Viser søkeresultater 1 til 2 av 2

Tråd: Thyrotropin?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard Thyrotropin?

Leser akkurat denne artikkelen i VG hvor det står om thyrotropin:

TYNT OG LIVLØST HÅR: Jern er viktig for tilveksten av hår. Tynt hår kan skyldes jernmangel. Om du mister mye hår oppå hodet og øyenbrynene tynnes ut, kan det skyldes mangel på thyrotropin-frigjørende hormon. Andre tegn på inaktivt thyrotropin er tørr hud, trøtthet og vekttap.
    TILTAK: Du kan foruten jernrik mat også spise jerntilskudd i form av tabletter. Thyrotropin-mangel kan oppdages ved en blodprøve og bøtes på med erstatningstabletter.
    Jeg mister uvanlig mye hår og har gjort det i lengre tid nå. Øyebryn har jeg nesten ikke fra før av heller, så det vet jeg ikke om jeg mister. Stoffskiftet har også vært for lavt over like lang tid. Kan det være jeg mangler thyrotropin? Nå har ikke jeg studert dette emnet så nøye, men jeg kan ikke huske at jeg har hørt om det før. Fant en forklaring på thyrotropin her:
    http://www.onlineordbog.dk/wordnet/n...ng_hormone.php
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Thyrotropin?

Intressant artikkel.
    Dette er jo en viktig del av den forlatte (forhatte?) kliniske undersøkelsen enhver lege gjorde - for noen år siden.

MEN.
    Det omtalte hjernehormonet thyrotropin som vi kanskje best kjenner som forkortelsen TSH, er det hormonet som bestemmer hvor mye stoffskiftehormoner som skal produseres. Lite av dette vil føre til lite stoffskiftehormoner i blodet.
    Jeg har sett forklaringer som at hvis man mangler øyebryn ute i sidene og bare har noen "humler" inne ved neseroten, så er det et tegn på hypothyreose.
    Noen mener jo vi er sommerfugler, andre skilpadder, men kanskje vi er Humlefolket ?

Har også sett at TSH ikke brukes til noe annet i kroppen enn å stimulere kjertelen. Det er kun på kjertelens celler man finner reseptorer for dette.

Så må jeg jo tilføye at Thyrotropin frigjørende hormon kjenner vi som TRH, altså det hypotalamusproduserte hormonet som bestememr hvor mye TSH hypofysen skal produsere.
    Lite av dette fører til det samme - lite TSH - lite stoffskiftehormoner i blodet.
    Til sist er jo dette sjeldne diagnoser. Det er veldig få som har lave nivåer av disse to.
    Sist endret av Hansen; 11-10-09 kl 12:38
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn