Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard Trenger hjelp til å tolke prøvesvar

Hei til dere som sitter inne med så mye informasjon....

Jeg er så oppgitt over legen min...han sier hver gang at prøvene ligger innenfor normalen og alt er bare bra...bare ikke jeg :(

Det er nå over et år siden jeg fikk diagnosen. Fra den gang har jeg økt fra 25mcg til 50mcg og nå(fra 12.8.)75mcg Levaxin. Har vært 50% sykemeldt hele tiden, med en liten periode med 25% sykemelding,men etter bare et par uker var jeg tilbake på 50% igjen.

Min sykemeldingsperiode går ut i førsten av november og jeg har søkt om yrkesrettet attføring, men ting tar tid...Har fortsatt ikke fått svar fra Aetat/trygdevesenet om jeg får eller ikke. Begynner å bli ganske redd for at ting sakal ta så lang tid at jeg ikke får søkt om noe annet(hvis avslag på Yrekesrettet). Året med sykemelding begynner å nærme seg deadline...Har i tillegg fått oppsigelse i min stilling, men har fått tilbud om 30% jobbing fra 1. november Hvis ikke ting går i orden, har jeg nesten ingen inntekt og hva gjør jeg? Har fått beskjed fra Aetat at jeg må bare akseptere at det har vært ferie og at alt tar tid. Frustrerende.

Men det var jo ikke det jeg egentlig skulle spørre om, det var prøvesvarene mine, det er jo så mange flinke brukere her, så jeg håper på noen svar fra dere(meninger)

Anti-TPO 556(0-60)
    FT3 4.3(3.5-6.5)
    FT4 15.5(10.0-22.0)
    T3 1.9(0.8-2.7)
    TSH 2.72(0.30-4.5)

Etter hva jeg har lest her tidligere, skal vel TSH være rundt 1 og FT3,FT4 være i øvre del? Kan jeg øke til 100mcg tror dere?

Adre prøver:

B12 374(150-650)
    Kalium 4.9(3.6-4.6)

Er det andre prøver som bør taes?

Jeg er absolutt ikke iform, ukonsentrert,glemsk,mister tråden lett,jobber veldig sakte,muskelsvakhet,"giddaløs", sliten i hodet....

Kan det bli bedre tro ved å øke dosen?

Noen som har meninger her?

Takker for alle svar
    Væren

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Heisann, hvor lenge har du vært på 75?
    Kanskje la det gå en liten stund til?

Legen min brukte 3 måneder først fra 25 til 50. Jeg tror det blir nok en økning... men det blir da 6 måneder etter 50 dosen. Jeg føler meg absolutt ikke helt perfekt... men jeg tar tiden til hjelp...

SivCath

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

HEi!
    Kan ikke tolke prøvene dine, men vet litt om aetat. når du har vært ett år sykemeldt så må du søke om rehabilitets penger og det får du nok. vil huske at de utgjør det samme som sykepengene. så æ vil tro at du er sikret inntekt uansett. har gått gjennom dette selv. søkte yrkesrettet attføring og det er det æ holder på med nu...fjerde året..fikk i utgangspunktet bare to år og måtte skrive under at det tredje året (3-års studie ved høgskolen) måtte finansiere selv. men etter to år søkte om å få ett år til og det gikk helt uten problemer. Høsten det tredje året ble dårlig og i samarbeid med lege søkte om å ta tredje året på to år og fikk svar etter to uker om at dette var innvilget!! så smør deg litt med tålmodighet til du kommer inn i systemet. har du hatt kartlegging ved Aetat eller vet du hva du vil? hvis ikke så anbefaler kartlegging.
    Som sagt, tålmodighet( her kommer litt fra meg) og er ganske sikker at inntekt er i boks!

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard

Hei SivCath

Har vært på denne dosen siden 12.8. på 75mcg.

Mener jeg har lest et sted at man kan øke etter 6-8 uker?

Derfor vil jeg sondre terrenget litt. Legen sa jeg fortsatt skulle stå på denne dosen i og med at prøvesvarene var normale...

Jeg VIL bli bra snart. Men jeg leser jo om mange som sliter med de samme probleme, noen blir kanskje ikke helt bra?
    Væren

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Tja, jeg er ingen expert, men flere her er nok enig i at TSH på 2.72 ikke er lavt nok for oss med hypotyrose.

Man skal streve for noe rundt 1 eller enda mindre...

Føler man seg ikke bra så føler man seg ikke bra! Da synes jeg kanskje det er verdt å øke.
    Kanskje ringe legen og si at du øker... (si, ikke spørre) og se reaksjonen...
    SivCath

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hei Grethe. Slutter meg til ehv sine ord når det gjelder rehabilitering eller attføring. Jeg er også i systemet, og det var ikke noe problem å få innvilget rehabilitering når sykepengeåret gikk ut. Bare litt kjedelig at de innvilget måned for måned, og til slutt 2 mndr i gangen. Ble litt mye mas med lege og trygdekontor, og det er slitsomt når man er trett i hodet fra før. Men slik er det jo med sykepenger også.

Men ikke bekymre deg over dette iallefall. Håper det går bedre med deg etter hvert. Må legge til at jeg har ikke vært innom Aetat - bare et lite møte, men jeg har mottatt rehabiliteringspenger fra trygdekontoret i 1 år og 2-3 mndr tror jeg. Har inne søknad om uførepensjon. Spent.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

Grethe,
    En TSH på 2.72 er ganske høgt for en med hypotyrose. Ja, tallene dine er normale men langt fra optimale. Det er FT3 og FT4 som er vigtige. Ellers så burde du og sjekke jern, da hypo ofte medfører minsket opptak av jern.

Litt til legen din fra Furst sin blå bok:

"Substitusjonsbehandling (thyroksinbehandling av hypothyreose)
    Ved behandling av primære hypothyreoser vil siktemålet være at TSH skal være innenfor referanseområdet. Ved en adekvat substitusjon med thyroksin vil ofte TSH ligge helt i det nedre området, mens FT4 ligger nær hyperthyreote verdier. Dette har med feedback mekanismen å gjøre og det faktum at kjertelen heller ikke lenger produserer tilstrekkelige mengder av T3. Ved adekvat substitusjon vil T3, som er metabolsk mest aktivt, dannes i tilstrekkelige mengder ved konvertering fra T4. En konsekvens blir at T4 er relativt høy og TSH tilsvarende lav.
    For å oppnå mest mulig stabile analysesvar på S-Fritt T4 og S-TSH er det viktig at prøvetaking til kontroll av medisineringen tas før man har inntatt dagens thyroksindose. En prøve tatt 2 timer etter inntak av thyroksin vil være falskt forøket (ca 25% etter inntak av 200 g thyroksin). Tilsvarende vil TSH være falskt nedsatt (ca 15%)."

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard

Hei,

Takker for alle svar

Jeg skjønner ikke så mye av dette med rehabiliteringspenger osv., men, jeg søkte om yrkesrettet attføring den 4. juli. Fikk den 23.8 et brev fra trygdekontoret hvor overskriften er: Rehabiliteringspenger ved fremsettelse av krav om yrkesrettet attføring i Aetat. Der står det at rehabiliteringspenger gis i en begrenset periode ved fremsettelse av yrkesrettet attføring i Aetat og at jeg får sykepenger som er den høyeste ytelse fra og med 6.7 og fram til 04.11. Hvis jeg da ikke har fått svar eller avslag fra Aetat om yrkesrettet attføring, vil jeg da motta rehabiliteringspenger? Eller må det søkes om på nytt da? Skal legen gjøre det eller jeg? Noen som har greie på det?
    Nå har legen min sendt legeærklæring(etter forespørsel), så jeg håper dette ordner seg raskt. Det jeg er redd for at det blir en periode etter at "året" har gått ut og til jeg får svar på søknaden, slik at det blir en periode uten inntekt....

Ang. prøvesvarene mine, så nevnte noen at ferritin burde måles. Den er 45((10-200). Er den OK?Andre prøver som er viktige? Tok en masse andre prøver, de er innenfor normalen, bortsett fra Kalium som er 4.9(3.6-4.6)...

Det er godt å ha dette forumet, jeg ser at det er flere som er misfornøyd med sine leger og da er det fint å ha noen "eksperter" man kan rådføre seg med...Tusen takk!
    Væren

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg kan ikke så mye når det gjelder yrkesrettet attføring og Aetat, da jeg hele tiden har forholdt meg til trygdekontoret, men jeg kjenner en lignende sak.

Vedkommende ble yrkesskadet og fikk sykepenger i 1 år. Så ble han overført til Aetat som skal sjekke ut om der finnes restarbeidsevne og evt prøve å finne passende arbeid. Trygdekontoret er hele tiden involvert. Så både søker, lege, Aetat og Trygdekontor spiller en aktiv rolle. Vedk er pålagt å møte til et "kurs" arrangert av Aetat for nettopp å finne ut om der er restarbeidsevne. Der står saken.

Poenget er at denne personen og jeg selv, som slipper unna Aetat, (ett møte bare), har mottatt ytelser hele tiden.

Etter mye arbeid med dette selv, vil jeg gi deg det rådet at du har løpende kontakt med legen og også trygdekontoret. Jeg har rent ned både lege og trygdekontor, men de er pliktige til å gi deg informasjon om hva du skal gjøre, og jeg har ikke hatt stopp i ytelser selv om ny søknad om rehabilitering var under arbeid.

Stikk innom Trygdekontoret og spør hvem som er din saksbehandler. Be om et møte og spør. Skriv gjerne ned spørsmålene på forhånd. Det er blitt et håpløst byrokrati etter den nye sykelønnsordningen, og du må selv gjøre veldig mye av den jobben som tidligere var tillagt trygdekontorene - nemlig innhenting av all informasjon om deg selv. Så det er utrolig viktig at du får vite HVA du skal gjøre! Og gjør du det så skjønner jeg ikke at de kan stoppe ytelser.

Det første jeg ville ha gjort slik du beskriver situasjonen din, og utifra egen erfaring, som er helt fersk, er altså å snakke med saksbehandler på trygdekontoret. Lykke til! Antar at du har jevn kontakt med lege.

Tror jeg gjentar meg selv her, men jeg gidder ikke redigere
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Prøvesvarene dine ser absolutt ikke "fine" ut! Dersom legen din mener at du er godt nok behandlet, må du be ham lese denne behandlingsveilederen som sto i Tidsskrift for norsk Lægeforening for et par år siden:

Behandling av hypotyreose - av Egil Haug.

Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
    Dessuten har du et forhøyet kaliumnivå - som er et symptom på binyrebarksvikt. Du burde absolutt få tatt flere prøver som kan si noe om binyrebarkfunksjonen din! Dersom du har problemer med binyrebarken, kan det også være med og forklare de symptomene du beskriver. Du kan lese mer om binyrebarkproblemer her:

http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html

Dersom du har problemer med binyrebarken, bør du ikke øke Levaxindosen før du har fått behandling for binyrebarken.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn