Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
    putta Gjest

Standard Gir Levaxin symptomer tro?

Heisann, liten gjestevisitt for å igjen lure på om levaxin rett og slett gir symptomer. Er nå nede på 0,025 mg daglig, etter å ha holdt på med nedtrapping et halvt år. Dette fordi en lege mente at mine problemer skyldtes at jeg ikke hadde hypot. og dermed var feilmedisinert. Jeg hadde alle symptomer. Nå har jeg ingen. Men tyroksiner har jeg jo hatt nok av hele tiden, bare ikke mine egne. Jeg synes jaggu det er et tankekors, og når jeg er ferdig seponert blir det brev til Nycomed og andre aktuelle instanser,-de bør vel vurdere hvor vidt deres kjemiske substitutt passer for alle. Det er da det minste jeg kan gjøre etter 8 år med subb, sofa og på stedet hvil. (Her gjelder det å ikke bli bitter! )

God sommer alle sammen
    putta

Gjest

Standard

Jøss, hva var årsaken til at du ble satt på levaxin da? Og hva var det som feilte deg som lignet på en stoffskiftesykdom? Hmhm, disse legene altså. Vet iallfall at noen blir dårligere av Levaxin!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har lest før at andre mistet symptomene sine når de sluttet med thyroxin.

Nycomed kjøper det nok i utlandet, det er bare få steder det lages i verden. Renheten på råstoffene (L-noe pluss jod) har vel mye å si, men det er det ikke noen som forsker på.
    Leste i råvareanalysene (til kjemakalier til labber) at spor av tungmetaller kan forekomme.

I England merker mange pasienter at de er mye bedre på Eltroxin som er merkevare, enn på noen generics.
    En tankevekker.

Og mange er mye bedre på Armour eller dsesiccated thyroid som er 100% naturlig og laget av enzymer og derfor helt rent.

L-Thyroxin blir bare testet for sin evne å senke TSH, ikke for sin evne å gjøre folk friske.

Det er en stor engelsk studie som viser at 30% av pasientene er veldig misfornøyde på L-thyroxinnatrium.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Er L-Thyroxin identisk med Levaxin Nora? Og er det i tilfelle bare testet for sin evne til å senke TSH og ikke for sin evne til å gjøre folk friske? Det forklarer i så fall mye mener jeg.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja og ja og ja.

Og de var så stolte over å ha funnet et middel som ikke ga hjertebank på enkelte slik som thryeoidum gjorde. Går an å lete opp i pubmed.

Og det er denne engelske undersøkelsen hvor 30 % var direkte misfornøyd på syntetisk T4--levaxin--levothyroxin.

Og mange var fryktelig misfornøyde den gangen de satte alle som var på thyreoidum over på levothyroxin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Da jeg startet opp med Armour sluttet jeg helt med Levaxin før jeg begynte. Den tiden var jeg symptomfri !
    Jeg visste dette fra før av, for det var slik for en tid siden også, da jeg prøvde å slutte.
    Det varte bare vel en uke. Da fikk jeg økende hyposymptomer som blei mye verre enn dem jeg hadde.

Har lurt mye på hva dette kommer av, og har for min egen del kommet til at det må være prosesser som ikke er beskrevet som skaper dette. Prosesser som er avhengig av ens eget thyroxin for at det ikke skal bli symptomer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Det der høres riktig ille ut synes jeg. Hva med Liothyronin da? (Og hvorfor står det at en tablett inneholder 20 mikrogram, og i pakningsvedlegget står det at en vanlig dagsdose hos voksne er 2 - 3 tabletter 40-60g?) Dette ble et lite sidespor, men husker du skrev at 10µg var stor nok dose. Hva betyr g i denne sammenhengen?

Hvis Levaxin bare skal senke TSH så må vel alle i teorien også ta tillegg med Liothyronin - hvis den da kan gjøre folk friske? Eller kan den egentlig ikke det denne heller??
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg har lurt litt på det du skriver og skrev i et tidligere innlegg n`Finn - at vi har en restproduksjon av thyroxin? Har jeg forstått deg rett? Men når skjoldbruskkjertelen er "død"? Produseres det likevel litt? Og hva kan vi gjøre for å beholde den lille resten? Er jeg helt på jordet med spørsmålet mitt nå?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Den såkalt vanlige dagsdosen med liothyronin på 2-3 tabletter er for dem som har hat kreft i skjoldbruskkjertelen, og som skal ha sin årlige scan. De sjekker om det er noe resterende kjertelvev etter ett år og ofte hvert år.
    Da må de ha en høy TSH for at scannen skal virke.

Teorien er at siden liothyroninhar en kortere halveringstid, såer det kortere tid for dem uten noen thyroxiner .

Da skel de ta liothyronin i en kort periode før scan, og så stoppe det. Og så stiger TSH, og så kan de ha sin scan. Og etterpå kan de starte levaxin igjen.

Og inntil ganske nylit stod ikke liothyronin oppført i felleskatalogen som thyresoidahormon. Jeg trodde da ikke at vi hadde det i Norge når jeg tittet i felleskatalogen, men noen fortalte meg at vi hadde det.

Det stod oppført alfabetisk, men det stod ikke oppført i ATC-registeret foran hvor man finner hvilke medisiner som hører til hvilket terapiområde. Levaxin og liothyronin står under H03A.

De 10 µg er for dem som allerede tar sin dose med levaxin.

De 40-60µg liothyronin tilsvarer 160-240µg T4.
    De som har fjernet kjertelen med stråling eller operasjon, trenger etter en stund ofte typisk 175µg levaxin og oppover.
    De som bare har blitt zappet pga. hyper også. (de med thyca må ha lav TSH for ikke å stimulere resterede kjertelvev)

Dette i kontrast til de ofte lave dosenen som vi har hlrt om her på forumet. Det var ikke fulle doser, men bare små doser for å gjøre opp for det som kjetelen ikke lager (i teorien) . Men det funker bra for en del som har en del restproduksjon.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Tusen takk for svar. Det er både logisk og stemmer med egen erfaring. Som jeg tidligere har sagt så ble jeg hyper på 1. dag med 20µg (noen timer varte det). Klarte ikke å skrive navnet mitt en gang. Så jeg har fått erfare at det kan være en hestedose, og så skal jeg altså iflg legen ta dette 2 ganger i døgnet!!

Er det mulig at legen er totalt villedet fra Felleskatalogen? Der står det ingenting av det du lister opp Nora, men legene burde vel vite bedre allikevel?! Eller er det å stille for store krav til dem? Ofte ser jeg at de blar i denne katalogen når de skriver ut medisin.

Hvis jeg har sporet av temaet her så ber jeg om unnskyldning. Måtte bare få oppklare dette ved å spørre Nora. Jeg leser mellom linjene at Liothyronin er en aktiv medisin ved tanke på å hjelpe syke mennesker? Håper så inderlig det da!

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn