Kvinder, der havde en forudgående historie af hypothyreose i mere end 10 år havde en tre gange højere risiko for udvikling af leverkræft, sammenlignet med dem, uden en historie af thyroidea lidelser. Resultater forblev de samme, selv efter justering for forekomsten og graden af overvægt.
... såfremt patienten udvikler symptomer på leversygdom.
Der er faktisk ret mange forskellige leversygdomme, hvor mange symptomer overlapper, mens andre kun udvikles ved hvert enkel (lever)sygdomstype. Jeg har fundet en slags generel guide for genkendelse af symptomer ved en mulig leversygdom:

1. Se om patienten har misfarvning af huden. Hud og øjne får en gullig skær og urinen bliver mørk gul. Det kaldes gulsot, og dette anses for at være den primære tegn på leversygdom.
    ---
  2. Vær opmærksom på patientens kost. Tabet af appetit kan føre til vægttab, der kan være et tegn på nedsat leverfunktion. Patienten kan blive anæmisk og lide af hyppig kvalme.
    ---
  3. Kontroller afføring. Vedværende lys afføring forekommer hyppigt i begyndelsen af leversygdom. En leverpatient kan også klage over irritabel tarm eller uregelmæssig afføring.
    ---
  4. Udspillet mave. Hævelse under højre nederste ribben er en hyppig klage fra mange leverpatienter. Hævelsen kan presse på mellemgulvet, hvilket kan give smertefuld vejrtrækning.
    ---
  5. Læg mærke til neglene. Er de buede, krumme og "hvidlige" med mindre gennemsigtighed, kan det også være et tegn på en leverlidelse.
    ---
  6. Tendens til næseblødning og let til blå mærker kan være tegn på en uønsket levertilstand.
    ---
  7. Overdreven tørst, og tørst efter vandladning samt hyppig vandladning er symptomer forekommende ved sygdom i leveren.
    ---
  8. Hyppig hovedpine, svimmelhed, krampe, spasmer, irritabilitet, depression kan også være symptomer på en sygdom i leveren.

Kilden til symptomlisten er ikke så videnskabelig, men det mener jeg ikke gør noget i dette tilfælde. Symptomer er symptomer.

Mange af disse symptomer forekommer også ved andre sygdomme, men her handler det om symptomer, der dukker op hos kvinder med hypothyreose. Har man fået nogle af disse symptomer "umotiveret" efter behandlingens start, da gælder det om at printe trådstarteren ud, gå til lægen og i-n-s-i-s-t-e-r-e på en grundig udredning af sin lever.

Det kan tage op til 14 år, inden ny fri forskning når til lægeklinikkerne, så det er bedst selv at være på forkant med viden, hvis det kan lade sig at gøre. Denne gang kan det lade sig at gøre.

Nu gælder det om ikke at gå i panik, hver gang man evt. mærker/ser noget "lever-relateret-symptom" sker i ens helbred. Det er til enhver en tid bedre, at være på forkant, idet netop DET kan hjælpe een meget mere, end at stikke hovedet i sandet. Og selv om det lyder hårdt - jeg på forhånd vil undskylde for - er jeg nødt til at opfordre til at være obs på disse ting.