Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
11-06-08, 19:26 #1
fastlege sykemeldt- hva betyr prøvene mine?
Hei!
Jeg fikk vite at jeg hadde lavt stoffskifte i 1999 og fikk resept på Thyroxin(tror jeg det het),men jeg tok aldri tablettene. I perioden 1999 - 2008 har jeg følt meg sløv,trøtt,følt meg sårbar og svak psykisk,hatt migrene og hatt vanskelig for å stå i jobb mer enn et -to år av gangen før jeg må ta pause et år(har studert og tatt opp studielån) ..mye fordi jeg har blitt psykisk utslitt.
Nå har jeg gått på Levaxin fra september 2007-idag og føler meg mye bedre..og sterkere rett og slett!
Men jeg ville gjerne ha hjelp til å tolke resultatene siden fastlegen min er sykemeldt og jeg er utålmodig etter å vite hva endringen består i etter at jeg begynte med medisiner.
Før jeg tok medisiner var verdiene slik:
10 sept -07: T4: 19,8 (11,0 - 22,0)
TSH:3,7 (0,26-5,0)
29/5-08: T4: 15,3 (9,0-22,0)
TSH:5,2 (0,20 - 4,0)
Jeg har tatt 50 mg hver dag fra september til mai. Kan noen her forklare hva som ifølge disse tallene er utbyttet av å ta medisiner?Er det framgang?Er det rett dose?
Blir takknemlig for svar!
Hilsen AnneFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
11-06-08, 21:08 #2
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Meldinger
- 17
Det ser ut som om prøvene dine har blitt litt verre, men vanskelig å si, neste gang burde du måle Fritt T3 også, det viser hvor mye aktivt hormon du har i blodet. Men det viktigste er jo om du føler deg vel eller ikke, om du føler deg fin så er det jo ikke noe poeng i å høyne dosen.
TSH: er egentlig ikke av stor betydning, det er bare en indikasjon på om kroppen føler du har for mye eller for lite T4 og T3 i kroppen. Din Tsh er over referanse, det betyr at kroppen din jobber hardt for å produsere mer T4/T3, altså kroppen din vil egentlig ha mer T4 enn den har fått.
T4: er egentlig lageret til T3(aktivt hormon), du ser ut til å ha ok verdi av t4, men skader ikke å få litt mer. T4 blir ikroppen omlaget til T3.
Sånn kort ser det ut som om du kunne ha økt dosen med levaxin littegranne, men sikkert lurt å høre med fastlegen først hvis han/hun er ok. Du burde også sjekke en prøve som heter Anti-TPO, den viser om du har antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Om du har det så betyr det at kroppen av en eller annen grunn tror at skjoldbruskkjertelen din er et fremmedlegme, derfor begynner den å angripe/ødelegge den.
-
11-06-08, 22:23 #3
Prøveresultat
Tusen takk for raskt svar! Dette gav meg en fin pekepinn...jeg har tenkt at det at jeg føler meg bedre kan være en placeboeffekt også..men det er jo uansett positivt å føle seg i bedre form!
Bør T4 synke eller stige når jeg tar tabletter?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
11-06-08, 22:44 #4baremei Gjest
TSH bør synke, og vi som tar tyroxin bør oftest ha en TSH på mellom 1 og 1,5.
FT4 bør øke, og veldig mange trenger at den er i øvre tredel av normalområdet før de føler seg bra.
FT3 bør oftest også ligge i øvre tredel.
Jeg ville absolutt si at du trenger en økning, f.eks. til 75mcg, evt. med halvparten av det i noen uker, ny blodprøve og evt. ny økning. Snakk med legen din, den dårlige formen kommer ofte snikende ganske lenge etter at tallene har blitt feil, og hvis du venter for lenge risikerer du at alt tar mye lenger tid enn nødvendig.
Selv har jeg ikke målbar TSH (0,02), FT4 på sånn ca 17-19 (øvre normal 22), og FT3 oppunder øvre grense.
Men jeg tar ikke bare Levaxin, jeg tar først og fremst Armour, det gir litt anderledes resultater.
Enkelte leger (les: mange!) henger seg opp i så lav TSH uavhengig av formen, min fastlege og spesialist er enige om at vi ikke kan bry oss med den, siden den ikke rikker seg uansett hva vi gjør med dosen.
Så jeg styrer etter form, og tar blodprøver for å sjekke om jeg må justere dosen opp eller ned og sånn ca hvor mye når jeg kjenner at det trengs, siden mine symptomer på for mye og for lite er ganske like.
-
12-06-08, 17:56 #5
Takk for klargjørende svar, dette var veldig informativt. Idag ringte legen mens jeg satt på bussen og hun sa at stoffskiftet var blitt lavere siden sist(slik dere sa!) og at jeg skulle ta to tabletter en dag i uken og en tablett de andre dagene. En tablett er 50 mikrogram. Og så skal jeg ta nye prøver i august.
Jeg føler meg veldig trygg nå som jeg har hørt det samme både fra legen og dere! Det er tydelig at dere har mye kunnskap her inne!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
12-06-08, 19:41 #6
Det er riktig å øke dosen.
Det som ofte skjer, er jo at kjertelen blir utsatt for antistoffer og går gradvis til grunne. Det tar vanligvis noen år, men kan se ut som at det kan ta litt lenger tid hos deg. I en slik fase er det viktig å øke tablettbidraget i samme tempo som kjertelen senker sitt bidrag.
Og det er ikke lett....
Det kan se ut som at du er litt på etterskudd nå ?
Det er ikke noe påeng i å ta for høy dose, og en får det ganske så kjedelig med for lav - det merker du vel ?
For høy dose merkes gjerne ved at hvilepulsen blir høy og kan banke litt når en legger seg og er i ro.
Den ideelle dosen er ofte oppunder den som gir hjertebank.
Alt for lav dose kan også gi hjertebank, men da er hvilepulsen lav.
I tiden før blodprøvenes inntreden var det slik man gjorde det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-06-08, 18:50 #7
Takk for svar! Er det altså slik at tilførsel av tabletter bidrar til å bryte ned kjertelen og at medisinen bygger den opp igjen med kunstig hormontilførsel?
Jeg merker ikke at det er kjedelig å gå rundt med for lav dose,men det er kanskje fordi jeg ikke har noe å sammenligne med..For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
13-06-08, 20:33 #8
Det er forsåvidt riktig at " tilførsel av tabletter bidrar til å bryte ned kjertelen" - Langvarig terapeutisk dose Levaxin vil sette kjertelen i fare for å bli nedbrutt. Samme vil feks en sentral hypothyreose kunne gjøre.
Det kroppen ikke bruker fjerner den.
Men en prøveperiode med lav dose tillegges ikke slike krefter.
Nemlig.
Hva har en døv eller blind å sammenlikne med ?
Hva har en som har slitt med stoffskifteproblemer i lang tid å sammenlikne med ?
Sammeligningsgrunnlaget er ikke særlig langvarig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-06-08, 15:28 #9
Sammenhengen er at hvis man har en TSH på 0 så vil kjertelvevet skrumpe inn og erstattes med bindevev og avhengig av tid vil det være vanskelig å reversere.
Men hvis man har hashimotos (det de fleste av oss her har) så vil antistoffene (anti-TPO) fortere eller langsommere ødelegge kjertelen allikevel med tiden.
Så enten man har TSH på 0 eller ei, så vil kjertelen gå dukken uansett.
Og antistoffene blir lavere jo lavere TSH er, det står forresten nå en del om det i www.thyroidmanager.org og de anbefaler TSH under 1 for alle med hashimotos nettopp av den grunn.
Historien med antistoffer, hvorfor man bør få dem ned: man får dårlig form og trøtthet og hyposymptomer av dem alene.
Hvis man trekker frem hvordan de som tar interferon for Hepatitt C har det under behandlingen, så kan kanskje folk forstå.
De har masse symptomer av Interferon som er antistoffer (omtrent slik som Anti-TPO men de angriper heaptittviruset) omtrent sik som oss som har anti-TPO.
Svar med sitat
Bokmerker