Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
Tråd: Dosering Armour
-
18-12-08, 08:59 #1
Dosering Armour
Hei
Som tidligere nevnt går jeg på 75µg Levaxin pr dag. Har gjort dette siden begynnelsen av oktober. Noe er blitt bedre, noe værre. Etter siste time hos legen denne uken ville han at jeg skulle går over til Armour isteden for å ta tillegg av T3 til Levaxin'en. Har forstått det slik at 1 Grain inneholder 38µg T4 og 9µg T3 og at T3 er 4 ganger så potent som T4. Regnestykket blir da som følger:
Jeg starter med 1 Grain pr dag fordelt på 2 ganger pr dag. Dette tilsvarer 38µg + (9µg av T3 X 4) 36µg = 74µg pr dag.
Stemmer dette for å få en riktig overgang fra Levaxin med riktig oppstartsdose?
Etter dette kan jeg øke med 1/2 Grain (19µg T4 + 4,5µg T3) = )pr dag etter 3 uker. Dette vil gi samlet dose på 111µg pr dag.
PS: Det er blitt veldig stille på "nye" forumet. Da det er veldig lite og dårlig kunnskap om stoffskifte problemer der ute, håper jeg alle med kunnskap om denne sykdommen kommer tilbake.
PersaHilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
18-12-08, 11:33 #2
Re: Dosering Armour
Heisann,
Dette stemmer med hva jeg fikk i dose i alle fall.
Jeg brukte 150mcg Levaxin om dagen.
Nå er jeg oppe i 2 Grain fordelt på to ganger om dagen.
-
18-12-08, 13:00 #3
Det er jo somregel snakk om overgang fra Levaxin til Armour, da veldig få blir tilbudt Armour som førstevalg.
Legens instrukser har ikke andre muligheter, og som god lege skal man jo helst følge instruksene........
Det fører jo også til at de få som innser at Levaxinbehandling i noen tilfeller ikke blir bra nok - mangler både instrukser og behandlingserfaring med andre produkter på verdensmarkedet.
Det er synd - for oss som må finne det ut selv. Har ikke vi krav på samme tilbud og oppfølging ?
Helsevesenet gjelder vel for oss også ?
Min erfaring er at jeg ikke kan følge noen av de faste omregningsreglene.
Eks. : Hele sommeren 07 var dosen 5Grain. 5x38=190µg T4. Og 5x9=45µg T3. Hvis denne T3 mengden skulle kommet fra de-jodinasen av T4, ville det tilsvare en T4-mengde på 45x5=225µg T4. Det blir jo en formidabel dose på 415µg tilsammen - og jeg regner med at denne utregningen ikke stemmer, det er umulig å bruke så mye.
Så fant jeg ut at årsaken til at jeg trengte så høy dose var mangel på D3.
Etter introduksjon av 50µg D3 - senere 30µg - gjorde at dosebehovet sank til 3Grain/dag.
Det er mulig å tenke seg at status på andre parametere også kan invirke på dosestørrelsen.
Og da vil ikke omregningstabeller være til særlig nytte. Jeg syns nok man kan forsøke å bruke disse som et utgangspunkt, men man bør være klar over at den siste finpussen av dosestørrelsen (den som gir resultatene) ikke finnes i andre systemer enn sitt eget.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-12-08, 17:19 #4
Takker for svar.
Så da kan jeg ikke bruke omregningen likevel men å starte på 1 Grain fordelt på 2 ganger daglig er vel en riktig overgang.
Er det forresten noen fordeler med å dele dosen i 2 eller er det like greit å ta hele til frokost?
Hvor mye og hvor ofte bør man øke?
PersaHilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
18-12-08, 17:45 #5
Jeg har engang forsøkt meg på å oversette pakningsvedlegget som følger Armour.
Skal se om jeg finner det igjen å legge det ut her.
De anbefaler at dosen tas en gang i døgnet og at den stiger så raskt som mulig til en terapeutisk dose.
Så det er ikke så mye anderledes enn det som står på Levaxin sitt pakningsvedlegg.
Jeg syns man utelater forklaring til en masse mennesker som sliter, og jeg synes frem for alt at man konsentrerer seg mye om å forklare farene ved en overdosering.
Man unnlater fullstendig å forklare skadevirkningene av å gå underdosert. Det er et ikketema, tiltross for at det er dette vi jo sliter med alle sammen !
Min mening er at man først bør gå noen måneder på en antatt passe dose. (1,5-2Grain) Så bør øke dosen jevnt og trutt til man får symptomer på overdose - og så redusere dosen litt.
Der mener jeg at de fleste har det best, og kan være et godt utgangspunkt for mange.
Jeg synes også at overdoseringsproblematikken bør nedtones betraktelig. Det er komplett umulig å dosere seg så høyt og så lenge at det blir skadelig.
Jeg mener det er umulig å komme i en slik situasjon. Det eneste man bør vite, er at hjertebank i samband med høy hvilepuls er et symptom på for høy dose.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-12-08, 18:02 #6
Hele greia til frokost.
En kan godt ta hele greia - men de lærde strides jo om man kan ta den til frokost.
Jeg tar hele greia med det samme gluggene åpner seg. Så går det innpå en time før jeg er klar for frokost, og da eter jeg hva som helst.
Rent funksjonellt er det ikke bra å ta dosen sammen med jernpreparater. Heller ikke sammen med syrenøytraliserende.
Og heller ikke sammen med Calsium når denne er bundet til karbonat. Det betyr at du kan drikke melk, men ikke ta kalsiumtabletter. (de fleste er karbonater)
Argumentene for deling av dosen i flere, er omtrent slik :
T3 er kroppens stoffskiftehormon. Det er dette vi mangler, og som kroppen skaffer seg fra to kilder : 1. fra en lagsom stabil forsyning levert av de-jodinaseprosessen. 2. direkte fra kjertelen for øyeblikkelig bruk.
Når kjertelen ikke funker, mangler vi jo den fra kjertelen. Den som er tiltenkt en toppforsyningsrolle.
T3 er kun aktivt i kroppen få timer, derfor må en stadig få påfyll om en skal holde et visst nivå på T3. Tilsammen får kroppen for mye T3 fra disse kildene, og overskuddet omdannes til inaktivt T3 (betegnes -T3 eller rev.T3)
Det kan virke som et noen er mer avhengig av et stort T3 innhold i medisinen enn andre.
Noen har nytte av Liothyronin - andre ikke. Hva det kommer av er ikke godt å si. Kan hende at noen ikke kan bruke syntetisk medisin (Lio.) mens andre kan.
I Armour er jo disse i samme tablett og om man har stor nytte av T3 har man sikkert også nytte av å dele dosen i flere.
Jeg har prøvd, og kjenner ingen forskjell.
Men det finnes - heldig vis - noen som ikke er som meg........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-12-08, 18:12 #7
Hvor ofte bør man øke ?
Det er jo spørsmålet, eller : two beer or not two beer (shakesbeer)
En ting er iallfall sikkert - dette vet man lite om når man starter på stoffskiftehormoner.
Og når man gjør det, er stoffskiftet gjerne på et historisk lavmål. Noe som i seg seg gjør at det går utrulig sakte med alt - også det å bygge opp igjen stoffskiftet !
Andre starter kanskje raskt etter de første symptomene og kommer lettere opp på et akseptabelt nivå, enn de som er helt på bånn.
Ved et "normalt" stoffskifte tar det visst 3uker før T4 er omdannet til T3. Så skal jo dette ut å begynne sin virksomhet da.......
Man hevder jo at blodprøvene ikke er stabile før en har gått 8uker på samme dose.
Men stoffskiftet kan det ta flere år før man har bygget opp.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-12-08, 19:38 #8
I dag skiftet jeg fra Levaxin til 1 Grain Armour og for en dag. Jeg hadde aldri trodd det ha en slik effekt ved første dose. Allerede etter et par timer
kom varmen i hele kroppen. Frosne hender og føtter var varme, energi som aldri før, hodet var klart og skjerpet, psykisk var jeg helt topp og jeg var skikkelig
glad som i gamle dager, trykket i brystet var borte + +
Merker nå på ettermiddagen og kvelden at energien dabber og blir mer sliten i hodet. Ikke fullt så "oppe" lenger. Jeg antar derfor at det vil være lurt for meg å splitte dosen.
Kan det virkelig være så stor forskjell på Levaxin og Armour? Har prøvd Levaxin en gang før også men måtte avbryte pga "bivirkninger" Siste forsøk nå i høst/vinter hjalp litt men etter idag skjønner jeg at det er store forskjeller på disse produktene.
Har ihvertfall fått nytt håp om at jeg nå endelig er på sporet og det var dette kroppen min manglet.
Persa
Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
20-12-08, 12:40 #9
Jeg hadde også en tilsvarende effekt, men hos meg varte den ikke så lenge.
Det ble en nedtur som varte ganske lenge mens jeg økte dosen. Da den var på 3Grain begynte det å bli levelig igjen, men ikke slik det var i begynnelsen.
Det var nå mine erfaringer, og de passer sjelden for andre........
Etter at jeg begynte med D-vitaminer i sommer, vil jeg tro at dette kan skyldes at jeg manglet D-vitamin.
Det er svært viktig for meg iallfall.
Armour inneholder jo alt kjertelen lager - også de stoffene som ennå ikke er funnet.......
Man konsentrer seg gjerne om de stoffene man mener å kjenne virkningen av, og T4 bruker ikke kroppen før etter 3uker.
Da skulle en tro at det er T3 som gir deg bedringen.
T3 er klar til bruk og virker bare noen timer. Det er nok dette du merker til kvelden, og flere doser vil sikkert bedre dette.
Når du har brukt dette i 3uker, vil du også få T3 fra den T4 som finnes i tabletten, og den vil være en med stabil kilde for kroppen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-01-09, 23:14 #10
Jeg er for tiden på 5 1/2 G Westhroid. Jeg deler dosen i tre, det passer meg godt. 21/2 morgen, 2 ca kl 14.00, og 1 ved leggetid.
Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
Svar med sitat
Bokmerker