Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Anti-TPO
-
18-04-09, 09:14 #1
Anti-TPO
Jeg lurer bare på om noen vet hvorfor Anti-TPO'en min er målt i tall mens på noe i min journal så står det ikke tall, men uttrykket "negativ" ?
For å gjøre det lettere for pasienten? Liker jo helst å vite tallene veid opp mot "normalen" uansett.Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
(-som føles å ta en eeeevighet)
-
08-07-09, 21:52 #2
Sv: Anti-TPO
Min Anti-TPO har økt siden sist fra rundt 86/88 (husker ikke eksakt fordi jeg har ikke papirene foran meg nå) til 100, fikk jeg beskjed om da jeg ringte legekontoret i dag...
Har sliti med halsen de siste dagene- som jeg forøvrig har gjort over lengre tid- men hva betyr dette?
For meg er vel Anti-TPO et mysterium og jeg skjønner ikke helt annet enn at jeg har fått med meg at det handler om antistoffer mot kjertelen og hvor langkommen dette er? Kan det stemme?
Hva er da normalen egentlig? Finnes det noen normal å gå utifra når det kommer til dette? Det som er normalt for meg trenger ikke være normalt for deg, men likevel...
Det kunne hjelpe med noen tall her liksom
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
08-07-09, 22:55 #3
Antistoffer bryter ned og ødelegger kjertelen gradvis. Verdien - størrelsen på tallet representerer nødvenigvis ikke alvorlighetsgraden eller hastigheten kjertelen brytes ned med.
Derfor er det ingen grunn til å ta denne etter at en har fått en klart positiv måling.
Og det har ikke du - før nå da - kanskje.
Man ser på målinger over 100 som sikre, så du må vel begynne å tro på at kjertelen din får det snart.
Så i klar text betyr det at en som har 100 kan ha en større og raskere ødeleggelse en en som har 1000.
Antistoffene har man ikke behandling mot.
Man burde hatt det, men vet at selen og senker antistoffmålingen, men om det bedrer kjertelen er man usikker på.
Samme med kortison. Man lurer også på om TSH øker antistoffene.
Det er mye som henger sammen, og ikke så lett å se sammenhengen.
Spiser du thyroxin ?
eller noe annet ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-07-09, 23:12 #4
Takk for svar n'Finn!
Jeg tar ikke noe for skjoldbrukskjertelen nå. Jeg har nettopp startet på nye hormontabletter (bioidentiske) for å prøve det ut ettersom jeg mulig kan ha hatt en negativ effekt av noen andre jeg har forsøkt som er kunstig fremstilt (hadde hodepine hver dag i flere mnd).
Legen min ønsket ikke at jeg skulle ta begge ting samtidig (stoffskiftemedisin og hormonbehandling) fordi jeg først skulle forsøke de nye medisinene og se hvordan de ville virke.
Om jeg ikke også merker bedring på halsen/helsen ellers, skal jeg få prøve ut Armour fordi jeg ikke har hatt noen god effekt av Levaxin tidligere. I dag har jeg gått 1 år uten Levaxin.
Fikk også høre i dag at:
TSH ligger på 4.0
Fritt T3 på 4,7
Fritt T4 på 11,7
Hittil har alle mine prøver om antistoffer vært negative, men jeg er litt bekymret for dette må jeg innrømme. Halsen er ikke god. Sliten i stemmen uavhengig om jeg prater eller ei og det går opp i nakken og videre til hodet. Slitsomt m.a.o
Sist endret av Flower; 08-07-09 kl 23:52
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
09-07-09, 07:47 #5
Men dersom man har et veldig høyt Anti-Tpo tall, som feks. jeg har over 1300. Vill ikke det da si at kjertlen er omtrent helt ødelagt? Iforhold til om man feks. har Anti-Tpo på 150? Synes det er håpløst at det ikke går ann å gjøre noe med antistoffene, tror nok at det er endel av symptomene jeg har som kommer av at dette tallet er så høyt. Hva med når kjertelen er helt død da? finnes det fortsatt antistoffer igjen da eller blir all aktivitet i kjertelen borte?
Og Flower, er enig med deg at det er rart at ikke legene kan si det eksakte tallet isteden. Som på meg sier de bare over 1300 - ikke hvor mye over.
Kan jo være 2000 for alt jeg vet. Merkelig. Man vill jo gjerne vite hvor i løypa men befinner seg. Men de synes vel det er uvesentlig, det er kanskje bare viktig om man har antistoffer eller ikke har dem - men ikke viktig hvor mye man har.
Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!
-
09-07-09, 09:48 #6
Carro
1300?? Men.. med en så høy verdi, hvordan kan du regulerer dosen da? Eller hvordan regulerer man stoffskiftet når kroppen har startet å danne antistoffer mot kjertelen?
Jeg husker en øre, nese og halslege sa til meg at det letteste var om man opererte bort kjertelen for da vlle det være lettest å finne rett dose??? Eh liksom.. er det noen som kan avkrefte eller bekrefte dette?
Jeg skal til legen til uken og forhøre meg, for jeg kan ikke gå slik lenger. Legen mente i alle fall at jeg trolig måtte ha en tilleggsmedisin (stoffskiftemedisin) til hormonbehandlingen jeg også tar ettersom han mener og tror jeg har en betennelse i kjertelen.
Han er veldig åpen for Armour siden jeg har brukt Levaxin i flere år uten at det har hatt den optimale effekten på kroppen min. Så.. Armour here I come!Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
09-07-09, 09:57 #7
Så flott at du har en lege som er på bølgelengde med deg! Han er gull verd!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
09-07-09, 10:31 #8
Anti-TPO er ikke noen god test. Den må både betviles og betolkes med omhu.
10% av de positive utvikler aldri hypothyreose, men jo høyere tallet er, jo sikkrere regner man testen.
Det er rapportert om testsvar så høye som 5000, men det sier ikke noe om hvor hurtig kjertelen nedbrytes.
Testen sier heller ikke noe om når man skal starte hormonbehandling eller om dosering.
Eventuelle antistoffers virkning på kjertelen kan observeres i en mikroskopi av kjertelvev - en finnålsbiopsi. Det er en sikker undersøkelse man kan be om i tvilstilfeller.
Det som er sikkert, er at om antistoffer eksisterer, vil kjertelen gradvis gå til grunne iløpet av noen år.
I den perioden kan en tenke seg en behandlingsstart på svært lav dose som øker gradvis ettersom kjertelen leverer mindre og mindre.
Det er bare slik at kjertelen vil levere i rykk og napp i denne perioden, så en slik tanke er ikke alltid mulig å oppnå.
På ett eller annet tidspunkt må man bare begynne, og jeg mener vel at det er bedre å starte tidlig enn sent.
Og behandlingen retter seg ikke mot kjertelen.
Kjertelen går jo til grunne og fjernes i de fleste tilfeller av kroppen selv. Da opphører i prinsippet antistoffene også. De er avhengige av at det finnes noe å danne antistoffer mot.
Behandlingen retter seg mot kroppen - man må selv overta kjertelfunksjonen - fortsette å gjøre det mot kroppen som kjertelen gjorde, nemlig å levere den en passe mengde stoffskiftehormoner.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-07-09, 13:26 #9
Lav dose med naltrexon (LDN) blir vel prøvd ut i USA nå(uoffisielt?) på hypotyreosepasienter. Dette gjør at bl.a.antistoffa går ned, og TSH-en går da noe opp.....slik at de som evnt har hatt en subrimert TSH, UTEN å være overdosert(men mange leger bruker jo kun TSH fortsatt), får bevist at de i verste fall har vært underdosert...
Når det gjelder antistoff og kortison, har jeg opplevd noe annet. Min anti-TPO lå på 500-600. Etter et par år på Selen og omega-3 tilskudd var den nede i 400. SÅ begynte jeg første runden med kortison(for ca.1,5 år siden), og etter det har min anti.TPO hele tiden vært >1000. Så hva som skjer her, vet ikke jeg, men at det er noe med imunitetet må det jo være.. kortisonet har rota det til!!!
Det er skrevet en del om at antistoff i seg selv kan gi symptomer/ubehag. Men jeg har bare lest om det i generelle vendinger, så hvilke konkrete symptom evnt. vet jeg ikke.......Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
09-07-09, 13:58 #10
Noen blander sammen det de har lært om hvordan TRAS testen virker og hvilke tolkinger man kan gjøre av den.
Denne kan man jo følge behandlingsopplegget med fordi svaret den gir reflekterer virkningen av behandlingen.
Slik er det ikke med anti-TPO.
Man kan ikke følge behandlingsresultatet med denne. Det betyr at om testen reflekterer et lavere resultat, betyr ikke det nødvendigvis at behandlingen er gunstig, og eller omvendt.
Den er kort og godt slik at over 100 er ganske sikker positiv.
Vil man være helt sikker må man ty til FNB.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Høy anti TPO
Av 1+1 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 3Siste melding: 15-04-09, 22:34 -
Anti-TPO
Av Vimseliten i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-11-08, 12:49 -
hva er anti-tpo??
Av isa1 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 10-05-08, 07:24 -
Hva er anti-tpo??
Av Lillejenta i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 16-02-08, 15:02 -
Anti TPO
Av Bente i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 11Siste melding: 15-06-05, 18:45
Svar med sitat

Bokmerker