Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    175

Standard Stoffskifte sommer kontra vinter??

Hei hei

Er det noen som merker stor forskjell mht stoffskifte på sommeren - kontra vinterstid?? Ting er vel generelt lettere på sommeren enn på vinteren - ihvertfall for mitt vedkommende - men eg tenker mer på formen, trøtthet etc??

Ha en fin søndag!

ung mor Gjest

Standard

formen er veldig mye bedre på sommeren, enn hva den er på vinteren..
    Lurer på å flytte til et annet land.. kanskje vi hadde hatt en tilnærmet lik, normalt liv??

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: Stoffskifte sommer kontra vinter??

Jeg merker ingen forskjell, så det er kanskje individuelt. Men jeg begynte på medisin i september i fjor så jeg har bare en sommer og en vinter å sammenligne med. Jeg går bare rundt og venter på bedring. I 30 grader for noen dager siden måtte jeg sitte med kjølevifte. Var faktisk "deilig" da jeg egenlig er frossen. Spesielt om natta, men har greidd å ta bort ullteppe og jeg har på litt mindre klær, men fortsatt 2 dyner...sukk...

Ellers så har jeg plutselige hetetokter pga overgangsalder, men det er jo noe annet. Flytte ? Nei ikke aktuelt for meg nei.

Huff jeg er visst mest hypo i hodet ennå. Selvfølgelig har jeg flere år med ubehandlet hypothyreose. Forrige innlegg refererte jeg til tiden med medisin. Men konklusjonen er den samme allikevel: at jeg merker ingen forskjell. Har vært og er ganske aktiv hele året rundt. Jeg er heldig slik. Har bare hatt mye smerter siden medisinering, men det hindrer meg ikke i å trimme.
    Sist endret av Mod; 01-09-13 kl 11:27 Begrunnelse: Slått sammen 2 innlegg
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    89

Standard

yvette!
    Får du smerter i muskler og ledd etter at du begynte med medisinering? Jeg sa det til manuell terapeuten, men han mente at levaxin skulle virke motsatt. For jeg føler at når jeg tar med. blir jeg verre, og jeg og trener for det, men det tar på.....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Ja liisa! Kroppen eksploderte i smerter når jeg begynte på Levaxin, og jeg har aldri hatt annen enn normal stølhet etter hard trening (gangsperre). Har vært både til skjelettundersøkelse og reumatolog - dog uten at de fant noe. Og det ante meg, men legen trodde på meg med "klaging" over smertene, men han kunne ikke forklare det.

Jeg har smerter ennå, litt opp og ned, men hvis jeg trener for hardt, så sliter jeg i mange dager. Blir liksom ikke helt restituert. Men jeg MÅ trene og jeg orker det, men har lært meg litt hvor grensen er. Og den er ganske mye lavere enn før medisin!! SElv med lavt stoffskifte i noen år så hadde jeg ALDRI slike vondter nei :( temmelig kjiipt.

(Var det ikke du liisa som åpnet tema om overgangsalder? Jeg har funnet en interessant bok, men skal skrive om det i rett tema).
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Tror du er inne på noe vesentlig når du sier du ikke blir restaurert etter ei treningsøkt. Jeg har samme erfaring som deg. Det blir vanskelig å si når en er klar for ei ny økt.
    Jeg erfarte også at toppbelastningen ble gradvis borte. Det virket slik at jeg beholdt hjertets makspuls, men farten ble lavere og lavere. Tilslutt var det bare en vits. Hjertet fløy opp i puls uten at farten var særlig høy.
    På Armour er det helt anderledes. Tidligere maxpuls har lenge vært umulig å oppnå og jeg oppnår samme fart med mye lavere puls. Så da er det intervalltrening så ofte jeg har overskudd for å prøve å få igjen litt fart. Det begynner å hjelpe, men framgangen har ikke vært stor i sommer.
    Kanskje ikke så rart etter så mange år med hormoner som ikke virker.

Fysiotreapeuten min sa at det så ut som at Levaxinen ikke gjorde det legene sa den skulle.
    Det tok desverre mange år før jeg tok de orda alvorlig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: Stoffskifte sommer kontra vinter??

Dette var interessant. Så irriternde at jeg ikke har målt puls før etter diagnose og medisin, men jeg fikk beskjed om at hypothyreose eller Levaxin (?) er en belastning for hjertet, så derfor altså pulsklokke. Og så viser max puls ved flere anledninger 196?? Og jeg er 49 år. Men vi har visst vært inne på dette før. Poenget er at jeg også beholder max puls. men får ikke opp tempoet på samme måte som før.

Mener du å si at dette også rettet seg med Armour? Nå har jeg/vi sporet av temaet her. Vanskelig dette Jeg sykler (spinnning) nå. Etter 20 år kapitulerte kneet og måtte opereres. Bruskskader. Men jeg savner sånn å jogge!! Driver også step og aerobic. På step jeg får høyest puls. Er nok fordi både armer og bein (store muskelgrupper) er i gang. Litt lavere på sykkel. Tror vi må åpne et nytt tema om trening. Vi er vel flere her, og kan gi hverandre litt tips. Du trener jo også liisa

Jeg må si noe mer her. Når det gjelder styrketrening. Holder jo på med det også. Glemte det bare. Men altså: etter medisin så mistet jeg krefter slik at vektene jeg løftet, eller styrken jeg la på i treningsapparater raste nedover. Før kunne jeg legge på tungt med få repetisjoner. Nå må jeg bruke lavere vekter, men kompenserer noe med at jeg klarer flere reptisjoner. Men det har jo ikke samme effekt. :( Dette gidder jeg snart ikke lenger nå som jeg forstår at det nok er medisinen som er synderen. Som jeg håper på hjelp på Balder-kinikken!!
    Sist endret av Mod; 01-09-13 kl 11:27 Begrunnelse: Slått sammen 2 innlegg

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn