Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
Tråd: Verdier
-
29-08-05, 07:25 #1
Bruker
- Medlem siden
- Aug 2005
- Sted
- Norge
- Meldinger
- 7
Verdier
Hei!
Jeg har nå vært hos legen for å få tatt blodprøver av stoffskifte. Jeg har alle symptomene på at det er for høyt. Legen sa også at dette var mest sannsynlig. Fikk derfor ny time for et par dager siden, men Tsh viste 0,84. Dette var helt fint, og legen skjønte faktisk ingenting. Hun trodde ikke på de prøvene, så skal ta nye i dag.
Lurer derfor på om det kanskje er for høyt for meg? Er ikke dette litt induviduelt?
Er det noen som har erfaring med dette?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
29-08-05, 12:01 #2
Hei.
Ville bare si at en må være litt forsiktig og ikke overtolke dagens blodprøveresultater. Ingen av dem sier noe om det faktiske stoffskiftet.
Det finnes egentlig ikke blodprøver som kan si noe om stoffskiftet, fordi dette jo foregår inne i cellene. Blodet er bare en transportvei fra fabrikk til forbruker(cellene).
TSH er ikke et mål på hvordan stoffskiftet ditt er, men det er et mål på hva hjernen din syns om mengden stoffskiftehormoner i blodet. Det kan oppstå flere tilstander som gjør at denne ikke kan stoles på.
Mengden frie T4 i blodet regner man med er det som best reflekterer tilstanden, men også her er det mange tilstander som kan gjøre at man ikke kan stole på prøveresultatet.
TSH hormonet deltar ikke i stoffskiftet i det heletatt - bruk fritt T4. Om stoffskiftet er høyt, er fritt T3 også av betydning i tolkingen.
Stoffskifteaktiviteten skaper varme. Om natten er det kun spillvarmen fra denne aktiviteten som holder temperaturen oppe. Kroppstemperaturen målt med en gang du våkner er et godt mål på stoffskiftet.
Stoffskiftet krever energi, som det får fra maten. Aktivitetsnivået om dagen gjør jo også det, men om en er ærlig med kaloritellingen kan vekten være av betydning i en samlet vurdering av stoffskiftet.
Symptomene er selvfølgelig viktige. Hvilke symtomer du har sett i sammenheng med vekt og temperatur og blodprøver gir en bedre helhetsvurdering enn kun å se på blodprøvene.
Etter min mening da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-09-05, 23:16 #3
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2006
- Meldinger
- 19
Hei! Fritt T4 er en indikator for meg, har vært det i mange år. Jeg ligger på 22 til 24 i Fritt T4, TSH skal ikke være "Målbar" på meg, slik jeg er satt sammen
Pulsen er også en grei indikator, ta pulsen om morgenen er tips fra meg. Også ikke gi deg selv om en lege ikke skjønner hva det er med deg, kanskje nestemann gjør det. Lykke til!
Darlingmin
Svar med sitat
Bokmerker