med endo. Min kroppen trives best i litt høy t4.

Det blir så mange ting som blir viktig å ha i balanse for å få helheten i kroppen å fungere godt.
    Har vært i kontakt med de i hpth foreningen.
    De skal forresten ha et innslag på puls nå snart tror jeg....

Klem fra sugarfre

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Hei.....

Nå har i vært på MR og må videre i "trommel". De er usikre på om det er to forstørrede lymfekjertler eller noe annet i har av ubehag i halsen......

En liten nedtur egentlig, vil VÆRE FRISK NÅ....
    :x :x

hei så lenge

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    ålesund
    Meldinger
    29

Standard plaster

Heil jeg opererte bort hele kejrtelen på tirsdagen altså for 5 dager siden, og er gansek svimente jeg tar en tablett 100 mg, i 4 dager så skal jeg ta 200 mg i 3 dager altså 10 tabelter i uken,
    når deg gjelder dette plasteret dere snakekr om ,dette wonder plasteret, er det ett plaster som jeg kan sette p over kirurg plasteret eller skal jeg vente disse obligatoriske 14 dagene, for da skulle jeg slutte med dette store beskyttelses plasteret som ligger over såret å. jeg hra sydd og hra strip s i tillegg til stingnene og stingene de forsvinner av seg selv.
    kan noen tipse meg om hvordan bruke dette plasteret, jeg hadde 5 store jerteler som gikk utenfor globen og en som vokste dedover brystbeinet 7x6 cm så arret mitt er ganske langt nede og en smule lang jeg har ikke fått dette arret i en hals grop rynke.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    17

Standard

Jeg har aldri brukt dette vidunderplasteret, kun kirurgisk tape. Men det som er sikkert er at du skal la plasteret fra sykehuset ligge på den perioden du har blitt fortalt. Ikke vær redd for å fjerne det forøvrig når den tid kommer. Jeg var kjemperedd, trodde det skulle være skrekkelige greier men såret så veldig mye bedre ut enn forventet. Kirurgisk tape eller vidunderplasteret bruker du fra da av over såret, poenget er å få arret penere ved å forhindre gnissing fra klær/smykker. Jeg kjøpte en rull med hudfarget kirurgisk tape på apoteket, ca 1 cm bredt som jeg klipper til i riktig lenge. Det blir nesten usynlig, ingen ser det hvis man ikke blir gjort oppmerksom på det. I tillegg gikk jeg til innkjøp av et par halssmykker i strategisk lengde som jeg tar over, voila! Borte!

Så syns jeg kanskje du skal gi deg selv litt tid for å komme deg etter operasjonen. Selv var jeg sykmeldt i to uker, mens andre trenger lengre tid.

Lykke til !
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kreft og tiden etterpå og sånt....?
    Av DALIA i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 29
    Siste melding: 12-01-10, 17:44
  2. nyoppdaget kreft
    Av tulla i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 25-02-08, 17:46
  3. Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 1
    Siste melding: 09-01-08, 09:50
  4. Kreft i skjoldbruskkjertel: Kan det være en bra ting???
    Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 3
    Siste melding: 19-12-07, 10:10
  5. Kreft
    Av Stina i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 11
    Siste melding: 02-05-06, 23:28

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg