Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    2

Standard Spm fra ny bruker

Hei.
    Jeg er ny her, og har ting jeg lurer på, som jeg håper noen kan hjelpe meg med.. Er ei jente på 29 år. Har i et par år hatt en ft4 på ca 11, og en tsh mlm ca 1,75 og 2,75. Har ikke fått begynne med levaxin, pga at det er jo "normale" verdier. Men har selv hatt mistanke om at det er for lavt til tross for hva blodprøveverdiene viser.

Har og har hatt masse symptomer på lavt stoffskifte, men sliter også veldig med angst og depresjon, så alle plager har blitt skyldt på psyken. Symptomene mine: lite energi, ekstrem muskelsvakhet til tider( melkesyrefølelse i armer av f.eks. børste håret )tiltaksløshet, treghet i tanker og bevegelser, tom og fjern i hodet, uren hud, "alltid" kalde føtter, lav mrg temp, smerter i muskler og ledd, dårlig matlyst. I tillegg til angst, depresjon og tvangstanker.

For ca 1 mnd siden så hadde tsh steget til 3,1 (ft4 fortsatt på 11), så da kunne jeg få begynne på levaxin, 12,5 mikrogram. Blodprøver denne uken viste en ft4 på 14, og tsh på 4,2. Supert at ft4 har gått opp, men hvorfor har tsh gått opp også? Hva tyder det på? Skal nå øke levaxin til 25 mikrogram. Fortsatt veldig liten dose, men er kanskje nok når man ikke har verre verdier? Og har jeg egentlig lavt stoffskifte lurer jeg også på? Er det riktig å starte opp med levaxin med mine verdier, som ikke er så gærne og innenfor normalverdier..

Og noe jeg har tenkt på, tenk om ft4 har ligget på rundt 11 i "alle" år, og at dette er en av årsakene til at jeg har slitt med psyken siden jeg var barn. Er jo ille om det skulle være tilfelle da, men det er vel vanskelig å få svar på. Men det er vel håp om at levaxin nå kan hjelpe litt på psyken? Hadde vært fint å hørt andres erfaringer på hvordan levaxin har virket inn på det mentale.

Tusen takk for evt svar
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei Leona, og velkommen.
    Det siste først - Ja, absolutt. Psyken er jo noe som er et resultat av hvordan vi har det - og hvis den ikke lot seg påvirke av de nevnte symptomer så var vel det verre ?
    Klart det er normalt at man lar seg påvirke av slike symptomer !
    OG - jeg mener det er helt feil å behandle dem !
    Hva skulle være hensikten med det ? At vi skulle begynne å like symptomene ?

Jeg synes det er trist at man ikke er kommet lengere i dag.

Du lurer på om du egentlig er syk ?
    Det finnes enkle blodprøver som anti-TPO og TRAS som kan si om kjertelen er angrepet av antistoffer, og de skal jo tas ved mistanke !

Annet som bør sjekkes er binyretilstanden og B12 og ferritin som bør være mye høyere enn minstamålet.

Nå skal ikke jeg spå noe, men med så lav lagerbeholdning av stoffskiftehormoner vil det være en mulighet for at du trenger Levaxin. For å bli sikker må du undersøkes ordentlig. Sikreste metode er FNB av kjertelvevet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    2

Standard

Takk for det, og takk for raskt svar! Så sant det du sier om psyken ja... Håper så inderlig at jeg vil ha nytte av levaxin, siden jeg har prøvd så mye annet for å bli bedre psykisk(div antidepressiva, psykologer, innleggelser, alternativ behandling)

Har tidligere fått påvist for lave B12 verdier, og for lave jernlagre, og tatt tabletter for dette.
    Anti-TPO er ok, tror jeg har tatt TRAS og, regner med at den er ok og siden legen ikke har sagt noe om dette. Men man kan ha hypothyreose alikevel ikke sant, selv om de to prøvene er i orden? For å måle binyretilstanden, er det kortisol man måler da? Og hva er FNB?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har ikke påvist antistoffer og har jo likevel hypothyreose, og jeg kjenner flere som har det slik.

Kroppen fjerner jo saker som ikke brukes, og når kjertelen blir defekt fjernes den. Da har jo ikke antistoffene noe oppholdssted. De er jo inne i kjertelen og lekker bare ut i blodstrømmen.
    Slik er det jo i teorien. I praksis varierer det jo litt da.

Binyrene produserer bla. kortisol og det er flare måter å sjekke det på. Best er tyggetamponger man tygger på til faste tider og sender inn.

FNB er FinNålsBiopsi. Man undersøker en liten bit av kjertelen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn