Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
  1. #1
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

    Standard sollys/vitamin D

    Disse forskningsresultatene ble publisert tidligere i denne uka.

    Resultatene er gjort på mus som alle sammen ble manipulert til de utviklet symptomer på MS.

    Resultatet viser at behandling med UV-R (sol-lys) reduserer symptomer på MS betydelig.

    Musene som fikk tilskudd av D-vitamin i kosten hadde derimot omtrent samme utvikling som de musene som verken fikk sollys eller kost-tilskudd.

    Altså D-vitamin i kosten har ikke samme virkning som det som skjer når du blir utsatt for UV-lys.

    Spennende!!

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20308557

    http://www.jbc.org/content/281/50/e41.full

  2. #2
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

    Post Sv: sollys/vitamin D

    Jeg tar ekstra med D3-vitaminer, som vitamintilskudd - jeg har tro på det.
    Jeg sliter med å lese engelsk for tida, men kunne ikke se at D3 i pilleform er omtalt i linken du la inn..

    Anisa har tidligere beskrevet at D-vitamin-beriket mat oftere er tilført D2 enn D3.
    Så pass på, alle

    Eller så er det enda noen forhold som har innvirkning / betydning for D3 -
    siste som jeg har fått med meg sto i Magasinet på lørdag

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    "-Statiner er kolesterolsenkende medisiner som brukes i forebygging og behandling av hjerte-
    og karsykom. I 2008 ble de omsatt for 500 millioner bare i Norge."

    "- Statiner blokkerer et enzym som er aktivt i kroppens produksjon av kolesterol.
    Vi må ikke glemme at kolesterol er viktig for blant annet hjernen, nervesystemet
    og produksjon av D-vitamin og stress- og kjønnshormoner.
    ...
    ..mener Uffe Ravnskov"


    "Statens legemiddelverk er ikke bekymret for mulige helsefarer ved bruk av statiner"
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

  3. #3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Smile Sv: sollys/vitamin D

    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg tar ekstra med D3-vitaminer, som vitamintilskudd - jeg har tro på det. Jeg sliter med å lese engelsk for tida, men kunne ikke se at D3 i pilleform er omtalt i linken du la inn..
    Det er nok fordi de ikke bare skriver "D3-vitamin", men f.eks. 25-hydroxyvitamin D(3) [25(OH)D(3)] hvilket er det samme.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Eller så er det enda noen forhold som har innvirkning / betydning for D3 -
    siste som jeg har fått med meg sto i Magasinet på lørdag
    Ja, det har jeg postet lidt om her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8329 (kolesterol/D-vitamin).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  4. #4
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

    Standard Sv: sollys/vitamin D

    Anisa, din lille kemiker

    Mærkeligt med D2 i stedet for D3. Det er der da ingen grund til at ulejlige folk med ...

    Men mht D3 og/eller sollys: jeg har erfaret, at jeg har fået lettere ved at tåle solen. Dette efter en periode, hvor jeg først fik indsprøjtninger med D-vitamin og derefter har taget D3 (35 mikrogram om dagen)

    Nu bliver jeg så meget lettere brun, end jeg gjorde i de sidste 10-15 år ... Hvor jeg så skønner, at jeg i en eller anden grad må have manglet dette vitamin. Men eftersom tabletterne så har gjort, at jeg kan tåle solen bedre, kan jeg så hælde mere på ved hjælp af solen ... Meget godt eksempel på, at den, der har, skal få. Men altid noget, at man så kan købe sig til D3 og starte en god cirkel.

    Man skal bare huske altid at tage sine D-vitaminer sammen med andre vitaminer, har jeg læst et godt sted (jeg tror, det var den danske læge Carsten Vagn Hansen, som havde skrevet det.)

  5. #5
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

    Standard Sv: sollys/vitamin D

    http://www.dagensmedisin.no/debatt/2...else/index.xml

    Her kan dere lese en artikkel om at 20 minutter med solarium per uke kan være en kilde til D vitamin

Lignende tråder

  1. B12-vitamin
    Av nora i forumet B-vitaminer
    Svar: 128
    Siste melding: 01-12-11, 18:13
  2. D-vitamin
    Av Carro i forumet D-vitamin
    Svar: 3
    Siste melding: 23-06-09, 10:57
  3. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn