Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    iselin Gjest

Standard Prednisolon og Jodbehandling.

Hei.

Jeg skal ha jodbehandling ganske snart, og i den forbindelse fikk jeg beskjed om at jeg måtte gå på Prednisolon ( en slags hydrokortison i tablett form ) 2 uker før behandling, og 3 uker etter behandling.
    Forde at jeg har hatt en del problemer med øynene.
    Så det jeg lurer på, er om det er noen andre der ute som har fått denne bahandlingen, og som vil dele sin erfaring med meg.
    Jeg er veldig skeptisk til dette medikamentet.

Har vært fint om noen som har fått jodbehandling vil dele sine erfaringer med meg også.

Iselin

baremei Gjest

Standard

Jeg har fått radiojod, men hadde ingen antistoffer eller trøbbel med øyene. Behandlingen du får i forkant er for at ikke øyesykdommen skal bli verre etterpå, og det synes jeg du skal ta imot.

Det sies at radiojod trigger øyesykdommen, men bare hvis man har antistoffer. Så jeg fikk ikke behandling først.

Tone Gjest

Standard Radiojod

Hei. Jeg skulle først få jodbehandling (i sommer) men har små, men eksisterende problemer med øynene. De sa at hvis jeg skulle ha jodbeh måtte jeg bruke kortisonen du nevnte. Jeg ble skeptisk mht jodbeh og øyne, fordi jeg også har hørt/vet at den trigger øyeproblemer. Jeg valgt faktisk å operere i stedet . (skal det om 3 uker) fordi jeg ikke fikk noe garanti for dette med øynene (både med og uten kortison)
    Sikkert lurt å sjekke antistoff ja.

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    12

Standard

Hei
    Jeg har brukt mer Prednisolon enn jeg orker å tenke på :twisted: Ikke i forbindelse med stoffskiftet, men et par andre skavanker jeg har. Det du bør være oppmerksom på er bi-effekten av kortison. Humørsvingniger, vektøkning og sopp (både i munnen, halsen og alle andre steder som er utsatte) Dette kan og bør legen hjelpe deg med å forebygge! Skyllemiddel til munnen, Canesten til skjeden og bevisstgjøring på matlysten. Noen blir veldig påvirket mens andre slipper nesten fri. Nå er det snakk om 5-6 uker på kortison og da må du regne med en viss påvirkning. Nå vet ikke jeg hvor høy dose du skal gå på. Det meste jeg har vært oppe i er 1000mg x 3iv per dag, men det er neppe snakk om slike mengder håper jeg Dine binyrer danner vanligvis det du selv trenger av kortisol, men når du tilfører kortison kunstig slapper de av. Derfor er det veldig viktig å trappe ned dosen over flere dager slik at binyrene får igang produksjonen igjen. Ellers vil jeg bare si at Prednisolon er et fantastisk og farlig stoff. Fantastisk, fordi det "rydder opp" i alle infeksjoner og farlig fordi det slår "knock out" på kroppens eget immunapparat. Jeg er, personlig, meget glad for at Prednisolon finnes og like glad hver gang jeg er ferdig med en kur. :P Denne medisinen blir ikke skrevet ut "lettvint" av noen leger og du bør absolutt ta imot tilbudet
    Lykke til!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

baremei Gjest

Standard Re: Radiojod

Sitat Opprinnelig skrevet av Tone
    Hei. Jeg skulle først få jodbehandling (i sommer) men har små, men eksisterende problemer med øynene. De sa at hvis jeg skulle ha jodbeh måtte jeg bruke kortisonen du nevnte. Jeg ble skeptisk mht jodbeh og øyne, fordi jeg også har hørt/vet at den trigger øyeproblemer. Jeg valgt faktisk å operere i stedet . (skal det om 3 uker) fordi jeg ikke fikk noe garanti for dette med øynene (både med og uten kortison)
    Sikkert lurt å sjekke antistoff ja.
    Høres ut som om du velger klokt. Sannsynligvis blir du hypo uansett (de prøver å regulere radiojod så du ikke skal bli det, men de fleste blir hypo etter en stund) og da er nok operasjon best.

Jeg valgte radiojod fordi jeg ikke har trøbbel med øyene, ingen antistoffer og hadde toksiske knuter og håp om at kjertelen skulle overleve. Det gjorde den ikke, sannsynligvis fordi den var utkjørt i utgangspunktet etter 10 års sykdom uten behandling, og ikke klarte den siste sjauen.

Så har jeg muligheten for operasjon som "backup" hvis knutene melder seg igjen.

Gjest

Standard

Takk for mange svar.

Jeg har sjekket antistoffene, og i følge legen var de fine.
    Verdiene fikk jeg ikke vite.
    Også TSH OG FT4 var ok, og innen de verdiene jeg fungerer best på.

Legen har ikke nemt opprasjon som et alternativ for meg, noe jeg egentlig synes er merkelig.

Fikk beskjed om på gå på kortison i 5 uker, men det var ikke noe snakk om nedtrapping, noe som jeg har nå forstått må gjøres.
    E det rart man blir skeptisk, når man får så lite info om ting.
    Alt må man faktisk sjekke selv.
    Husker ikke nå hvor mye jeg skulle ta om dagen, bare at jeg skulle ta en dose om morgenen og en om kvelden.

Iselin

tone Gjest

Standard svar til iselin

hei. Kan være han ikke har nevnt operasjon som mulighet fordi det er dyrere og mere omfattende. Det er jo alltid sånn enten det er keisersnitt man skal ta eller annen operasjon. Det som er billigst og minst risikofyllt blir nevnt. Man MÅ undersøke dette selv og be om det eventuelt.

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    19

Standard

Hei!
    Anbefaler deg å ta operasjon fordi du blir mye mer stabil etterpå og fordi det er ikke helt ufarlig å drikke radioaktivt jod. Mas og bråk det du kan, lykke til!
    Darlingmin

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn