Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: Overmedisinering?
-
24-02-08, 16:05 #1
Overmedisinering?
Kan hjertebank og høy puls, skjelvinger, tungpustet og tett i brystet og rar uggenhet/kvalm være et tegn på overmedisinering? Jeg har hatt det slik siden jeg økte medisineringen i slutten av desember i fjor...jeg sliter litt med angst, men jeg føler at de overnevnte symptomene er noe helt annet enn angst...
-
24-02-08, 17:48 #2Hildemor Gjest
Ja det kan være symptomer på overdosering. Ta en tur til legen og sjekk verdiene dine. Vet ikke hvor stor økning i dosen du har hatt - men selv kan jeg tåle svært lite før jeg får de symptomene du nevner her. Så forsiktig økning er viktig for og få det rolig opp og uten disse symptomene, som jeg opplever som svært plagsomme.
-
24-02-08, 18:16 #3
Jeg gikk fra 350 mikrogram Levaxin til 400 mikrogram Levaxin i uka. Altså fra 9 til 10 tabletter i uka. I august i fjor hadde jeg en TSH på 0.03 og måtte dermed gå ned fra 10 til 9 tabletter i uka. I desember var jeg på ny sjekk hos legen og da lå TSH på nærmere 6. Jeg måtte dermed øke til 10 tabletter igjen. Det hadde seg slik at jeg hadde omgangssyke da jeg tok prøvene i desember, så jeg lurer på om det kan ha klusset til prøveresultatet. Men legen var klar over at jeg var syk så han burde derfor ha sagt noe... ikke vet jeg..:S Jeg bor og studerer for tiden i Bergen, og fastlegen min er 7 timer unna..skal ikke til han før i påskeferien...er også litt skeptisk til å redusere medisineringen på egen hånd også.. huff..inviklet gitt!
-
24-02-08, 18:42 #4
Jeg har jo utbasunert min mening om hva jeg synes om verdien av å ta blodprøver her på forumet, så hvorfor skriver jeg så intenst om det ?
jo, jeg syns jeg ser mange eksempler på at folk tror svaret ligger i å ta en blodprøve til, så får man svaret på hvorfor man ikke har det bra.
Og det gjør man etter min erfaring ikke.
Blodprøver gir ikke slike svar - og jeg synes de villeder mer enn de veileder. For egen regning kom jeg ikke i mål (fant den rette dosen) før jeg slutta å ta dem dem og lærte meg å lytte til kroppen.
Stoffskifteprøver er beregnet på folk som får sine hormoner fra kjertelen og ikke fra en syntetisk maskin eller en gris.
I mitt tilfelle var det slik at legen satte ned dosen fordi blodprøvene ble tolket til å være for høye.
Det viste seg at de skulle være enda høyere !
Dessuten måtte jeg ha høyere verdier i lang tid for å få igang systemet, jeg klarer meg med lavere doser idag, og de dosene jeg nå har hadde jeg det ikke bra på før de månedene jeg lå for høyt.
Jeg tenker i den retning av at det å finne ut av hvordan Thyroxin av en eller annen variant virker på kroppen er en del av den utdannelsen en stoffskiftesyk må igjennom, og jeg synes det må være helt feil å måle effekten av dette opp mot normalverdier satt av friske mennesker som er på sin egen thyroxin.
Og ikke opp mot hvordan pasienten selv synes om virkningen.....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-02-08, 23:36 #5Hildemor Gjest
Sykdom kan påvirke Tsh-en din ja. Men det viktigste her er egentlig ikke tsh-en, men FT4 og FT3. Det er disse som forhøyet kan gi hypersymptomer. Om du skulle ta en tablett mindre i uken spiller liten rolle fra eller til for en periode. Det er kanskje viktigere for deg at pulsen og disse andre symptomene roer seg litt? Men det aller beste hadde klart vært om du hadde fått tatt noen prøver.
Jeg er forøvrig uenig med n´finn i at disse ikke har noen verdi. Det er slettes ikke alle av oss med stoffskiftesykdommer som føler oss trygge nok til og holde på og justere medisiner etter formen eller har hatt sykdommen lenge nok til og se noen rød tråd. Det skulle bli jevnt kaotisk i mitt tilfelle når jeg svinger opp og ned som en jojo i formen. Jeg har ennå ikke funnet en dose som jeg kan stå på fast og føle meg frisk på - så for meg er de en viktig del av behandlingen foreløpig i hvertfall
-
24-02-08, 23:43 #6Hildemor Gjest
Du kan forresten ringe legen din og få en rekvisisjon på TSH, FT4, og FT3 og ta blodprøvene i Bergen. Svarene blir sendt han/hun og dere kan konferere over tlf. Bare fortell han/hun hvordan du har det og at du gjerne vil ha tatt disse blodprøvene

Legen min sender meg et slikt blodprøvetakingsskjema avkrysset med prøver som skal taes og jeg tar prøvene på et sykehus i nærheten her
-
25-02-08, 01:12 #7
Kan tungpusthet være et overdoseringssymptom? jeg har slitt med det nå i ukevis, og må si det har vært uttalt til tider.
• Sliten
• Forkjølt!!
• Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
• Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.
-
25-02-08, 01:27 #8Hildemor Gjest
Jeg kan blir tungpustet både som hyper og hypo. På hyper fordi pulsen er høy og raskt øker ved aktivitet. På lav tror jeg rett og slett at det skyldes at ting går litt tregt - man kan få det som kalles "lufthunger". Så ja man kan bli tungpustet ved overdosering.
Men jeg vet jo ikke om det er derfor du er tungpustet. Men har du gjort en doseendring av medisin de siste mnd eller stoffskiftet ditt svinger av og til - kan det være det du føler.
-
25-02-08, 18:14 #9
Da skal jeg få tilsendt en rekvisisjon fra legen min. Jeg føler at jeg ikke har hatt sykdommen lenge nok til å bare gå etter hvordan kroppen føles. Så da får jeg nok svaret i løpet av denne uken, for slik som jeg er nå kan jeg ikke fortsette å være noe særlig mye lengre.. det er skikkelig ekkelt!
-
26-02-08, 00:04 #10Hildemor Gjest
Heisann igjen

Gjør det - få tatt prøvene og ikke glem FT4 og FT3 da - de er de viktigste for og avdekke om du ligger for høyt. Og husk at du kan ha symptomene selv om det ikke vises på prøvene.
Når du blir litt tryggere - kan du ved disse symptomene senere redusere litt noen dager og da forsvinner det som regel. Noen ganger må man ved opptrapping også tåle litt hypersymptomer, før det stabiliserer seg. Jeg føler med deg. Det er absolutt det værste jeg vet når jeg tipper over i hyper. Jeg får en intens "kribling" eller "uro" i hele kroppen og hjertet lever sitt eget liv ved den minste anstrengelse. Håper du og legen finner ut av det snarest mulig - slik at du raskt blir bedre
Svar med sitat
Bokmerker