Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Oct 2008
    Meldinger
    6

Standard Har legen forhastet seg med å skrive ut medisiner til meg?

I en lang periode,på over ett år har jeg slitt med veldig dårlig konsentrasjon, humørsvingninger og har vært unormalt trøtt..For ca et halvt år siden ble jeg sykmeldt et par uker fordi jeg rett og slett ikke orket noen ting, og var kvalm og svimmel og helt tappet for energi. Begynte å jobbe igjen, men syns egentlig ikke at jeg hadde blitt noe bedre, men det var godt å få tatt det litt med ro. Så etter sommerferien etter noen uker på jobb ble det værre. De samme symptomene,men nå så ille at jeg måtte streve meg opp på jobb og gjennom dagen og når jeg kom hjem fra jobb hadde jeg ikke noe energi og orket ikke noe av husarbeid eller finne på ting med mann og barn...sloknet rett og slett bare på sofaen. Ble sykmeldt 50% i 5 uker, og følte meg litt bedre ettersom jeg jo fikk ro til å slappe av litt...Begynte for fullt på jobb etter disse 5 ukene, men etter 1 uke sa kroppen stopp...

Fikk time hos legen, gråt masse når jeg var der, for er så lei av å ha det slik som dette, og gikk derfra med en resept på lykkepiller---legen mente nemlig at jeg var deprimert.....Det hadde jeg aldri tenkt på og følte meg jo egentlig ikke deprimert, men begynte nå på disse pillene.. For legen visste sikkert hva han gjorde..

Så var jeg hos legen igjen i dag, han ville henvise meg til psykolog, og skrev ut ny resept på lykkepillene...Så sjekket han blodprøvene som ble tatt sisst vi var der..De viste på tf-4 at den var på vei nedover (i sammenligning til tidligere blodprøver)og lå akkurat i grenseland på 11.. Men han ville vente men å sette meg på levaxine til neste gang for å se om den hadde sunket enda mer.. Så spurte han meg om jeg sov mye og var mye sliten...dette var jo grunnen for at jeg kom til han i første omgang, og jeg sa til han at jeg fremdeles hadde det slik og at jeg ikke følte meg deprimert i det hele tatt, men at det er noe fysisk som gjør at jeg har det slik som jeg har det... På grunn av at jeg sa at jeg er mye trøtt bestemte han seg for å skrive ut levaxine allike vel...så nå sitter jeg her da...med lykkepillene mine og levaxine og føler meg litt som en prøvekanin... Føler at legen burde gjort grundigere undersøkelser av meg før han skriver ut resepter i hytt og pine.. Hva mener dere?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Har legen forhastet seg med å skrive ut medisiner til meg?

Jo, det må jo en grundig undersøkelse til !

Det vanlige er at man støtter en diagnose på at det både er antistoffer til stede og at det er lave fT4 verdier.
    De vurderer ikke symptomer, kroppstemperatur eller psyke, og det er synd.

Så er det mulig med enda flere undersøkelser hos endokrinolog og dennes vurdering, men man blir ofte sendt dit når legen ikke får blodprøvene til å stemme innbyrdes.
    Man kan der få fla. ultralyd, sintografi og finnåls biopsi. Den siste er sikrest, men brukes nesten ikke.
    Men hva er gjort ?
    Spør om det er tatt anti-TPO og fT4 ?

Så du sitter der med to bokser og vet ikke hor du skal begynne ?

De store linjene er jo at psyken retter seg når stoffskiftet er iorden - og oppstart på Levaxin er stort sett : sakte og pent med stort tolmod.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Jeg mener definitivt at det må grundigere undersøkelser til! Jeg synes også at du skal slutte på SSRI ("lykkepiller") hvis du ikke føler deg deprimert. Da finnes det ikke en eneste grunn til at du skal ta dem! Men husk å trappe de sakte ned for å unngå ubehag. OG ET VARSKO - SSRI KAN VÆRE Ã…RSAKEN TIL AT STOFFSKIFTET DITT NÃ… ER VEI NED!!! Flere av disse medisinene kan gi endringer i stoffskiftet vårt.

Så her snakker vi i værste tilfelle massiv feilbehandling. Han gir deg medisiner for noe du ikke har, som skaper et annet problem - som du igjen må ta Levaxin for. Jeg hadde byttet lege sporenstreks hvis han ikke har mer å tilby deg i den situasjonen du befinner deg. Skremmende greier.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Dette blir litt for eller mot "lykkepiller".
    Jeg er ikke mot lykkepiller - jeg vet ikke noe om dem. Jeg vet ikke engang om de er bra på å løse det de skal.
    Men jeg er i mot å gi dem på for svake indikasjoner, eller som vi er utsatt for - på feil indikasjoner.
    Vår årsak til at kliniske tegn går i retning av depresjon, er for lavt stoffskifte. Da hjelper ikke lykkepiller !
    Da hjelper det å tilføre stoffskiftehormoner, og hvis det er din fT4 som er 11 er det nok til å årsaksfeste det kliniske.

Kvinner har en lavere terskel for å få diagnosen "deppe/utbrent" enn menn. Kvinner tør å oppsøke lege, gråte og betro seg til legen. Menn vegrer seg derimot ofte mot å komme med gråten i halsen til legen. Det er nemlig symptomer som depresjon og utmattelse som svært ofte er det første tegnene på lavt stoffskifte. "Lykkepiller" kan derfor bli en forenklet - og ikke minst riv ruskende gal behandling.

Dette er et utdrag fra denne : http://www.fitnessprat.no/archive/index ... 15931.html
    Vet ikke hvem som har skrevet den, men den er meget god - og meget lang.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Dette blir litt for eller mot "lykkepiller".
    Jeg er ikke mot lykkepiller - jeg vet ikke noe om dem. Jeg vet ikke engang om de er bra på å løse det de skal.
    Jeg har to familiemedlemmer som går på lykkepiller... Det fungerer egentlig ganske så greit hos dem, og har sett hva som skjer om de ikke tar dem. Men de er begge deprimerte og har annen psykisk lidelse, så det er en god grunn til at de skal bruke det.

Det jeg synes er skremmende er at psykiatrien og vanlige leger skrive dem ut som godteri, uten å tenke mer på grunnen som gjør personen deprimert.

Har en følelse av at det er en enkel løsning, men som oftest ikke den beste løsningen.
    Hører jo ofte i media at salg og forbruk av lykkepillen øker, det er jo kanskje ikke så rart, spesielt når legene skriver ut lykkepillen for alle slags lidelser...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Det at legen din er villig til å prøve ut levaxin synes eg er en bra ting. Selv gikk eg i mange år med en FT4 som lå nesten i bånn på normal området samtidig som min TSH var på 2. Eg blev trøttere og trøttere og utviklet flere og flere symptomer på lavt stoffskifte, men stoffskifte prøvene var jo FIIINE, så det kunne det ikke være. Eg synes at du skal lese litt om symptomer på lavt stoffskifte og se om disse symptomene passer på din tilstand. Selv kjennte eg meg straks igjen i symptomlistene. Deretter kan du avgjøre om du vil prøve levaxin for å se om du blir bedre. Hvis eg skulle velge lykkepiller eller levaxin så hadde eg valgt å prøve levaxin, siden det etter min mening er det minst farlige, sålenge man ikke overdoserer seg i store mengder. Prøv eventuelt å få testet om du har antistoffer.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn