Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
-
03-09-05, 12:14 #1mia Gjest
Hjelp meg med disse spørsmålene
hjelp meg med disse prøvesvarene og kan noen forklare hvilke symtomer som er vanlig
fritt t4: 16
tsh : 9,7
t3, : 5,4
anti tpo: 1116
b12: 320
ferritin: 75
Jeg tar 25mikrogram 5dager og 50mikrogram 2 dager..jeg plages mye med ustabil mage, konsentrasjon, "følelsen av å sitte i en boble", depresjon, angst, svimmelhet, tretthet
Det er det som er mest utpreget og slitsomt! Bortsett fra at jeg ikke lengere takler stress, går dager før kroppen blir normal..
Hva kan jeg gjøre selv- tenker kost/vitaminer/livstil? Jeg trenger råd, trøst osv. Jeg vil bli bra!!!!
-
03-09-05, 12:40 #2Kirsten Gjest
Hei Mia!
Jeg er ikke så inne i det å tolke prøvesvar
, men det er sikkert noen som kommer på bana som kan dette!!
Men medfølelse skal du få!! Du beskriver så godt hvordan det er og jeg føler med deg - for dette er en fortvilet situasjon og ikke minst overfor pårørende, venner og kollegaer. Vanskelig å fortelle hva som "feiler" en, men en fungerer ikke i det hele tatt og orker ikke å være deltagende i det vanlige livet. Og vi er vel ikke den pasientgruppen som får så mange blomsterkvaster med God Bedring og medlidenhet. Tvertimot føler vi at vi syter og klager og sier til slutt minst mulig. Jeg har fått nytt håp om bedre medisinering og det håper jeg du også snart kan få! Bruk forumet her, det har vært til stor trøst for meg og jeg har fått meg mange aha opplevelser..
Lykke til Mia!!
Klem fra Kirsten
-
03-09-05, 16:41 #3
Hei mia.
Hvis du har hatt denne dosen lenge før du målte, er dosen definitivt for lav. Prøv å få til en økning av denne. Spør legen om du ikke selv kan regulere dette sakte men sikkert oppover for å prøve om du ikke kan finne en dose som kan gjøre deg litt bedre. Øk med en tablett (100µG) i uka og mål hver måned til TSH er under 1. Fortsett med denne dosen og se om du ikke blir bedre.
Og det kan meget vel hende at du ikke blir det - Da gjenstår overgang til Armour.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-09-05, 20:14 #4baremei Gjest
Litt B12 i form av TrioBe er kanskje heller ikke så dumt. Spør legen din om - for selv om du er innenfor normalen er det litt lav.
-
04-09-05, 13:07 #5
Hei Mia
Jeg begynner å tvile mer og mer på legestanden. Du er en av flere som ber om råd og som har en mikroskopisk dose med Levaxin som ikke hjelper på symptomene på lavt stoffskifte.
Før jeg blir mer irritert, så lurer jeg på følgende:
-Hvor lenge har du tatt Levaxin?
-Har du prøvd å øke dosen med Levaxin og fått ubehag?
-Har du hjerteproblemer?
Hvis du svarer nei på de to siste, og har tatt Levaxin i flere mnd uten at legen har gjort noe forsøk på å øke dosen så foreslår jeg at du ber legen om å øke dosen. Henvis til "Tidskrift for Den Norske Legeforening" nr 09/2002, artikkelen "Behandling av Hypothyreose". Her kan du lese artikkelen selv.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520952
Hvis du leser konklusjonen, så ser du at målet er å få TSH-verdien mellom 0,5 og 1,5. Du ligger langt, langt over. Din fritt t4 verdi er sikkert ikke i øvre halvdel av referanseområdet. Vanskelig å si det 100% sikkert, da du ikke har referanseverdiene som laboratoriet bruker. Men vanlige tall er 12-24.
Dine symptomer er vanlige ved lavt stoffskifte. Levaxindosen du tar er en startdose. Vanlig dagsdose for voksne mennessker er 100-125 mikrogram om dagen. Det står også i artikkelen. Bestill ny time hos legen, og ta opp dette.
-
04-09-05, 13:49 #6Kirsten Gjest
Hei igjen Mia!
Ja som Marge skriver er det flere av oss her som står på lav dose med Levaxin. Jeg er en av dem. Jeg tar tils. 250 mikrogram pr. uke og har gjort det siden oppstart for 3 år siden. Og vi har tydeligvis akkurat de samme plagene!
Godt å ha forumet og Marge som blir f.... på våre vegne!! Du er kanskje som meg for utmatta til å få frem sinne?? :(
Godt å ha deg her Marge!! Du skulle bare visst!!
-
04-09-05, 14:09 #7
Jeg skrev feil i svaret til deg Mia. Vanlig dagsdose er 100-150 mikrogram, ikke 100-125.
Du tar 225 mikrokram i løpet av en hel uke... To dagsdoser! Med mindre legen har en veldig god grunn til å gi deg så lite, så bør noen bli forb... på dine vegne.
Ja, som Kirsten sier, så har jeg svart henne i tråden "Kan noen tolke prøvesvarene". Det endte opp med at jeg ba henne ta medisineringen opp skriftlig med legen, med kopi til trygdekontoret. Kirstens sak, med samme lave dosering i 3 år, synes jeg burde klages inn til Fylkeslegen.
Jeg er en av de som aldri ble fornøyd med å ta Levaxin. Jeg og n'finn er Armour Thyroid brukere. Jeg tror imidlertid at mange som tar Levaxin har mulighet til å bli bedre, når de får en tilstrekkelig høy dose.
Jeg tok alltid blodprøvene mine tidlig om morgenen, straks legekontoret åpnet. Da hadde jeg tatt Levaxindosen bare et par timer før. Legen fortalte ikke meg at jeg skulle ta dosen ETTER at blodprøvene var tatt. Kanskje det er en av årsakene til at jeg ble så forferdelig trøtt på ettermiddagen? Jeg kunne ha tatt en større dose Levaxin? Men jeg hadde nådd øvre grense av referanseområdet, og da var det ingen vits i å spørre etter noe mer.
-
04-09-05, 16:16 #8
De fleste får hypothyreose ved at kjertelen blir utsatt for et autoimmunt angrep og det tar noen få år fra angrepet starter til kjertelen blir helt uvirksom.
I denne tiden kan det forsvares at en starter på en lav dose som økes etterhvert som kjertelens produksjon går ned.
Eneste måten å finne dosen på til enhver tid, er å måle ofte i denne perioden. Hvor høy Levaxindosen må være er avhengig av mange faktorer.
Hvor høyt stoffskiftet var før - hvor godt fremmedthyroxinen blir akseptert av kroppen - hvor langt nedbrytingen er kommet o.s.v.
En må stole mer på sin egen opplevelse av situasjonen enn på blodprøvene, men disse kan være til hjelp hvis en bare tolker dem riktig og bruker dem som et tillegg til egenopplevelsen.
Er jo enig med deg Marge i det meste. En forklaring på at mange får det bedre med Armour er muligens at legen ikke har noe greie på dosering og overlater dette til pasienten.
Legen min har enda ikke gitt opp å bemerke at TSH=0 -
men jeg håper. . .
Når (om!) den tid kommer forstår vil jeg oppfatte det slik at legen har satt seg litt inn i stoffskifteproblematikk.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-09-05, 18:25 #9mia Gjest
Jeg har blitt behandlet med levaxin siden januar 2004. Jeg startet på 25mikrogram hver dag i 4 uker, så 50mikrogram hver dag i 4 uker, 75mikrogram i 4 uker og så 100mikrogram i noen uker. Så fikk kroppen en kjempereaksjon; greide nesten ikke stå oppreist; følelsen av å gå på hjertet, Veldig stresset, rastløs, høyt blodtrykk, oppkast, gikk ned 9kg på 10 dager, veldig angst. Så da ble jeg raskt medisinert ned igjen, men symtomene varte lenge. Jeg hadde blitt overmedisinert; ihvertfall i forhold til hva min kropp taklet. Derfor har jeg fått beskjed om at denne gangen vil medinsineringen skje rolig. De er redd det samme skal skje igjen. Jeg har ikke hjerteproblemer som jeg vet om..
Min tsh når jeg startet behandling var 26.93 og t4 var 11. Når jeg ble dårlig var tsh 8,43- t4 19- t3 2,5 og etter disse tallene kunne de ikke skjønne at jeg var så dårlig. Det stemte ikke mente de.. Hjalp ikke meg mye; jeg følte meg dødsyk..
Skulle ønske jeg aldri hadde fått denne sykdommen, er lei av å ikke bli trodd, blir skikkelig forbannet på legene som ikke skjønner sykdommen.(måtte få ut litt frustrasjon) Jeg vil bli frisk og jobbe igjen; uten å bli utslitt , :twisted:
-
04-09-05, 18:41 #10
Bevare meg vel Mia!
Kan du huske hvor lang tid det tok fra du ble medisinert til at du fikk den kjempereaksjonen og ble så dårlig? Kan man vente seg noe sånt også?
Nok et eksempel på at det finnes ingen sammenheng bestandig mellom prøvesvar og symptomer.
Helt enig Mia - det er en drittsykdom og frustrasjonen over ikke å bli forstått den deler du med mange. Om det er noen trøst da. Klem iallefall.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
Svar med sitat
Bokmerker