Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Tråd: Måling av FT3
-
06-05-08, 09:09 #1
Måling av FT3
Er det sånn at FT3 målingene blir veldig upålitelige når man ta Liothyronin, siden det går så fort ut av kroppen.
Jeg bare lurte siden min nå er så lav, men når jeg tenker meg om var den jo høyere sist og da gikk jeg jo på Lio da også.
Jeg tar 87,5 mcg Levaxin og 10mcg Lio om dagen. Hva slags FT3 har dere andre som går på Lio?
Prøvesvar:
TSH 0,021
FT4 14 (ref 9-19)
FT3 2,5 (ref 2,6-5,7) så det er jo veldig lavt.
Men jeg får sikkert ikke lov til å ta mer Lio siden TSh er så lav.
Noe er feil, jeg spiser 500-1000kcal om dagen og trener masse men går fremdeles ikke ned i vekt.
Har noen noe gode forslag til løsning?
Kanskje jeg skal gå til legen og forlange at han gir meg en diett eller medisiner nok som gjør at jeg går ned i vekt som normale mennesker så han kan føle at det er hans ansvar hehe.
-
06-05-08, 11:33 #2baremei Gjest
Hør med legen din om ikke du kan øke Lio med bittelittegranne. Jeg ville si du er underdosert, med så lav FT3 og lav/normal FT4. Begge pleier å måtte være i øvre tredel av normalen hos dem som føler seg bra, og det er slett ikke sikkert at TSH synker ytterligere fordi om du øker.
Og dessuten er det ikke viktig, TSH gjør ingenting, den er bare et signal fra hypofysen til skjoldbruskkjertelen om å lage mer eller mindre tyroxin.
Det er T3 og T4 som faktisk har en jobb å gjøre i kroppen, og det er dem man bør styre dosen etter.
-
06-05-08, 11:38 #3pandalakris Gjest
Re: Måling av FT3
Det er jo ikke rart du ikke går ned i vekt. Du spiser alt for lite og da går du ned i spareblussmodus. Skal du ned i vekt og samtidig trener mye, må du spise iallefall 1500 kcal om dagen.
Opprinnelig skrevet av minnie
-
06-05-08, 12:00 #4
Ja til det første spørsmålet ditt.
Liothyronin er aktivt bare i kort tid - derfor trenger vi en kontinuerlig forsyning.
Og det skal jo omdanningsprosessen fra Levaxin gi, men den danner tydligvis for lite T3 hos deg.
En høyere Levaxindose vil danne mer, men vil også gi en høyere T4 og en lavere TSH. Man har en viss tålegrense for hvor stor T4 kan være og ikke alle tåler så høy T4 som skal til for å lage nok T3.
Jeg mener jo at en bør prøve å øke Levaxindosen først - før man prøver Liothyronin.
Og hos noen virker ikke det uansett (som hos meg) og da er det bare å prøve Armour.
Det virker godt hos meg.
Jeg var i samme situasjon som deg - vekta mi økte 1kg/år uansett hvor mye jeg trente eller hvor lite jeg spiste.
Armour fikk fart på sakene og jeg ble normalvektig.
Vi må huske på at vi ikke har noen kjertel når vi tenker på energiomsettning og når vi leser hva andre skriver om det.
De bygger det de skriver på at kjertelsystemet er iorden, og tenker ikke på oss.
Ser hva du skriver panadalakris, med "sparebluss" forstår jeg ett av kroppens livreddende krisetiltak. Det fungerer sånn at TSH senkes når kroppen ikke har nok energitilgang - for å redde livet skrus stoffskiftet ned - men det virker jo ikke på de som ikke har noen kjertel ........
Og energitilgangen er jo ikke begrenset heller ......
Slutter man å spise tvinges kroppen til å opprettholde livet på de resusrser som finnes på lager - en velfungerende kropp skrur da ned stoffskiftet for å spare på lagerbruken.
Men vi opprettholder jo stoffskiftet med piller og skulle således lett kunne regulere kroppsvekten.
Men forutsettningen er jo at kroppen har tilgang til lagerene - og at det thyroxinet som er tilstede har evnen til å omsette fett ........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-05-08, 12:14 #5
Eg bruker kombinasjonsbehandling av Armour og Levaxin. Det eg ser er at TSH ryker ned med en gang eg startet på Armour uansett hvor liten dose eg tok, så nå har eg valgt å ignorere TSH og dosere meg etter FT3 og FT4 i tillegg til symptomene.. Kan hende at det samme gjør seg gjeldende med Liothyronin? Noe andre som har erfaring med dette?
Du kan sikkert øke levaxin dosen din og få din FT4 opp, da vil Ft3 kanskje følge etter.
-
06-05-08, 13:16 #6
TSH produseres på informasjon fra hypotalamus.
Dette organet har en sonde som avføler blodets innhold av fT3 og fT4 og produserer TRH som bestemmer hvor mye TSH hypofysen skal lage.
Den er altså følsom for begge de frie verdier.
Det vil resultere i at en som er på Levaxin og som introduserer Liothyronin vil få en lavere TSH.
MEN - det er også slik at hvis tilskuddet fører til et øket stoffskifte vil fT4 reduseres !! Dermed vil TSH gå mot den verdien det hadde.
Så - i de tilfeller Liothyronin ikke virker forblir TSH null ?
Ja, det har jeg ikke klart å finne noe om ........
Man vet lite om disse prosessene, men man vet at Nikotin i blodet nedsetter sondens følsomhet. Den tror altså at det er mindre thyroxiner i blodet enn det egentlig er. Hos friske resulterer det i at TSH blir høyere enn den skal være - og det blir stoffskiftet også, for kjertelen får jo mer TSH.
Hos de som er på piller resulterer Nikotin i en høyere TSH enn uten nikotin.
Om andre stoffer har denne effekten vites intet ...... Noen som vet ?
Jeg har også den erfaringen som du har Unn - at når jeg nærmet meg en brukbar Armourdose ble TSH=0. Jeg måtte langt over den dosen og fikk sterke advarsler fra legen min, men han fant vel ut noe mer etterhvert, for nå er det helt uproblematisk.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-05-08, 15:02 #7
Takk for svar

Jeg tenker også at stoffskiftet og forbrenningen vår blir faktisk ikke styrt av hvor mye eller lite vi spiser men av mengden stoffskiftehormon som vi inntar og som fungerer bra i kroppen. Dessuten opprettholdes forbrenningen også av trening.
Tidligere har jeg prøvd å spise 1500 kcal og gikk da opp i vekt, 1200 kcal som et sunt Grete Roede nivå også uten vektnedgang, og 1000 kcal også uten å gå ned. Så da blir jeg irritert og spiser mindre uten at det heller hjelper hehe. Men jeg gir meg ikke, jeg vil være som jeg var tidligere
Jeg får vel prøve å øke Levaxinen litt forsiktig og se om det hjelper. Hvis ikke får jeg vel gå over på Armour jeg også
Men jeg tror nok ikke jeg får legens samtykke til å øke så jeg får gjøre det i smug.
Pussig at FT3 ble så lav, jeg ser av forrige måling i november, da var den på 4,6 og da spiste jeg jo også Lio og gikk på samme dose.
-
06-05-08, 15:10 #8pandalakris Gjest
Jeg tror at du bør gå over til å spise lavkarbo, hvis du har prøvd deg på forskjellige kaloritrinn uten å gå ned. Jeg er fremdeles temmelig overbevist om at du spiser for lite. All litteratur indikerer at går man under 1000 kcal om dagen, går man i spareblussmodus. Og når du trener så mye, blir 500-1000 kcal for lite.
Jeg har også vært gjennom noe av det samme som deg, og løsningen for meg ble lavkarbo til jeg fikk normalisert forbrenningen igjen. Nå spiser jeg normalt, men holder allikevel vekta(+-2kg)
-
06-05-08, 16:33 #9
Sparebluss kan sikkert forklares på flere måter pandalakris.
Men husk at vi ikke kan sluke all litteratur rått - fordi vi mangler noe vesentlig som deres forklaring forutsetter at er iorden.
Jeg har ikke sett mange forklaringer på sparebluss, men de jeg har sett involverer et stoffskifte som er iorden. Og det er jo ikke vårt.
Stoffskiftet vårt reguleres av de hormonene vi spiser - ikke av matens innvirkning på kjertelen - den virker jo ikke.
Vi må også se bort fra den ettereffekt som trening har på funksjonsfriske. Da stiger stoffskiftet for å igangsette anabole prosesser.
Vi oppnår ikke noe høyere stoffskifte etter trening fordi vi jo ikke reagerer som vi burde.
De får flere stoffskiftehormoner - vi får bare de vi har spist.
Og de får ihvertfall noen som virker ........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-05-08, 17:52 #10pandalakris Gjest
Joda jeg ser den at sparebluss på friske og stoffskiftepasienter kan fungere forskjellig. Men du må jo være enig med meg, Finn, at denne damen sannsynligvis får i seg for lite kalorier. Menneskekroppen er ikke skapt for å fungere bra på lite mat. Minnie forteller jo også at hun ikke går ned noe på det kaloriinntaket hun har nå, og da sier min erfaring meg at hun spiser for lite, eller feil mat i forhold til den sykdommen vi har. Ergo ville jeg ha prøvd lavkarbo.
Det ser jo også ut som hun kan optimalisere stoffskiftet sitt noe. Verdiene ligger i underkant av hva jeg synes er greit. Men det er bare min mening.
Svar med sitat

Bokmerker