Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
20-02-09, 19:41 #1
Om Apotekerfremstillte legemidler
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-10-09, 11:56 #2
Sv: Om Apotekerfremstillte legemidler
interessant.
Det er altså en komite bare av apotekere som bestemmer hva de vil lage. Ingen brukerorganisasjoner.
Her fant jeg en i teressant historie om produskjonsapotek, hvordan historien var:
3.2 NAF (norsk apotekerforening) hadde hatt produkjsonsapotekfremstillingen,
og Hydro Pharma overtok ,
så Nycomed .
Men hva skjedde i alle de trinn mellom NAF, Hydro og Nycomed slik at produskjonen av Thyreoïdum ikke lenger var mulig? Apotekene i Holland leger det jo daglig, og Compounding pharmacies i USA lager slikt hele tiden, man hva med Norge?
http://www.helsetilsynet.no/template...s____5436.aspx
som er interessant siden det er om gamle legemidler uten patent.
(se 6.Merk også at pasientforeningen mot søvnproblemer (narkolepsi) hadde klaget over at de norske tablettene ikke hadde virket....lyder det ikke kjent? Mynidghetnene nektet for at det kunne være slik og resten av brevet er en laaang forklaring og bortfroklaring på det, at de ikke kunneha skjønt det. Saken er at racemisk amfetamin ikke virker eller ikek virker så bra, og det schweiziske rene dextro-amfetaminet virket som det skulle, men det norske navnet Dexamin var totalt villedende siden alle utenlandske forskningsstudier var gjort på dexamfetamin mens man brukte racemisk amfetamin i Norge og innbilte legene og brukerne at det var det samme som i utlandet)
(og så har vi vår parallell, at vi har levothyroxin, mens mange pasienter trenger t3 i tillegg og i den rene formen som naturlig thyroxin inneholder. Naturen kan nemlig bare lage rene isomerer, og det er stabilt mot lagring og varme pga sin binding med albumin, mens syntetisk natriumthyroxin og liothyronin under produskjonen beviselig blir degradert til hva? Stoffer som tetter igjen reseptorene?)
Punkt 3.4 Produksjonsapotekordningen
Ordningen er beskrevet i Ot. prp.nr. 29 1998-99 om lov om apotek, kap 12.3 der både den rettslige og praktiske status fremgår. Som det fremgår av proposisjonen, har apotekene i ordningen sin tilvirkertillatelse i kraft av å være apotek, men skal i tillegg ha særskilt tillatelse fra Helsetilsynet for å kunne selge sine produkter til grossister og andre apotek. Så godt som alle preparater som inngår i ordningens sortiment, er omtalt i en monografisamling over apotekpreparater utgitt av Norges Apotekerforening. Det fremgår av forordet til monografisamlingen at opplysningene i all hovedsak er hentet fra tilgjengelig litteratur, men ikke har være forelagt medisinsk ekspertise for en totalvurdering. "Hensikten har vært å samle opplysninger som foreligger i litteraturen for på denne måten å gjøre det enklere å finne den i en travel apotek-hverdag."
Helsetilsynet pekte i brev av 08.02.99 til Statens legemiddelkontroll på behovet for at legemiddelmyndighetene gjennomgår sortimentet i produksjonsapotekordningen med tanke på å vurdere om de legemidler som i større målestokk brukes av norske pasienter eller dyr har tilstrekkelig sikkerhet. Da en slik oversikt og vurdering faller utenom Helsetilsynets forvaltningsområde, ba Helsetilsynet SLK om å ta spørsmålet opp til diskusjon. I sitt svar den 04.06.99 sier SLK at målsetningen må være at det blir søkt om markedsføringstillatelse for alle legemidler som produseres sentralt i produksjonsapotek. Det vil være snakk om forenklede nasjonale søknader hvor det er muligheter for bibliografisk dokumentasjon av sikkerhet og effekt, mens den farmasøytisk-kjemiske kvaliteten må dokumenteres fullstendig.
"
Altså at myndighetene vil at alle gamle ikke-godkjente midler skal gå gjennom en enklere godkjennignsprosedyre for å få formalitetene i orden.
Akkurat slik det skjer nå med tabletter (merkevarer) av Thyroid i amerika. Pulveret, råstoffet, vil ikke trenge å gå gjennom dette.
Noe annet som fremgår av nFinns link om apotekloven, er at et spesialpreparat må være registrert i eksportlandet hvis de vil registrere det her...og Armour Thyroid og Nature-throid er ikke godkjente i USA. Bare Erfa Thyroid er godkjent og registrert i eksportlandet.
-
11-10-09, 12:15 #3
Jeg synes også det var intressant lesning, også å lese dine betraktninger Nora.
Dette er det lovmessige grunnlaget.
Andre handelsmessige avtaler - og det er vel slike det tenkes på i KTP sin uttalelse - har også betydning.
Så er det jo slik at man ikke trenger etterleve avtaler som loven ikke godtar - og det hadde jo vært fint om KragerøTablettProduksjon kunne utfordre de avtaler som hindrer dem i å produsere Thyroid.
De produserer jo LDN ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-10-09, 12:45 #4
Hvile avtaler nevnte de for deg? Hadde det med NAF-hydro-Nycomed å gjøre?
-
11-10-09, 14:52 #5
Nei, det ble bare skrevet "at de i henhold til inngåtte avtaler ikke hadde anledning til å produsere Thyroid.
Det var på et generelt spørsmål fra meg, men det var tidligere i mailvekslingen henvisninger til BioFac og mali fra dem.
Jeg har jo gått over til Windows 7 og mailklienten Vidows Live Mail.
Det er ikke mulig å lese mailene fra OutlookEkspress, men jeg jobber med "sagen". Jeg har en laptop med XP og har jo alt på en ekstern Hardisk.
Jeg mener de mailene ligger der.
Mailene ble referert her i det gamle forumet, men det er veeeldig mange "grå operasjoner" siden da
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-10-09, 15:22 #6
ja jeg har også en del gamle mailer i forskjellige backups, klikket på lagre som og det lagres et arkiv i en fil.
Men fordelen med outlook express, er at alle mailer ble lagret individuelt, (i en mappe) og ikke i een lang streng med komma imellom slik outlook var.
Prøvde å flytte over noen til vista, tror ved å velge importer og så velge hvor fra, man må hake vekk skrivebeskyttet hvis de har vært via en brent cd, og de dukket opp i vista sin mail men som gamle mailer.
Men mange har jeg ikke greid å imortere, husker ikke om det var OE-mailene.
(men man kan lett lese enkeltmailer i backup fra OE siden de ligger enkeltvis i mappen)
Jeg synes windozes system med mailer og konvertering er elendig. Det går ikke å flytte dem rundt etter behov. man må beholde en gammel maskin med Office for å ha outlook for å kunne ha adgang til mailene, tror jeg. Det var ettellerannet som ikke gikk an å overføre til vista.
-
11-10-09, 16:55 #7
I OutlookExpress endret jeg mappen som mailene vanligvis ligger i til en jeg kalte "Outlook" som lå i mine dokumenter.
Dermed kom mailene med når jeg tok bacup av mine dokumenter.
Så jeg har dem.
Den finnes (fantes) på verktøy/alternativer/vedlikehold - klikk "lagre mappe" og endre den til en du har laget og lagt i mine dokumenter.
Samme gjelder fro WindowsLiveMail : menyer/alternativer/avansert, så er det likt.
Men så har de endret filsystem - endelse - så da kan de ikke leseses.
Mulig det finnes programvare som kan konvertere de - har jeg ikke tenkt på.
Jeg har tenkt å maile de viktigste over bare jeg da. Det er forhåpentlig vis ikke så mange ......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat

Bokmerker