Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    37

Unhappy KAFFE - igjen!

Hei på dere! Sukk...
    Har ikke drukket kaffe på et 4-5 dager, og jobber med å trappe ned Cola Zero - men idag drakk jeg to krus trakterkaffe (kl. 9 og 14). 3 timer etter siste kopp er effekten fremdeles REAL (småskjelven, hyper i huet, følelsen av å ikke få puste ordentlig, prikking eller hyperspenning i muskelaturen, begynnende hodepine, generell slapphet, kvalm?).
    Lurer på om jeg glemte kveldsdosen Levaxin igår, noe jeg ikke har gjort på lenge, så jeg har tatt 50 mcg nå for sikkerhets skyld, og skal ta 100 mcg som vanlig ikveld.
    Har tidligere hatt lignende erfaringer, men da gjerne på espresso-kaffe, og for flere år siden (haha - lært leksa, og drikker sjelden espresso). Føler at kroppen er forgiftet. Sukk! Mer vann??? Hva gjør egentlig kaffe med blodtrykk igjen - rett opp??? Vet noen om Nescafe er mildere enn trakterkaffe? Ahh - jeg drakk kaffe uten coffein sist og eller med melk... Hm... For smakens skyld.
    Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992... Cat71s dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: KAFFE - igjen!

Sitat Opprinnelig skrevet av Cat71 Vis post
    Har tidligere hatt lignende erfaringer, men da gjerne på espresso-kaffe, og for flere år siden (haha - lært leksa, og drikker sjelden espresso). Føler at kroppen er forgiftet. Sukk! Mer vann??? Hva gjør egentlig kaffe med blodtrykk igjen - rett opp??? Vet noen om Nescafe er mildere enn trakterkaffe? Ahh - jeg drakk kaffe uten coffein sist og eller med melk... Hm... For smakens skyld.
    Jamen, kære Cat71 Skynd dig over til rexxy69 hvor du finder tråden Kaffe - immunforsvar, hormoner, binyrer
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    37

Red face Sv: KAFFE - igjen!

Takk Anisa! og takknemlig hilsen til rexxy69
    Uffda. Visste jeg det ikke... Jaja. Da kan jeg drikke te og koffeinfri kaffe...
    Og jeg har nettopp sammenlignet coffeininnholdet i Cola Zero m/kaffe:
    Alt gjelder 1,5 dl kopp:
    - Filter- og kokekaffe: 100-130 mg koffein (verst!)
    - Te: 25 mg
    - Pulverkaffe (min vanlige): 30 mg
    - Coca cola (og Zero?): 40 mg*
    - Espresso: 60 mg
    *) Stemmer m/hva Coca Cola selv sier på sine nettsider (1/3-del av kaffe)

Opplysningene over er sakset herfra.

Tror toleransegrensen min er ca. 100 mg. Idag tok jeg 2x150 mg + 100 mg fra en 0,5 Cola Zero. Er det rart at jeg er fullstendig på bærtur fysiologisk nå, NEI! Og hvorfor har ikke legen min gitt meg meg et eneste signal på at "min mistanke" om at jeg reagerer koko på kaffe (og sukker) kan være rett? Tror binyrefunksjonen min må sjekkes ganske grundig... Argh! Fastleger!!!
    Sist endret av Cat71; 05-08-10 kl 20:10
    Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992... Cat71s dagbok

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    37

Thumbs up

Har drukket 4-5 dl vann nå, spist god middag (lav-karbo-de-luxe). Sitter i ro med beina høyt og slapper av. Kroppen begynner å ro seg ned. Takk for hjelpen, Anisa. Det hjelper veldig å forstå dette med hjernen - ikke bare bli redd. For nå ble jeg faktisk redd

Sitat fra rexxy69 i linken som er oppgitt av Anisa:

Det er en ond sirkel. Og, dessverre, det er en syklus som i dag forekommer hos flere og flere personer. Kombiner den vanlig vestlige kosthold med høyt innhold av raffinerte karbohydrater med stress og høyt koffein inntak, og du har en potensiell oppskrift for metabolske katastrofe.

Mistenker at jeg har binyreproblemer og tilløp til insulinresistens i tillegg til hypothyreose. Dette er ikke diagnostisert, men håper det skal sjekkes.
    Hvis man teoretisk antar at jeg har spist light-mat i 31 år (mamma begynte å slanke meg da jeg var 6 år), hadde spiseforstyrrelser i 3 år, alltid vært glad i brødmat og kaker/kjeks, litt sjoko-holiker, vanvittig stress på jobb og privat siste 2 år og drikker minst 0,5 dl Cola Zero hver dag.
    - Er det noe rart jeg merker GOD effekt av lav-karbo-mat siste året?
    - Det er på høy tid at jeg tar par grep for snu MIN metabolske katastrofe

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: KAFFE - igjen!

Sitat Opprinnelig skrevet av Cat71 Vis post
    Takk Anisa! og takknemlig hilsen til rexxy69
    Uffda. Visste jeg det ikke... Jaja. Da kan jeg drikke te og koffeinfri kaffe...
    Og jeg har nettopp sammenlignet coffeininnholdet i Cola Zero m/kaffe:
    Alt gjelder 1,5 dl kopp:
    - Filter- og kokekaffe: 100-130 mg koffein (verst!)
    - Te: 25 mg
    - Pulverkaffe (min vanlige): 30 mg
    - Coca cola (og Zero?): 40 mg*
    - Espresso: 60 mg
    *) Stemmer m/hva Coca Cola selv sier på sine nettsider (1/3-del av kaffe)

Opplysningene over er sakset herfra.

Tror toleransegrensen min er ca. 100 mg. Idag tok jeg 2x150 mg + 100 mg fra en 0,5 Cola Zero. Er det rart at jeg er fullstendig på bærtur fysiologisk nå, NEI! Og hvorfor har ikke legen min gitt meg meg et eneste signal på at "min mistanke" om at jeg reagerer koko på kaffe (og sukker) kan være rett? Tror binyrefunksjonen min må sjekkes ganske grundig... Argh! Fastleger!!!
    Hei Cat!
    Cola Zero bekymrer meg på mange måter mer enn kaffe i moderate mengder. Hadde for lenge siden en Zero liggende i bilen i 20 blå og den frøys IKKE. Da er det noe iallefall ikke jeg drikker lenger oppi der. Kan jo være tilfeldig har ikke dobbeltsjekket frysepunktet til Cola Zero man det holdt for meg.

Binyrene bør jo alltid sjekkes, det tror jeg alle som leser og skriver her inne er enige om. Det er vel knapt noen tråder og innlegg som har flere lesere og innlegg enn disse og det er jo ikke for ingenting.

Kutt helt ut kaffe/svart te og annen frikke med koffein en periode. Og iallefall Cola Zero eller annen brus med aspartam. Selv synes jeg ulike typer urtete både kald og varm er det beste alternativet, men det tar en 14 dagers tid å venne seg til det. Avvenning fra koffeinprodukter kan være tøft, spesilet om binyrene dine er i litt dårlig form. Og vær litt obs på koffeinfri kaffe for det er ganske mye koffein igjen i det som kalles koffeinfri. Uansett lykke til!

H:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Kaffe er jo den rene grønnsakspurre' i forhold til Zero da !
    Takke meg til vanlig sukker i forhold til aspartam.
    Datteren, som ikke har utviklet stoffskifteproblemer, fikk store problemer etter inntak av brus som inneholdt aspartem.
    Jeg ble ikke trodd da jeg foreslo den brusen som kilde - det ble dobbeltsjekket flere ganger.
    Og jeg vant !
    Ikke mye å rope hurra for, men i dette tilfellet var det jo symptomer som likner på dine.
    Jeg føler jo en litt irriterende fjær i hatten da.......
    Sjekk da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    37

Wink Sv: KAFFE - igjen!

Jaja, jeg klapper takknemlig mor og far på skulderen som har prakket på meg/oss Tab og Cola Light i X antall år...
    De 20 siste årene må jeg ta ansvar for selv, og wopsann, det er i ca. 20 år jeg har hatt hypo-lignende-symptomer. Tror ikke jeg TØR å mase på fastlegen min om mer sjekk nå, for jeg satte omtrent kniven på hans faglige strupe for å få futt i legefrakk-baken hans ;) Men, Aker, here I come

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Det var et innslag på Puls på NRK for en stund siden om en kvinne som hadde brukt mye, sikkert vanlig mye, aspartam. Hun ble veldig syk. Legene fant ikke ut hva det var. Hun googlet symptomene og så på amerikanske sider at hun var asaprtamforgiftet. Det var hvite avleiringer inne i hjernen hennes. Hun kutte tut aspartam, og ble bedre. Aspartam er en gift, og burde være forbudt. Sukker er ikke bra. Og da er det beste å kutte sukker så mye som mulig, og ikke finne farligere erstatninger. Som det het i en pedagogisk sang som ble sunget da jeg var liten "som en gang i uka er best". Men da var de jo bare opptatt av at vi kunne få hull i tennene, ikke hva annet galt sukker kan gjøre med oss!

Lykke til med omlegging av mat og drikke, Cat!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: KAFFE - igjen!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Aspartam er en gift, og burde være forbudt.
    Der er SÅ mange økonomiske interesser bundet i aspartam&co.-industri, at der presses alt ud, som kan true disse industrigiganter.

For et par år siden var der en del efterretninger om, at "nu" skulle CocaCola begynde at producere sodavand sødet med stevia, som er en ældgammel urt, og helsebringende til og med. Men hvad f´aen.... så længe vi dumme mennesker bliver ved med at købe deres aspartam-vand, er der jo ingen grund til at trække den tilbage fra marked, vel? Folkehelse har ikke ligefrem været industriens hensyn værd, så længe der er salg i skidtet.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Enig med det du skriver Anisa! Penger før fornuft..

HEIA STEVIA :o) Det smaker akkurat som suketter, men er naturlig. I Japan f.eks er det ikke lovlig å bruke aspartam, der drikkes og spises det kun Stevia i light-produkter. Og det er jo god grunn til å forby aspartam-driten....
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Kaffe - immunforsvar, hormoner, binyrer
    Av rexxy69 i forumet Artikler av rexxy69
    Svar: 5
    Siste melding: 28-06-10, 05:15
  2. T3-FT3, kaffe, alkohol, narkomani
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 68
    Siste melding: 11-10-07, 20:41
  3. Levaxin, kaffe og mat
    Av Bille i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 26-02-07, 15:05
  4. Levaxin, kaffe og mat
    Av Bille i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 26-02-07, 15:05
  5. Levaxin + kaffe, jern og kalk...
    Av Heidi i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 18-02-07, 17:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn