Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
11-09-08, 07:34 #1
Er Lavt Stoffskifte en Livstilsykdom...?
Trenger litt "faghjelp" her.
Jeg er overbevist om at det ikke er det,og mener at jeg og har lest det flere plasser.
Men ei med Lavt stoffskifte insisterte på at det er det og sier hun skal vise meg boka hvor det står.
Jeg trenger noen gode indikasjoner på at det ikke er det,ellers blir vi litt fastlåst i den gruppa vi har starta for Lavt Stoffskifte..
Noen kloke hoder her?
Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.
-
11-09-08, 09:22 #2
Re: Er Lavt Stoffskifte en Livstilsykdom...?
Jeg har ikke sett at hypothyreose er katalogisert som livstilsykdom.
Over 90% får jo dette av en Thyreoiditt (en kjertelbetennelse - feks Hashimotos)
Man er ikke klar over hvorfor man får sykdommen, og kan vel da heller ikke påstå at den er livsstilbetinget.
Man vet svært lite om den biten, men ser noe arvelighet i bildet. Det er jo noe som taler mot en slik betegnelse.
Den var jo tilstede i 1860åra da man for alvor fant spor av den, og symptomet myxødem er beskrevet mye tidligere.
Noe annet er at man nok bør legge om til en diett som er tilpasset lavt stoffskifte når man lever med lavt stoffskifte.
Diabetes 2 regnes vel som en stoffskiftetilstand man kan pådra seg med feil livsstil.
Hypothyreose 2 er så nytt, og ikke anerkjent av fagmiløene enda at det er lite opplysninger om dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-09-08, 10:45 #3
Jeg har vekslet noen ord med en biopat og med Omdal på Balderklinikken i forbifarten, og begge trekker frem gluten og melk som faktorer som forårsaker/forverrer stoffskifteproblemer, så man kan muligens kalle det for livsstilsykdom hvis man trekekr det velidig langt. (gluten er kjent for å trigge stoffskifteantistoffer, for eksempel, og les bare litt i diskusjonene om A2-vs A1-melk)
Dessuten så trigger vårt høye karbohydratinntak autoimmune tilstander og boka om zonedietten forklarer dette veldg bra. Vi kvinner er notoriske for å spise for mange karbohydrater i forhold ti proteiner. Forholdet skal ligge mellom 0,6-1 proteiner vs karbohydrater ifølge den teorien. Les også mitt referat fra foredrag med ernæringsfysiolog i kostholdsfolderen her.
Så strent tatt kan man nok kalle det en livsstilsykdom men staten og bndene er med på å pushe alt det som trigger antistoffer og autoimmune sykdommer, samt BAMA, fem om dagen er alt for mange karbohydrater. ikke spis frukten din.
nora
-
28-09-08, 18:38 #4
det er ingen livsstilsykdom. diabetes 2 kan man så og si bli kvitt med endring av livsstil, og dette betyr jo at man har hatt en livsstil som har fremkalt sykdommen.
Svar med sitat
Bokmerker