Viser søkeresultater 1 til 10 av 140
Tråd: Forum Arkiv 2002
-
31-03-09, 03:28 #1
Forum Arkiv 2002
Date: 11/22/02 12:56:10 AM
Name: EM
Subject: Bivirkninger - utslett?
Jeg har fått masse røde kløende vabler der jeg før hadde tørr hud? Kan ikke skjønne at det skal være annet enn en merkelig bivirkning?
EM
-
31-03-09, 03:29 #2
Forum Arkiv 2002
Date: 11/21/02 06:39:29 AM
Subject: Hypothrose? Ny her.
Hei -
Fint å lese så mange meldinger fra engasjerte, kunnskapsrike folk. Jeg er en jente på 33 som i flere år har hatt endel symptomer som ligner lavt stoffskifte, sliten, trett, problemer med blodsukker, fryser, tørr hud, dårlig apetitt, og noen psykiske plager.
Legen ba meg fylle ut et skjema for vurdering og mente jeg oppfylte kriterier for lavt stoffskifte. Blodprøvene viste ikke dette - men et svar sa noe om blodsukkerregulering som var "helt på kanten". legen ville jeg skulle forsøke med Thyroxinbehanling for å se om dette kan hjelpe. Fikk Thyroxin Natrium o,o5 og Liothyronin 20 mikrogram, skal ta en halv av hver 2 ganger om dagen.
Føer meg usikker siden blodprøvene ikke sa noe om lavt stoffskifte. Noen som har opplevet dette? Hvis jeg responderer på disse medisinene - hvor lang tid vil det ta før jeg føler meg bedre.
-
31-03-09, 03:29 #3
Forum Arkiv 2002
Date: 11/21/02 07:34:39 AM
Name: Ann Kristin
Subject: Re: Hypothrose? Ny her.
Hei. Jeg er også ny her på forumet og har ingen erfaring verken med medisiner eller prøvesvar enda. Men jeg vil veldig gjerne vite hva slags skjema du fikk å fylle ut. Skulle hatt et slikt selv. Hva heter legen din og holder han til i Oslo området? Om du ikke vil legge ut navnet hans her, så kan du kanskje maile det til meg? Nå har jeg fått noen bra tips både på alternativ og allmen lege av folk i forumet, men det skader jo ikke å være godt dekket i jakten på en hjelpsom lege, eller hur?
Hilsen Ann Kristin
-
31-03-09, 03:30 #4
Sv: Sonjas gamle forum 2002
Date: 11/21/02 07:25:14 AM
Name: Sonja
Problemene med blodsukkeret kan være insulinresistens, som er en slags forløper til diabetes. Jeg har fått påvist insulinresistens selv og har nå såvidt begynt med kostholdsopplegget til dr. Fedon Lindberg. Du finner linker til dette på siden min. Les litt om det og se om du kjenner deg igjen der.Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
31-03-09, 03:30 #5
Forum Arkiv 2002
Date: 11/21/02 11:01:28 AM
Subject: Re: Re: Hypothrose? Ny her.
Hei Sonja,
Takk for tipset. Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av insulinresistens slik det er beskrevet og kan ikke se at jeg har symptomer på dette bortsett fra blodsukkerverdier litt på kanten. Jeg er forøvrig tynn og har alltid strevet med å holde vekten - selv om dette synes å bedre seg litt med alderen
Jeg har lest litt om Dr. Lindbergh før - og kjøpte et av brødene hans på bakern igår, kjempegodt og veldig mettende, jeg har funnet ut at jeg ikke tåler noe særlig mengde med sukker eller karbohydrater. Jeg tolererer også alkohol veldig dårlig? Noen andre med det?
Takk igjen
-
31-03-09, 03:30 #6
Forum Arkiv 2002
Date: 11/21/02 01:06:48 PM
Name: merete
Subject: Re: Re: Re: Hypothrose? Ny her.
Hei!
Symptomene du beskriver ligner mer på stoffskifte/ binyreproblematikk. Hvis du er fornøyd med Oftebro, be ham teste binyrefunksjonen din. Jeg hadde noe av samme symptommasse, satte meg selv på langtidskur med homeopatisk kortisol og mye forsvant da. Resten ble vekk når jeg startet med Armour Thyroid
Hvis du faktisk merker at du reagerer på karbohydrater bør du prøve å unngå det..iallefall "raske" karbohydrater.
Hilsen fra Merete
-
31-03-09, 03:31 #7
Forum Arkiv 2002
Date: 11/22/02 04:50:15 AM
Subject: Re: Re: Re: Re: Hypothrose? Ny her.
Hei,
Takk for svar. "Satte meg selv på langtidskur med homeopatisk kortisol" - hvordan finner man på sånt? Er du lege eller homeopat?
Og så Armour - ville du forsøkt det med en gang eller først prøvet ut vanlig Thyroxin? Det er vanlig Tyroxin jeg fikk. Akk så vanskelig. Hadde forresten lavt vitamin K også.
EM
-
31-03-09, 03:31 #8
Forum Arkiv 2002
Date: 11/22/02 05:45:55 AM
Subject: Re: Re: Re: Re: Re: Hypothrose? Ny her.
Man finner på sånt når man bare blir redd og forbanna nok pga behandlingen man IKKE får av almenlegen sin. Jeg er verken lege eller homeopat, men min homeopat ga meg en tre ukers kur med kortisol,og jeg kjøpte ganske enkelt et glass selv, ba om doseringsanvisning fra homeopat og dette tar jeg nå to-tre ggr. i uken. Det holder i det minste panikken på avstand+ jeg er ikke så ømfintelig for lys mot øyne lenger.
Jeg gikk på Thyroxin-Na. i 1 1/2 år, fikk så Liothyronin i tillegg og ble bare dårligere og dårligere. Tilslutt bestemte jeg meg for at nok er nok og skaffet meg et par bokser med Armour. Dag 2 startet bedringen og siden har det bare gått fremover. Legen min har kapitulert og skrevet resept på Armour til meg........og jeg kan si så mye at h...... må fryse over før jeg så mye som rører en Thyroxin-Na. igjen.
Fra det jeg har hørt om Oftebro kan du glemme å få Armour fra han..hvis du ønsker å prøve Armour foreslår jeg at du bestiller time på Balder-klinikken. Der jobber de med det.
Lave nivå på fettløselige vitaminer er helt vanlig hos hypothyreosepasienter. Siden man gjerne har enten diarè eller forstoppelse greier ikke tarmen og produsere og ta opp de vitaminer og naæringsstoffer den skal.
Kutt ut soyaprodukter(soya forverrer stoffskiftet), hvis du bruker smør på maten....bruk meierismør. Stek mat i olivenolje eller rapsolje. Kokosolje er kjempefint siden det stimulerer forbrenningen. Husk at fett er det kroppen gjerne vil ha som drivstoff, karbohydrater er "nødproviant" og omdannes lettere til fett(som legger seg på sidebena)
Håper dette hjalp litt. God helg.
Jeg ville gått rett på Armour, med den erfaring jeg har nå, anser jeg ikke Thyroxin som medisin mot stoffskiftet. Det er noe man kan bruke for å regulere nivået på to blodprøver...TSH og FT4.
Hilsen fra Merete
-
31-03-09, 03:32 #9
Forum Arkiv 2002
Date: 11/22/02 07:34:05 AM
Subject: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hypothrose? Ny her.
Tusen takk for langt, informativt svar!
Er det noen spesiell lege e.a på Balderklinikken du kan anbefale? Vil Balderklinikken også behandle uten at det foreligger klare blodprøvesvar?
Jeg syns det er vanskelig det med karbohydratene. Det er lagt opp til at 3 av 4 måltider er basert på karbohydrater i dette landet. Brødskiver og brødskiver, avbrutt av litt chiabatta og vafler.
Tror dette blir et langt lerret å bleke, jeg som nesten hadde overbevist meg selv om at bare jeg fikk Thyroxin, da...!
God helg til deg også!
EM
-
31-03-09, 03:32 #10
Forum Arkiv 2002
Date: 11/23/02 12:53:27 PM
Hei!
Lars Omdal på Balder er flink, men det er i grunnen alle der.
Balder trenger ikke blodprøver fra legen din, men jeg ville tatt de med slik at di ser hva som er kartlagt. Jeg vil tro de tar sine egne prøver.
Jeg vet at det er kronglete å finne ut av dette med kosten, men prøv og tenk på at du vil ha i deg mer protein og mindre karbo. Ryvita knekkebrød er fint i stedet for brød. Ikke spis mer enn en frukt pr.dag og kutt ut poteter fra det daglige kosthhold. Bruk brun ris istedet for hvit.
Fedon Lindberg hos Vekt i Balanse har gitt ut bøker med kostholdsreferanser for insulinresistens.
Hilsen fra Merete
Lignende tråder
-
Unikt arkiv over alternativ behandling
Av Sonja Midtlien i forumet Alternativ behandlingSvar: 0Siste melding: 23-04-10, 21:16 -
Jeg har haft Hashimoto's siden 2002
Av Louise i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 50Siste melding: 22-06-07, 00:34 -
Fikk diagnose på lavt stoffskifte i 2002
Av nosy i forumet PresentasjonerSvar: 0Siste melding: 24-05-06, 23:47
Bokmerker