Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: aggressiv uten medisin?
-
04-02-08, 09:48 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- Hordaland
- Meldinger
- 1
aggressiv uten medisin?
Hei!
Mannen min har lavt stoffskifte, og har i mange år slitt med humørsvingningar og aggressivitet. Han benektar sjølv at dette har noko med stoffskifte å gjere og legen hans har ikkje fortalt om kobling mellom humør og denne sjukdommen. Aggressiviteten var stor (i fast mønster om ettermiddag/kveld) før han byrja på medisin, med ei stor endring til det bedre når han begynte på levaxin for ca. 11/2 år sidan. Dosen var for lav, men når han no har 150mg pr. dag, er han et nytt menneske slik eg ser han i forhold til før. Problemet er at han sjølv som sagt ikkje ser dette, og vil gjerne kutte ut medisinen innimellom, han trur ikkje det er så farleg om han gløymer den. Då han kutta ut medisin i 3-4 dagar merka eg heilt klart at dei gamle aggressive trekka kom tilbake på samme vis som før. Han nekter at dette er mulig, for å følge legen tar det lang tid før hormondosene i blodet endrast. Eg ser at det kanskje er medisinsk lærdom, men min erfaring frå kvardagen er ein annan. Eg synes og at han på enkelt dagar når han ikkje tar medisin har endra og meir aggressiv oppførsel. Er det andre som merkar noko slikt etter berre 1 dag utan medisin?
Tar imot råd med takk.MM
-
04-02-08, 11:43 #2
Det er jo slik at stoffskiftet ikke bruker Levaxinen direkte. Denne inneholder hormonet T4 og kroppen "kjører dette direkte på lager" og må bearbeide T4 til T3 før det kan brukes til stoffskiftet. Det tar 3uker.
Omtrent slik fremstilles teorien.
Men praksis er noe annet også i dette tilfellet.
Legen bruker nok denne fremstillingen når pasienten spør ?
Jeg merker endringer i hvilepuls og andre pulsrelaterte egenskaper omtrent umiddelbart ved en doseendring.
Også evnen til å bearbeide stress endres og kan bli sur og tverr.
Det skyldes nok ikke at kroppen min endrer omdannelsen til T3 så hurtig, men heller at andre funksjoner i kroppen "måler" T4-lageret og agerer i forhold til størrelsen på dette. En "funksjon" som nok ikke er veldokumentert nok for legen, men omtalt er den.
Endokrine kjertler samarbeider via hypofysen/hypotalamus, men disse er heller dårlig kartlagte - derfor bortforklares mye hormonrelatert til den psykiske rotekassen.
Når kjertelen produserer stoffskiftehormoner, så er det meget små endringer i den gjennomsnittlige dagsproduksjonen. Endringer tar uker.
Hvis vi vil prøve å behandle oss så naturlig som mulig må dosen være ganske lik og må den endre endres bør dette skje i små steg over lang tid.
Leger biter ofte merke i utrerte forsøk og har lett for å generalisere.
Et forsøk jeg så en gang gikk ut på å gi en hel ukedose Levaxin på en gang hver uke.
Resultatene konkluderte med at dosen måtte da være 40% høyere, men ellers var det ingeting iveien for å gjøre det.
En bør stille spørsmål ved slike undersøkelser og ikke la dem bli meningsdannende iallfall !
Hvor lenge varte undersøkelsen ? Hva hadde skjedd hvis den varte lenger ? OSV.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-02-08, 11:43 #3
Hei!
Jeg opplever å bli veldig (i min målestokk ihvertfall) aggressiv hvis jeg er undermedisinert. Akkurat nå nærmer jeg meg trivselsdose, og er ganske stabil og rolig i humøret. Vet ikke om jeg ville blitt akutt aggressiv igjen hvis jeg kuttet ut tabletten noen dager, for hvorfor skulle jeg gjøre det? Formen blir slett ikke bedre av at kroppen ikke får jevn tilgang på hormonene den er avhengig av.
Men jeg vet at de gangene jeg har glemt å ta medisinen om morgenen, spesielt mens jeg har vært undermedisinert, har jeg opplevd forverret symptomer umiddelbart. Hvis jeg blir slepphendt og mister ting i gulvet, kan jeg være helt sikker på at jeg har glemt dosen min. Resten av familien er oppmerksom på det også. Legen min trodde ikke mye på det da men..
Jeg håper mannen din blir oppmerksom på viktigheten av å ta medisinen hver dag, helst til samme tid, slik at kroppen får jevn tilgang. Det vil gjøre både ham og de rundt ham godt.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
04-02-08, 15:00 #4
et annet eksempel er dem som er på alternerende doser,or eksempel 100 µg og 150µg annenhver dag.
Dosen er da 125µg men mange kjenner tydelig forskjell hvis de tar alternerende dose vs jevn dose på 125µg.
Så teorien stemmer ikke med virkeligheten.
Jeg kjenner det også hvis jeg glemmer å ta dosen men dt er velig sjeldent.
Men vi har lest her om mennesker som hopper over doser elelr har møtt noen. Jeg tror det er et større problem enn vi er klare over.
Det var en her som fortalte at hun sluttet å ta thyroxin når hun flyttet til et nytt sted fordi hun ikke var klar over hvor viktig det var.
En annen sluttet også fordi hun var overhodet ikke klar over at det var en medisin hun skulle fortsette med.
De følte seg ikke bra men forbandt det ikke med lavt stoffskifte.
-
04-02-08, 23:35 #5
Om at være aggressiv i forbindelse med lavt stofskifte, kan du læse her:
http://thyroidhost.proboards30.com/inde ... 1198178841
Selv ved jeg, når jeg skal op i dosis, når jeg begynder at snappe og bide af folk plus andre symptomer, men agressiviteten er påfaldende, når der mangler medicin - både før diagnosen og når medicindosen ikke er optimal.
Svar med sitat
Bokmerker