Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
09-10-05, 17:03 #1
Hva betyr det at anti tpo er negativ?
Hei ! Har stått på 50uq levaxin daglig siden april. Legen sier at jeg har en subklinisk hypothyreose.
Siste prøvesvar indikerer inken endring i dosen. Anti tpo er negativ, men hva betyr det??? Moren min har Hashimoto struma, men hva er årsaken til mitt lave stoffskifte?
Takknemlig for svar.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
09-10-05, 18:07 #2
Ser mye likt i min egen situasjon i hva du beskriver.
Jeg har heller aldri fått påvist antistoffer ved bruk av anti-TPO testen og har også en arvelig komponent.
Hvordan merker du at du har lavt stoffskifte ? Hvilke symptomer har du ?
Er ikke sikker på det med arveligheten, men Hashimoto er jo en thyreoditt som viser positivt på anti-TPO testen. Du har jo ikke da arvet akkurat samme typen, og det har ikke jeg heller.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-10-05, 20:01 #3
Nåførst leser jeg overskriften din da - beklager.
At anti-TPO testen er negativ betyr at testen ikke slår ut på en bestemt betennelsesreaksjon som kroppen setter inn mor selve kjertelvevet.
En auto-immun re-aksjon er et betennelsesangrep som tilsynelatende igangsettes av seg selv - mot det den tror er en fiende. I dette tilfellet tar kroppen feil og overreagerer ved å produsere antistoffer mot kjertelen.
Det er disse anti-TPO testen påviser.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-10-05, 20:38 #4
Takk for svar! Pr i dag føler jeg meg egentlig i ganske fin form. Fikk påvist sub-hypo etter prøver jeg har tatt regelmessig toganger i året de siste årene. Ville holde et øye med det pga den arvelige komponenten. Hadde endel verking i leddene, mye trøtt og uten energi. Synes det er vanskelig å si om levaxin har hjulpetså mye...har vært endel plager av rask puls og hjertebank etter at jeg begynte på den, men dosen jeg står på er jo ikke så stor da. De siste prøvesvarene tilsier imidlertid ingen doseøkning. Skulle ønske jeg kunne slutte med levaxin, men vet jo ikke hvordan kroppen vil reagere på det...?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
10-10-05, 11:26 #5
Fine og fine prøver....kan du poste dm her slik at vi kan gi deg litt input?
Vi har sett at noen har fortsatt på 25µg i lange tider (25 µg er bare en startdose) og blitt holdt på en TSH på 3-noe..
TSh skal vanligvis være rundt 1, Har møtt en som var ok med en tsh på 1,6 og litt levaxin, mens mange må opp i dose og en lavere TSH.
Alt er individuelt.
Du får vel tatt blodprøver på ft4 og kanskje ft3?
Noen har negativ anti-TPO mens de har positiv antimicrosomale antistoffer, det var den gamle prøven for hashimotos thyreoditt.
Det at du har negativ anti-TPO betyr ikke antydig at du ikke har hashimotos thyreoditt.
Er prøven helt på 0, eller har den et tall?
-
10-10-05, 11:46 #6
Surfet på hormonlabbens sider www.hormonlaboratoriet.no idag og de har visst tatt i bruk den andre målemetoden for anti-TPO i sommer, den som går opp til tallet 40. Før brukte de den med 100.
Min anti-TPO pleier å ligge akkurat litt over.
De mener det betyr ikke så mye, men jeg mener jeg kjenner det godt, de "få" antistoffene jeg har.
All grunn til å ta lelen og fiskeolje mot dem.
Forresten så er det en del pasienter som må ta mye thyroxin pga antistoffer, de må ha ft4 og ft3 ganske hpyt oppe for at thyroxinen skal virke.
Svar med sitat
Bokmerker