Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    eva Gjest

Standard Svimmelhet, hjertebank, hetetokter og angstannfall

Jeg har ikke vært hos lege med dette problemet, men jeg snakket med en som jeg kjenner, igår, og han mente på at jeg hadde lavt stoffskifte
    Jeg bare lurer på om noen kan ramse ned en del symptomer for meg sånn at jeg kan sammenligne, for så å kontakte legen vist jeg får mistanke..

Jeg har slitt med trøtthet siden jeg var rundt 16 år og nå blir jeg snart 28 år... jeg har oxo mye problemer med svimmelhet, ser hvite prikker, kribling i beina, hjertebank og hetetokter, og jeg kan få angstannfall når jeg er på kjøpesenteret vist det er mye folk

Blir veldig glad for alle svar

Med vennlig hilsen Eva

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Eva,
    dette kan være lavt stoffskifte, men det kan samtidig være så mye annet.
    Lavt jern gir og slike symptomer.

Gå til legen og be om å få testa stoffskifte og jern.

Til stoffskifte trenger du disse prøvene:
    TSH, Fritt T3 (FT3), Fritt T4 (FT4) og antistoffer Anti-TPO og T-Ras.

Gjest

Standard

Tusen takk for svar Unn jeg har lavt blodtrykk det vet jeg og i perioder mangler jern, men jeg har prøvd jern og det eneste som skjer er at jeg blir hard i maven jeg er fortsatt trøtt for det...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Et ganske sikkert kjenentegn på lavt stoffskifte som er lett å teste selv, er kroppstemperaturen.
    Mål den bak om morgenen.
    De fleste som har lavt stoffskifte har rundt 36.0C.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Eva,
    Lavt blodtrykk følger ofte med lavt stoffskifte, men igjen det følger og med lavt jern.
    Eg spiser Aminojern som fås på helsekost butikken. Eg har ingen problemer med magen med dette men som sagt bør du bli sjekka skikkelig hos legen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

I følge det jeg har lest rundt omkring, er det oftest høyt blodtrykk, som i tillegg ofte er vanskelig å kontrollere, som henger sammen med lavt stoffskifte. Stemmer ikke det?

Eva; du kan jo bare be legen din om å ta blodprøver for å sjekke stoffskiftet. Selv om det du beskriver av symptomer også kan skyldes mye annet, skader det jo ikke å sjekke!

Men jeg synes noe av det du beskriver kan minne om en angstlidelse...? Særlig det med at du blir redd når du er blant mange mennesker; det kan minne om det som kalles sosial angst, eller torgangst (agorafobi).

Angst er jo egentlig rett og slett bare en aktivering av nervesystemet vårt, en helt normal reaksjon når vi opplever noe som er farlig. Men når vi opplever angst også i situasjoner som egentlig ikke er farlig, kan det bli plagsomt og kanskje hindre oss i å leve som vanlig. Aktiveringen kan vi kjenne bl.a. som økt puls, svetting, åndenød og kanskje svimmelhet. (Egentlig gjør vi oss klare til å enten løpe vekk fra noe, eller ta opp kampen med det.) Det er ikke farlig, og går alltid over igjen av seg selv. Det finnes gode behandlingsmuligheter for angstlidelser, snakk med legen din om det hvis du har lyst til å forsøke.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Et ganske sikkert kjenentegn på lavt stoffskifte som er lett å teste selv, er kroppstemperaturen.
    Mål den bak om morgenen.
    De fleste som har lavt stoffskifte har rundt 36.0C.
    Dette stemmer vel ikke alltid vel? Jeg har ahtt høyt stoffskifte med denne temperaturen på morningen...... Det kan vel være sånn at dette kan være en normaltemeratur for mange mennesker også vel???

Jeg syns du skal gå til legen å få han/hun til å ta prøver av deg. Fortell hvordan du har det og ta det derfra. Det finnes reale leger selv om mange her har hatt vansker med å finne leger som tar en på alvor. Jeg er en av dem som har en super lege!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Hege.
    Det med lav temp på hypothyreose var blandt de aller første kjennetegn man brukte for å stille en klinisk diagnose. (diagnose som stilles uten hjelpemiddler)
    Dagens presisjonskrav til diagnosen gjør labanalyser nødvendige, men mange med hypothyreose har lav morgentemperatur.
    Hyperthyreose øker temperaturen.
    Det er ikke så rart at dette er hovedtendensen for kroppsvarmen er jo " eksergen metabolsk spillvarme", altså et overskudd fra stoffskifteprosessen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Eva Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    I følge det jeg har lest rundt omkring, er det oftest høyt blodtrykk, som i tillegg ofte er vanskelig å kontrollere, som henger sammen med lavt stoffskifte. Stemmer ikke det?

Eva; du kan jo bare be legen din om å ta blodprøver for å sjekke stoffskiftet. Selv om det du beskriver av symptomer også kan skyldes mye annet, skader det jo ikke å sjekke!

Men jeg synes noe av det du beskriver kan minne om en angstlidelse...? Særlig det med at du blir redd når du er blant mange mennesker; det kan minne om det som kalles sosial angst, eller torgangst (agorafobi).

Angst er jo egentlig rett og slett bare en aktivering av nervesystemet vårt, en helt normal reaksjon når vi opplever noe som er farlig. Men når vi opplever angst også i situasjoner som egentlig ikke er farlig, kan det bli plagsomt og kanskje hindre oss i å leve som vanlig. Aktiveringen kan vi kjenne bl.a. som økt puls, svetting, åndenød og kanskje svimmelhet. (Egentlig gjør vi oss klare til å enten løpe vekk fra noe, eller ta opp kampen med det.) Det er ikke farlig, og går alltid over igjen av seg selv. Det finnes gode behandlingsmuligheter for angstlidelser, snakk med legen din om det hvis du har lyst til å forsøke.
    Jeg har ikke angst i den forstand som du tror, men jeg har hatt det, jeg går greit på kjøpesenteret og sånne ting men får bare litt hetta kan man si når det er mye folk og blir utrolig stressa av dette, spesielt vist jeg har med meg ungene mine oxo.. jeg er en veldig oppegående og utadvent person som facer det meste som dukker opp jeg

Men jeg skal ringe legen min på mandag for å få en time til blod prøver og jeg vil takke alle for fine svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Har lyst til å svare litt mer på Hege sin undring.
    Du skriver at du har hatt "høyt stoffskifte med lav morgentemp".
    Det skal jo da i følge lærebokteorien være selvmotsigende, så la lurer jeg da vet du - er det slik at du har hypothyreose som du behandler med Levaxin, og så har du tatt en litt drøy dose en stund og blodprøven viser for høyt stoffskifte MEN du har fremdeles lav morgentemp ? (pust)
    For det er akkurat slik jeg hadde det på Levaxin og jeg bruker dette eksemplet som et av tegnene på at Levaxinen ikke virket på meg !
    Med Armour øker kroppstemperaturen - det fikk jeg ikke til med Levaxin.
    Med Armour øker fettforbrenningen - det fikk jeg heller ikke til med Levaxin

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svimmelhet?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 23-04-10, 16:54
  2. Lavt stoffskifte, hjertebank, svimmelhet og trening
    Av Veronica1991 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 7
    Siste melding: 15-03-09, 08:57
  3. Svimmelhet
    Av madonna i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 24-11-06, 08:32
  4. svimmelhet
    Av Linroed i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 15
    Siste melding: 06-09-06, 21:20

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn