Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Standard Gravid. Doseendring???

Jeg ser av info om "hypothyreose, graviditet og fødsel" at "kendt velbehandlet hypothyreose: Behovet øges allerede ved 4-6. gestationsuge, hvorfor levothyroxin dosis bør øges med 30-50 %, så snart graviditet er konstateret."

Jeg er helt fersk gravid, fosteret er nesten 2 uker gammelt. Antar at "gestationsuke" er fosterets uke, ikke svangerskapets... Utfra dette forstår jeg at om 2-4 uker er kroppens behov for tyroksin økt og at jeg derfor bør øke dosen allerede nå??? Tar 100 uG pr dag. Skal jeg øke med 30% fra neste uke??? Eller hvordan gjør jeg dette? Endo'en min er umulig å få time hos nå før jul og fastlegen er ubrukelig...

Endelig er jeg stabil, også skal jeg begynne å tulle med doseringen ijgen ....... :twisted:

Men alt for babyen

Ved siste måling (2 uker siden) lå TSH på ca 0.7 og fT4 på 16 (Aker ref.grenser)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Sv: Gravid. Doseendring???

Gratulerer

Er det ikke mulig å få snakke med endokrinologen på telefon i det minste? Hvis du sier at du er gravid og at det er kjempeviktig?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av serena Vis post
    Eller hvordan gjør jeg dette? Endo'en min er umulig å få time hos nå før jul og fastlegen er ubrukelig...

Endelig er jeg stabil, også skal jeg begynne å tulle med doseringen ijgen ....... :twisted:
    FT4 på 14 er i hvert fald ikke alverden. Nu er det godt nok kun en dag før juleaften (i det hele taget bliver meget "lammet" i denne del af december), men man er jo læge 24/7 og specielt, hvis lægen ikke ved at du er gravid.

Kan du ikke ringe til klinikken tidligt fra morgenstunden og tale med sekretæren om at du skal bruge instruktion i doseringsændring NU?

Alle dine data ligger jo hos lægen og for en doseændring i anledning af graviditeten er der ikke brug for yderligere målinger, når dine sidste tal er kun 2 uger gamle. Lægen burde kunne uden besvær give dig denne instruktion over telefonen, så du ved hvor du står og ikke bliver urolig til helt efter nytår. Mange speciallægeklinikker holder lukket til efter nytår så det ikke kan nytte henlægge det til næste konsultation, mener jeg.

Du skriver du er stabil nu, men med et FT4 på kun 14 kan det hurtigt ændre sig uden opdosering, så ikke kun for babyens, men i allerhøjeste grad også for din skyld: må du stå på og forlange en telefonkonsultation. Eller evt. stille selv op på klinikken som akut patient.

Held og lykke.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Takk for svar

fT4 var 16 (ikke 14) og jeg husket TSH feil .. Den lå på 0,52 (ikke ca 0,7). Jeg fikk snakket med endo'en min idag (trodde ærlig talt hun var på lang juleferie) og hun mente at siden jeg lå så bra kunne jeg bli for lav om jeg økte nå. Skal jo bare ligge mellom 0,5 og 1,5 så har litt å gå på. Jeg skal ta nye bp på mandag og analysere de på lab'en jeg jobber på. Når resultatene er ferdig skal jeg ringe henne (fikk direktenr) også tar vi det derfra. Hun er på jobb i romjula.

Det virker som om hun tar dette på alvor, er glad for det.
    Sist endret av serena; 23-12-09 kl 21:53 Begrunnelse: ja, hva pleier å være årsak ....... ?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Det er i alle fall god grunn til å følge stoffskiftet grundig opp med tette blodprøver i løpet av svangerskapet.

I mine 3 svangerskap har jeg øket dosen med Levaxin, for så å redusere etter fødsel. Det første svangerskapet merket jeg ikke noen stor forskjell og trengte kun en ørliten økning av dosen sent i svangerskapet. I andre svangerskapet var det heller ikke store forskjellen og økningen jeg hadde var ganske sent i svangerskapet. I 3. svangerskapet fikk jeg mye større problemer og endte faktisk opp med å være 30% sykemeldt p.g.a. en ikke klarte å justere inn verdiene, selv med en betydelig økning i doseringen av Levaxin allerede i 1. trimester. Gikk fra TSH <0.3 til over 17 i løpet av ca 10uker ( etter 4-5 uker (kontroll ca uke 8) hadde jeg rundt 1.5 og ca 6 uker senere over 17).

Jeg fikk litt tettere kontroller i alle mine svangerskap og tok også dermed stoffskifteprøver hyppig for å sjekke verdiene. Pass på at du tar jevnlig blodprøver og lytter til kroppen. Min fordel var at jeg allerede hadde hatt lavt stoffskifte i 5 år og viste hvordan kroppen kjentes med optimal dosering og kunne derfor gjenkjenne symptomene når ting endret seg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

"Graviditeten påvirker glandula thyreoidea på flere måter, blant annet øker tyroxinbindende globulin (TBG) under østrogenpåvirkning og i første trimester øker hCG. De fysiologiske forandringene under graviditeten kan forandre forløpet av allerede diagnostiserte thyreoideasykdommer. Likeledes kan en se biokjemiske forandringer som ikke nødvendigvis har klinisk relevans. Fritt T4 faller normalt i løpet av graviditeten mens TSH under normal graviditet er relativ konstant.

Hos fosteret anlegges thyreoideakjertelen i de første ukene av svangerskapet, produksjonen av thyreoideahormoner starter i 12. svangerskapsuke, men fosteret er avhengig av tilskudd av thyreoideahormon fra moren gjennom det meste av svangerskapet.

Ikke adekvat behandling gir økt forekomst av spontan abort, nevrologiske misdannelser, vekstretardasjon, preeklampsi, abruptio placentae og senere redusert IQ scores hos barnet."
    Kilde: SVANGERSKAPSOMSORG side 47.
    fT4 var 16 (ikke 14) og jeg husket TSH feil .. Den lå på 0,52 (ikke ca 0,7). Jeg fikk snakket med endo'en min idag (trodde ærlig talt hun var på lang juleferie) og hun mente at siden jeg lå så bra kunne jeg bli for lav om jeg økte nå. Skal jo bare ligge mellom 0,5 og 1,5 så har litt å gå på. Jeg skal ta nye bp på mandag og analysere de på lab'en jeg jobber på. Når resultatene er ferdig skal jeg ringe henne (fikk direktenr) også tar vi det derfra. Hun er på jobb i romjula.

Det virker som om hun tar dette på alvor, er glad for det.
    Jo, hun tager det alvorligt, og dog i overensstemmelse med hvad hun selv forestiller sig, denne læge. Og det lyder som om hun er mere bange for at dit TSH-tal kommer for langt ned, end at din baby kan risikere at få for lidt hormon i fosterlivet. Lægerne som sætter TSH-tallet foran patienterne har ikke min store tillid, må jeg blankt indrømme. Desuden, selv når lægen ligger under for denne TSH-regime, er der fortsat god plads til at øge thyroxin-dose da f.eks. for Furst gælder referencerammen for TSH i normen fra 0,20 - 4,0 mU/L dvs. du har fortsat 0,32 i reserve før du kommer under referenceværdien og din thyroxindose kunne derfor sagtens øges alligevel, specielt da dit FT4 er på kun 16. 16 er heller ikke alverden, særlig når den plejer, under alle omstændigheder falde under graviditeten.

Jeg tror at du har brug for en obstetrikker/fødselslæge med erfaring i at overvåge "thyreoidea-graviditeter". Ikke en endokrinolog, som er skolet til at se primært på patienten og babyen for sig, i stedet for samlet, hvor dit TSH-tal ikke synes afgørende under graviditeten, hvor TSH-tallet stiger først efter at både du og dit barn har manglet hormon et stykke tid. Så er det lissom lidt sent at begynde bekymre sig (endokrinologen) mener jeg. "Levaxin styres etter TSH-verdi, anbefalt mellom 0,5–1,5 mU/l. Hos kvinner som bruker Levaxin før graviditeten økes dosen med ⅓ så snart graviditeten er bekreftet." Kilde: SVANGERSKAPSOMSORG side 48. Jeg læser det, som at dosen øges uanset hvad dit TSH-tal er nu. En øgning ville alligevel blive forbrugt af jer begge - dit barn og dig, mens TSH falder for langt ned kun når der er for meget "uforbrugt" thyroxin i kroppen. Det vil ikke ske i dette tilfælde, da her er jo to mennesker til at for-bruge det. Du og dit barn har ikke et fælles TSH, men din endokrinolog handler som om I gjorde.

Sitat Opprinnelig skrevet av jorunnhf Vis post
    Min fordel var at jeg allerede hadde hatt lavt stoffskifte i 5 år og viste hvordan kroppen kjentes med optimal dosering og kunne derfor gjenkjenne symptomene når ting endret seg.
    Nemlig. Under alle omstændigheder lykke til.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Kom på en ting til i forbindelse med stoffskifte og graviditet og litt i forhold til å øke medisineringen.

Etter mine 2 første svangerskap var ble det tatt en ekstra stoffskifteprøve av babyene bare for sikkerhetsskyld (TSH, T3 og FT4) en liten uke etter fødselen. Etter sistemann var barnelegen veldig fokusert på om jeg noen gang hadde vært overdosert, ikke bare i løpet av svangerskapet men også før. Siden jeg hadde vært overdosert kort tid før svangerskapet ble det tatt en utvidet blodprøve av babyen ut over de vanlige stoffskifteprøvene. At jeg hadde vært veldig lav i løpet av svangerskapet var ikke av betydning for barnelegen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sist redigert av serena; I går kl 22:53 Begrunnelse: ja, hva pleier å være årsak ....... ?
    Jeg tror, at årsak kan være den, at når man har ½ time til at redigere sit indlæg, kunne man have tilføjet noget mere eller nyt, som de der har svaret forinden ikke har set og derfor kunne ikke forstå, at der var en forskel mellem det indlæg de har svaret på, og det indlæg som det er blevet efter redigeringen. Det handler altså ikke kun om fejlretning, så vidt jeg ved.

Sitat Opprinnelig skrevet av jorunnhf Vis post
    At jeg hadde vært veldig lav i løpet av svangerskapet var ikke av betydning for barnelegen.
    Hvad mener du selv om det nu, Jorunnhf? Hvor i børnerækken blev født din datter på 14 år? Det er sørme ikke let.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvad mener du selv om det nu, Jorunnhf? Hvor i børnerækken blev født din datter på 14 år? Det er sørme ikke let.
    Min datter er den eldste, hvor jeg hadde minst problemer med stoffskiftet i løpet av svangerskapet. Minstemann på 5 år har absolutt ingen tegn på problemer med stoffskiftet. Jeg synes ikke det er lett å vite hva som er riktig, men det var en opplysning i forhold til hva barnelegen var opptatt av de første dagene etter fødselen og hun var den eneste som virkelig har vært interessert i min stoffskifte-sykdom i løpet av alle mine 3 svangerskap ut over vanlig oppfølgning som jeg har fått av fastlegene.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Akershus
    Alder
    46
    Meldinger
    76

Standard Graviditet og trening

Noen som vet hvilke retningslinjer som gjelder for oss ang graviditet og trening?? Leste på barnimagen.com at stoffskiftesykdommer er en av tilstandene hvor man ikke skal trene under graviditet.......

Jeg har trent fast ukentlig lenge nå og hadde tenkt å fortsette med dette. Trener spinning, aerobic og styrke.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Doseendring = uregelmessig mens?
    Av Ida i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 02-04-10, 15:02
  2. Er gravid - hva nå?
    Av Oslofia i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 7
    Siste melding: 24-03-10, 21:49
  3. Sint på legen min. Gravid og doseendring
    Av Nelly i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 3
    Siste melding: 13-11-09, 23:20
  4. Hvor raskt blodprøve etter doseendring?
    Av trude.lutt i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 12-11-09, 13:39

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn