Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
Tråd: Noen som kan svare meg?
-
08-03-08, 17:49 #1
Noen som kan svare meg?
Hei og hopp!
Jeg og mannen min har prøvd å få et barn til i over 2 år, i den forbindelse ver jeg hos en gyn og tok noen prøver, bla stoffskifte prøve.
Og på torsdag dumpet det et brev ned i postkassen der det står:
"dine stoffskifte prøver viser lette uregelmessigheter, men jeg er usikker på om dette betyr noe, men du bør ta en ny prøve om en stund"
Jeg ringte og spurte om hva verdiene lå på og fikk vite at FT4 var på 8,6 (ref: 9-22)
Men at alt annet var normalt.
Jeg begynte og lete litt rundt på nettet og etterhvert som jeg leste gikk det opp flere og flere lys for meg :idea: :idea: :idea:
Jeg har i de siste 1-2 årene hatt en rekke plager som jeg ikke har hatt noen forklaring på, jeg kan bla nevne...:
Jeg er konstant trøtt, men sliter veldig med å få sove, føler meg aldri uthvilt, Jeg er plaget med svimmelhet, vonde muskler og ledd, tørr hud, dårlig hukommelse, elendig konsentrasjon, depresjoner som kommer og går, Jeg fryser lett, og sover gjerne med tykk genser om natten, humøret lever sitt eget liv, og er veldig ustabilt, og vekten er et kapittel for seg selv..... Jeg har lagt på meg 10kg det siste året
selv om jeg spiser sundt og i normale mengder.Jeg får av og til en slags fornemmelse av å hovne opp i halsen, det kjennes ut som om jeg har en klump i halsen som vil hverken opp eller ned. Og gynekologen så på ultralyd at jeg ikke har eggløsning.
Kan denne "lette uregelmessigheten" i stoffskifte forårsake alt dette?
Jeg ringte legen på fredag og fikk kranglet meg til en time på mandag,er veldig spent på hva han mener og tror.
Kan i tilleg nevne at jeg har laktoseintoleranse og APC resistens(aktivert protein c, også kalt leiden mutasjon.)
Håper noen kan svare meg!
er det mulig at jeg endelig har funnet ut hva som ligger bak alle plagene mine?
-
08-03-08, 19:33 #2
Ingen som kan svare meg?
ser det er mange som har vært inne og kikket på tråden....
-
08-03-08, 19:50 #3
de som kan "mest" her på forumet har kanskje tatt helg-bare jeg som er alene hjemme
Kan bare si at for meg høres det ut som symptomer på lavt stoffskifte..slik det fortoner seg for de fleste av oss.
jeg ble heller ikke gravid da vi prøvde,men da var det ikke vanlig og ta prøver på stoffskifte slik som idag.
Du skal jo til legen på mandag,be om å få tatt utvidede stoffskifteprøver og fortell om symptomene dine.
lykke til
Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.
-
08-03-08, 20:14 #4
Hei, du har ganske lavt stoffskifte etter det jeg personlig mener , når din ft4 er så lav.
Min ft4 var 10 (ref.område 9-22) og jeg var ganske symptomatisk, men TSH var akkurat steget fra 2 til 2,5. Jeg visste ikke at den er langsom til å stige, ei heller at man aldri må ta prøven om ettermiddagen nor den er halvparten fra morgenen.
Min virkelige TSH var altså omtrent 5.....
De har sikkert tatt TSH også.
Det er et hypoysehormon, men de legger stor vekt på den. etter vår erfaring er selve stoffskiftehormonene, prohormonet ft4 og det aktive hormnet ft3, bedre å se etter (men vi her er allerede medisinerte, og da merker vi det mer, og vi vet at friske som holder på å utvikle lavt stoffskifte ofte greier å kompensere lenge for lavt stoffskifte)
symptomene tar ofte tid å utvikle seg.
Høres ut som om du allerede har merket symptomer en stund.
Du vil nok få resten av tallene hos legen. Husk å få kopi.
Du vil kanskje få tallet på antistoffprøver (anti-TPO).
nora
-
08-03-08, 21:19 #5
Hei
Jeg oppdaget også mitt lave stoffskifte da jeg ble utredet for barnløshet. Hadde ikke peiling på at alt det rare som skjedde med meg var symptomer på en sykdom. Tenkte heller ikke på å snakke med legen min om det, ei heller prøve en annen lege, for jeg trodde jo på ham når han sa at alt ville bli som normalt igjen. Det var ikke før flere år etterpå at jeg skjønte at jeg hadde en kronisk sykdom...
Fortell om alle symptomene dine til legen, ikke bare dem han spør om, eller de "vanlige" Skriv en liste om hvilke endringer du har gått igjennom, hva som er plagsomt hele tiden, hva som kommer og går osv. Forlang å få behandling. Hvis han ikke vet at du har symptomer, kan han lett tro at det virkelig er bare uregelmessigheter og kanskje er forbigående.
Det kan være lurt å ta tempen noen dager også, rett etter du våkner, før du står opp.
Lykke til!Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
08-03-08, 21:20 #6
Tusen takk for svar.
Det jeg synes er rart er at det kun var FT4 det var noe å utsette på. alt det andre var visst ormalt, men jeg tenkte ikke på å spørre om hva det andre var
Men er det riktig å ha så mye symptomer når det kun er FT4 det er noe i veien med?
-
08-03-08, 21:56 #7
Jeg tipper at din TSH er noe høy også men at den ikke er så høy at den er merket med *
Normal TSH er forresten på ganske tett ved 1 men noen få har normal lavere eller høyere TSH.
Ofte betyr en høy TSH på for eksempel 3 at man har en begynnende lav stoffskifte, med eller uten symptomer, men uten diagnose....
og det kommer an på hvor i landet man bor, om de har senket referanseområdet ennå, eller ikke.
Ved AHUS har de senket referanseområdet til 3,5 tror jeg. Står på nettsidene til sykehusene og labbene. Andre har 4 som øvre grense. Husker at den var 4,5 en gang ikke så mange år siden.
I England er den ofte så høy som 5,5.
Vi har hatt noen postinger her fra mennesker som hadde masse symptomer og ft4 var på 12-13.
-
10-03-08, 08:01 #8
Nå har jeg ringt og spurt etter de andre verdiene....
Anti-tpo ble det ikke tatt prøver av.
TSH var på 2,1 (prøvene ble tatt i 14 tiden, vet ikke om det har noe og si)
LD var på 177 (aner ikke hva det er men det var visst normalt)
Jern lageret var ok.
-
10-03-08, 08:11 #9
Hi Angel,
Har de også sjekket folsyre (B11) hos deg? Denne er utrolig viktig skal du bli gravid.
Er også enig i flere her om at FT4 er lav. Du bør nok få dette sjekket opp videre. Samt å få tatt en Anti-TPO prøve også.
Selv tilhører jeg de som har lav FT4 men innenfor nedre grense (den er nok forandret nå (under ref) etter så mange år etter at jeg startet behandling), men som hadde 6.5 i TSH (der ref var 5.5).
-
10-03-08, 11:18 #10
nå har jeg vært hos legen, og tatt nye prøver.
De tok FT 4
Anti TPO
LD
TSH
pluss mange andre som jeg ikke husker i farten
Skal tilbake på fredag, og begynne behandling da, hvis ikke prøvene kommer tilbake med overraskende resultater, moe legen ikke trodde da jeg har såpass mange symptomer.
Svar med sitat
Bokmerker