Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
Tråd: For en tsh da!
-
08-04-08, 20:35 #1Hildemor Gjest
For en tsh da!
Fikk i dag svar på nye blodprøver
Tsh 29.5
Fritt T4 17
Fritt T3 5.8
Jeg ser jo her på forumet at mange bestreber enn Tsh på rundt 1 - hvordan i all verden skal jeg komme dit da? Eller i hvertfall innenfor normalområdet? Ved forrige doseøkning spratt fritt T4 opp i 22 og jeg fikk problemer med høy puls (tsh var da 11. et eller annet. Så reduserte jeg litt da i samråd med lege og dette er resultatet!
Fritt T4 og Fritt T3 var ved forrige måling helt identiske med disse, altså 17 og 5.8 men tsh fortsetter og stige.
Er dette farlig på noen måte? Jeg har jo sett flere si at man kan se bort fra tsh, men da er jo ikke verdiene i nærheten av dette.
Noen kloke hoder med noen meninger om dette? Jeg øker selvsagt litt igjen jeg da. Det gjør jo ikke noe om frittT4 øker litt, bare den ikke beveger seg over 20 - da betyr det trøbbel.
Jeg er kvitt hjertebanken takk og lov, men håret faller av og jeg har et trykk i brystbenet som jeg kjenner igjen som et symptom på at jeg er lav. Ellers er formen bedre enn på lenge.
-
08-04-08, 21:29 #2
Du får ta det jeg sier som et partsinnlegg fra en som ikke er involvert da, men hvordan har du det ? Er det ikke det som er viktigst ? Er det ikke her fokus bør ligge ?
Hadde du klart å finne en dose som du var ok med uten å ta hensyn til blodprøvene ?
Blodprøvene kan jo ikke engang veilede deg når de er så offset som disse er.
Etter min mening har disse blodprøvetyper ingenting å gjøre med å veilede - men villede er de gode på.
Det er et langt lærret å bleke.
Det å miste sine stoffskiftehormoner astedkommer behov for opplæring i hvordan en skal erstatte dem, og på hvilken måte.
Og så handler det om å lære seg selv å kjenne så godt at en vet hva en kan gjør emed dosen og hvor lang tid det tar før en har mulighet til å registrere endringen.
Denne oppgaven er idag tilgodesett fastlegen og blodprøvelabens resultattolking. Jeg mener det er en umulighet.
Ã… tru at en får noe somhelst ut av dagens blodprøver som er så fornuftig at en kan bruke resultatet til doseveiledning er et gigantisk overbud.
Det er kun i fagidiotenes dogmer dette er mulig.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-04-08, 22:57 #3Hildemor Gjest
Jeg har nok akkurat begynt og bleke lerretet jeg n'Finn og kjenner vel egentlig best når jeg er hyper - for da kommer pulsøkningen og uroen

Formen er som sagt bedre enn på lenge - for jeg har hatt en hyperperiode på 3 mnd bak meg, før jeg trappet ned for noen mnd siden. Men etter og ha lest her inne forstår jeg jo at de viktigste verdiene er FrittT3 og 4. Allikevel synes jeg en tsh på 29.5 var skremmende når man legger så mye fokus på den i behandling av lavt stoffskifte. Mange sliter jo med symptomer på lavt med en tsh på 5? . Dessuten er jeg selvsagt engstelig for at dette kan ha konsekvenser for meg over tid. Eller at det skal være noe annet sprøtt som foregår i kroppen.
Jeg klarer ikke helt og legge det fra meg hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg har siden jeg fikk stoffskifteproblematikk bekreftet - selvsagt av blodprøver- aldri gått på en dose som har gjort at jeg har følt at NÃ… er det riktig. Og blodprøvene har jo bare bekreftet mine følelser med og variere mellom høye og lave. Min tsh har siden oppstart av Levaxin aldri vært innenfor normalområdet. Og de som ser tallet av de som burde kunne noe om det rister jo bare på hodet
Og ikke er de opptatt av hvordan jeg har det heller - som du sikkert kjenner til er ganske vanlig. Jeg har gjort doseendringer ut i fra form - men tipper alltid den ene eller andre veien i formen/symptomer. Det ser ut til at ting lever litt sitt eget liv her.
Det viktigste for meg er vel kanskje en bekreftelse på at en slik tsh ikke er av betydning for min helse eller kan påvirke noe i min kropp i negativ retning på sikt.
Uansett doserer jeg ørlitt opp og ser om jeg kanskje får litt mer energi, håravfallet stagnerer - mens det fortsatt er noe igjen hehe, og at smerten i brystbenet forsvinner. Begynner hjertet og ha det travelt - vet jeg jo at det ble litt for mye
Så får jeg bare lære mer med tiden i forhold til og kjenne min egen kropp, som ny, enda bedre.
-
08-04-08, 23:13 #4
Hei Hildemor

Ikke glem at det er alltid noen som bekrefter regelen. Du trenger nok en høy TSH virker det som. Du bør jo få hjelp av endokrinolog (Aker f.eks). Du skiller deg jo ut, uten tvil, med de prøve svarene. Jeg er enig med Finn i at hvis du har det bra og ikke har symptomer så er det ikke det viktigste, ikke hva svarene sier. Jeg er helt knust med en TSH på 5, mens andre ikke merker så mye til en på 50.. Ikke like logisk alltid, men det er jo slik det er. Skjønner absolutt uroen din og derfor bør du kreve å få timer hos endokrinolog som kan forklare for deg hva som skjer i kroppen og om det er vanlig osv.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
09-04-08, 11:07 #5
Jeg tror jeg forstår litt av hvordan du har det Hildemor.
Jeg var selv så påvirket av behandlermiljøet med derpå følgende engstelse for blodprøvesvar og dosereguleringer som ikke førte til noen bedring.
Min henvendelse til stoffskifteforeningen førte heller ikke til noen forståelse for mine problemer.
Min eneste mulighet var å prøve å lese mest mulig om sykdommen og på internett traff jeg jo likesinnede - og det hjalp !
TSH er ikke et stoffskiftehormon.
Det deltar ikke i stoffskiftet og kroppen har kun en mottaker av TSH, en eneste kjertel som har reseptorer og når den kjertelen blir uvirksom så kan det være det samme hva TSH er.
De fleste har eller får en uvirksom kjertel og ting i kroppen som blir uvirksomme tilbakedannes og i noen tilfeller fjernes de helt.
Prosessen kalles atrofi og den fjerner hos de fleste kjertelen helt.
Så da har ihvertfall TSH mistet sin betydning.
Noen mener den kan gi en pekepinn likevel.
Om alt er normalt er jo TSH verdien et svar på stoffskiftet, og helsevesenets behandlingsteori bygger på at denne virker på samme måte når vi skifter ut vårt eget thyroxin med et kunstig.
Nå har jo tia gått og gamle leger er tunge å vende, men jeg synes jeg ser sprekker i doktrinen. I de siste år har nok noen forstått at dette ikke er så enkelt og flikket litt på troen ved at de sier at TSH skal være lavere hos den medisinerte og grunngir dette plausibelt.
Den andre veien - som du jo er intressert i - er det ikke kommet noe som jeg har sett.
Så da kan man jo fundere litt over det .......
TSH produeres jo av hypofysen og mengden reguleres av et hormon fra følelsesorganet hypotalamus som heter TRH.
Her burde de vyrde herrer kanskje undersøke deg litt ?
29 er jo mye da, men ikke sååå mye .....
Jeg har selv hatt TSH på 160 og er grundig stått av flere, også her på forumet. Det skulle derfor ikke være grunn til noen engstelse for overproduksjon og liknende.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-04-08, 12:14 #6
I samme slengen.. TSH virker vel inn på dejodinaseentzyma i levera slik at en "høy", teoretisk vil hjelpe til med en høyere T3, eller? Vil denne virkningen opphøre på et tidspunkt også da -hvorfor og med evnt. hvilke følger? Eller er påvirkningen bare ubetydelig?
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
09-04-08, 12:33 #7
Hei gunnda
Kan ikke si at jeg har sett noe sted at THS virker inn på de-jodinasen.
Det er en komplisert prosess og det finnes flere forklaringsmodeller.
Det finnes også en egen de-jodinaseprosess i placenta - som jeg ikke kjenner særlig til.
Det jeg har sett er faktisk omvendt - altså at de-jodinasens dannelsen av T3 påvirker TSH produksjonen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
09-04-08, 12:35 #8Hildemor Gjest
Hei Nora og takk for svar
Jeg er nok ei setter standard for avvik ja hehe. Formen er slett ikke værst den - men langt fra optimal, men det har den jo heller ikke vært siden jeg fikk påvist høyt stoffskifte. Men jeg har det bedre med disse verdiene enn høyere FT4 og 3 - for da øker pulsen i så stor grad at jeg bare blir liggende. Og det er langt fra noen ønskesituasjon.
Jeg har jo på grunn av disse raritene vært på Aker hos endokrinolg 3 ganger - uten og bli noe klokere av det. De har ikke noen god forklaring på dette- De tok en utvidet blodprøve en gang (som måler litt annerledes, fordi de mente at det kanskje kunne være noe der. Men tallene var de samme.
Nå vil de at jeg skal ta en eller annen Synt-test - men selv om denne viste noe - var det ikke noe og gjøre noe med. Så da blir jeg veldig i tvil om nødvendigheten av og uroe seg selv mer enn nødvendig. Jeg har jo nok og tenke på som det er
Jeg trenger strengt talt ikke vite at noe mer er galt, som ikke kan fikses, hvis du skjønner 
Men mulig jeg tar den når den tid kommer - jeg får se.
En har vært inne på at dette rett og slett er biolgisk betinget. Jeg bare er sånn
Jeg skal tilbake til Aker i mai - håper endokrinologen da ser på meg og ikke bare stirrer inn i PC'en sin
Og vips var det kvarteret gått
-
09-04-08, 12:36 #9Hildemor Gjest
Det kan jo stemme det du sier Gunnda - uten at jeg vet det minste om det, men jeg har alltid hatt FT3 i øvre skiktet og høy Tsh
-
09-04-08, 12:43 #10Hildemor Gjest
Hei igjen n'Fin og takk for svar

Jeg blir nå i hvertfall litt beroliget av din utførlige informasjon rundt dette og at jeg nok må se meg slått av høyere tsh enn 29.5, selv om jeg ikke har noen planer om og bli nr 1 på høyest tsh hehe.
Ja, jeg surrer nå rundt på nettet jeg også i håp om og kanskje finne svar ingen andre kan gi meg, hverken indremedisiner, almennlege eller 2 endokrinologer.
Jeg har kanskje ikke nevnt for deg at jeg i utgangspunktet hadde høyt stoffskifte, som i sin tid ble behandlet med radioaktivt jod. Jeg vet ikke om det kan føre til en litt mer komplisert situasjon
Kanskje jeg rett og slett bare er litt komplisert, eller "annerledes" skrudd sammen
Og derfor vet ikke de lærde så mye om min problematikk. De har i hvertfall ikke så langt hatt noe nyttig og bidra med, så jeg ville bli svært overrasket hvis de plutselig fikk en aha-opplevelse 
Takk for god hjelp, nyttig informasjon og støtte
Ha en god dag
Svar med sitat

Bokmerker