Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Tråd: Lavtstoffskifte?
-
20-04-10, 07:27 #1
Lavtstoffskifte?
Hei.
Føler meg helt maktesløs og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Legen vil ha meg til psykolog, føler at problemet er fysisk ikke psykisk. Er sliten, glemmer ting jeg skal gjøre etter 5 min, trist helt tiden, gråter av ingenting, føler jeg kan sove hele dagen med bare korte pauser. Moren min har lavt stoffskifte så er derfor jeg mistenker det, men mine prøver har ikke høy TSH. Har tatt 4 prøver siden 2005. kanskje noen her vet litt mer enn jeg?
2005: T4 15- TSH 1,07- T3 39,6
2008: T4 11,4- TSH 2,2- Anti TPO <35
2009: T4 9- TSH 1,4- T3 4,4
2010: T4 12,7- TSH 0,92- T3 4,9
Noen som kanskje kan hjelpe? Føler neste skritt er å be om sykemld, vil ikke men har snart ikke noe valg ettersom jeg ikke fungerer i hverdagen.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
20-04-10, 10:17 #2
Sv: Lavtstoffskifte?
Hej Lillian
Jeg har desværre ikke forstand på de der tal. Men det lyder da bestemt til, at du har for lavt stofskifte. Eller måske er de binyrerne, der driller?
Her kan du hente en lignende snak fra i går:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9964
Selve tråden Lavt stoffskifte tross fine blodprøver (Thyreoideahormonresistens, Hypothyreose Type 2 etc.) er her:
https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=131
Hold fast i det, du mærker - og vil lægen ikke anerkende det, så skift ham eller hende ud!! Noget må gøres, lavt stofskifte eller ej. Men som jeg forstår det, er der mange læger, der slet ikke er opmærksomme på binyrerne. Jeg selv har aldrig mødt en læge, der har nævnt dem - og jeg har da ellers hat diagnosen myxødem i 12 år ...
Pas på dig selv - og hold dig til på forum
-
20-04-10, 10:32 #3
Hei på deg
& Velkommen hit
Jeg er bare den minste bukkene Bruse
det kommer nok en som er større og sterkere etter meg.
Og da er det fint om du har lagt inn referanseområdene fra det laboratoriet som er brukt.
Kan du huske når på dagen disse prøvene ble tatt?
Røyker du ? ( det påvirker TSH-målingen)
Var du fastende da du tok prøvene?
..og er du sikker på at det er T3 og T4 som er målt, og ikke FT3 og FT4?
Har du ikke blitt sjekket for andre ting, som f.eks vit B12..?
Ideelt så tar du prøvene før du spiser...Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
20-04-10, 10:42 #4
Jo det er fritt T4 som er målt, trodde kanskje det var det eneste som ble målt jeg. Her kommer referanseområder i parantes.
2005: T4 15- TSH 1,07- FT3 3,96 (har ikke referanseområde ettersom jeg fikk tallene opplest på tlf)
Husker ikke når ble tatt
2008: T4 11,4 (9-22) - TSH 2,2 (0,2-4) - Anti TPO <35 (<35)
B12- 261
Folat- 10,8
Homocystein- 15,0
Tatt på morgenen- fastende
2009: T4 9 (11-23) - TSH 1,4 (0,2-4) - FT3 4,4 (3-6)
B12- 180
Folat- 5
Husker ikke når ble tatt
2010: T4 12,7 (11-23) - TSH 0,92 8 (0,2-4)- FT3 4,9 (3,5-6,5)
B12- 299
Folat- 19,5
Husker ikke når ble tatt
(disse prøvene ble tatt i forbindelse med ny prevensjon i januar, som jeg senere måtte slutte med pga at jeg tror de gjorde at jeg følte meg enda verre) I januar følte jeg meg ganske bra i forhold til andre perioder, etter at jeg begynte med p-ring ble alt verre, sluttet med p-ring men har blitt bare gradvis verre etter det også.
Og jeg røyker ikke.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
28-05-10, 08:56 #5
Hei på deg.
Jeg hadde omtrent akkurat samme prøveresultat som deg i mars i år. Påsken kom og jeg lå rett ut. Da jeg leste symptomene på lavt stoffskifte kunne jeg krysse av på så og si alle.
Legen mente alt var helt bra, men fikk en avbestillingstime hor Thurfjell på Balderklinikken.
Masse prøver som jeg får svar på i disse dager, men startet med levaxin samme dag.
Jeg ble så markant og raskt bedre at nå ordner jeg hage og går greit i trapper igjen.
Ikke gi deg - jeg har gså hørt at jeg heller må gå til psykolog. Du kjenner deg best selv, så stå på. Lykke til.Trine
-
28-05-10, 10:53 #6
Huff! Høres nesten ut som meg, når levaxin dosen er for lav. Du har nok rett, du trenger nok ikke en psykolog, men med medisin for stoffskifte. Slet også veldig mye med psyken før. Gikk på antideprisiva uten at de hjalp noe som helst. Men da jeg begynte på medisin for stoffskifte, ble psyken MYE bedre!!

Virker som at du har lavt stoffskifte, ja.Sist endret av helgemann; 28-05-10 kl 10:59 Begrunnelse: Srkiveleif
-
28-05-10, 11:01 #7
-
28-05-10, 11:07 #8
Hei!
Takk for svar! Jeg har nå gått litt hos psykolog, føler ikke at det har hjulpet noenting. Egentlig føles alt verre, føles liksom som om det ikke blir bedre. Og selvsagt når alt føles maktesløst og man ikke klarer av hverdagen helt blir alt mye verre.... har kjøpt litt koffein tabletter og de hjelper meg litt gjennom dagen, selv om det ikke akkurat er så bra å gå på disse heller da...
Virker som mitt stoffskisfte fyker opp og ned, vet ikke om det er mulig jeg men... for jegs er på blodprøvene at når de har vært lengst nede har jeg hatt det som verst... kroppen er for komplisert :-(For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
28-05-10, 13:15 #9
Jeg har også vært der. Kjent maktesløsheten, angsten og depresjonen. Jeg har hatt lyst å dø, glemme all smerter og ubehag. Jeg fant ut, at jeg kunne få det bedre med meg selv, hvis jeg fant nøkkelen. Nøkkelen fant jeg, men av og til mister jeg den igjen, og da må jeg lete igjen, for så å finne den igjen. Nøkkelen lå ikke i antidepresjons medisiner, men i stoffskiftemedisinen. Slik er det kanskje med deg og. Så lenge du ikke får rett medisin, vil form, humør og slitenhet, fyke opp og ned, som en temperaturmåler.
Hvorfor går du til psykolog? Hjelper hvis du har traumer og tunge ting å slite med, hjelper ikke hvis du har feil med systemet i kroppen.
Klem på deg, og håper du finner den rette nøkkelen!
-
28-05-10, 14:33 #10
Jeg har nektet å ta anti depressiva selv om både legen og psykologen har villet at jeg skal gjøre det. Begge mener jeg er deprimert....
Har vært 50% sykemeldt en periode ettersom jeg har vært så sliten... og har blitt litt bedre. Begynner å jobbe fullt igjen nå og spent på hvordan det går, vil jo gjerne at det skal gå bra. Og vil ikke være sykemldt lenger...men var på en måte deilig da slapp jeg konsentrere meg store deler av dagen. Konsentrasjonen er jo ikke på topp akkurat. Og i tillegg sliten og glemsk, da jeg ikke jobbet så mye slapp jeg å føle seg så udugelig 8 timer om dagen...
har på en måte gitt opp kampen om å få meidisiner for stoffskiftet, iallefall for denne gang 
Kan det være sånn at ting går opp og ned? mitt har jo vært veldig ustabilt de siste årene... og burde ikke TSH være høyere enn den er for at det kan være stoffskifte?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Svar med sitat

Bokmerker