Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard må vi ta kalktilskudd?

en lege til ei venninne hadde snakket noe om at vi som gikk på litt høye doser måtte være obs på å ta kalktilskudd fordi høye doser over tid kunne føre til benskjørhet og slikt.

skader iallefall ikke, så jeg skal begynne med det.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Skader vel ikke med kalktilskudd. Selv tar jeg også høye doser, men mener at jeg får i meg nok gjennom kosten via ost, melk og yougurt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er veldig mye som er gjenstand for misforståelser. Det er jo så mange ting å ta hensyn til. Noen oppstår også fordi tolkingen av et resultat trekkes for langt.

Folk som får hYperthyreose kan få benskjørhet, og man vet at det er disses høye fT3 som er årsaken.
    Men noen leger tror at de som har lav TSH også står i fare for å utvikle osteoperose.
    Men så er det altså den høye fT3 som er årsaken både til lav TSH og benskjørhet.

Disse kjører jo sin kropp på sitt eget hormon.
    Hva med de som tar syntetiske hormoner da ?
    Legene skjelner ikke på disse fordi de tror 100% at Levaxin og Liothyronin virker 100% som kroppens egene hormoner - og derfor ikke ser noen grunn til å diffrensiere her.

Men gjør de ? Vi vet vel at de ikke gjør det, men på noen få av oss kanskje ? De fleste har bare delvis effekt av disse hormonene.
    De fleste har også store vansker med å lage nok fT3 av den Levaxindosen de tåler.
    Så osteoperosefrykten avblåses herved.
    Jeg har aldri sett noen tester på dette, bare antagelser basert på en teori som jo er nokså mangelfull. Noe statistikk finnes, men man kan ikke arrestere noen på slikt grunnlag.

Det er ikke anderledes med Armour. Det er ikke våre hormoner det heller.
    Armour kommer med 23% ferdige T3-hormoner. Ferdig laget av grisen - men virker de på oss ?
    Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv : nei - de virker ikke.
    Min fT3 var 12,1 i sommer da dosen var litt for høy - 3/4G høyere enn nå, og jeg har ikke målt fT3 - den ble avglemt av laben sist, men jeg skal gjøre det snart. Jeg hadde alt for lav fT3 på Levaxin, og har hatt alt for høy på Armour - også på alt for lave Armourdoser er fT3 over 7,5.
    Det hjelper ikke å fylle opp blodet med uvirksomme hormoner eller hormoner som ikke kommer inn i cellene - og så tro på måleinnstrumenter som teller opp alle som likner på et T3 - virksom eller ikke og enten den entrer en celle elelr ikke.

Men det er såklart lurt å¨passe på at en får i seg nok kalsium, og for å få det inn i skjelettet må en ha både magnesiun og D-vitamin. Dessuten må kalkstoffskiftets hormoner være tilstede i riktig mån.
    Disse tilsammen er nok viktigere å passe på enn basalstoffskiftet - i denne sammenheng.
    Så viktig at alle bør ta disse blodprøvene - og følge opp en sjekk.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

For å forenkle ting litt, tenker jeg at siden jeg tar høye doser t3 burde jeg nok ta kalk-tilskudd - men for at kroppen min skal oppta dette trenger jeg magnesium og vit. D.

Da lurer jeg på, er det noen her som vet om det finnes tilskudd som inneholder alle disse tre, og i så tilfelle om dette produktet er bra nok, eller om "hver gruppe" bør inntaes seperat?

Prøver meg på et smp. til; kan det over her være med på å forebygge revumatisme, eller er det andre ting man kan innta mht. dette? Spør fordi man vel med hypothyreose er disponibel til å utvikle blant annet dette, og i tillegg fordi jeg har revumatisme i familien.. på samme side av slekta som hypotyreosen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Spis mat som inneholder det du trenger - synes jeg da.
    Elelrs finnes jo Dvitaminberiket calsium i tablettform.
    Tror du må ta magnesium utenom - tror jeg.

Spørsmålet ditt er kanskje litt høna og egget ? Hva kom først og hva skyldes hva - jeg har lest at det er omvendt - at reumatiske sykdommer kan forårsake hypothyreose.
    Men ingenting er vel sikkert.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Jeg har kalsium-mangel, så jeg må ta vitamin d og magnesium i tillegg. Legen tror jeg har en sykdom, men jeg husker ikke hva den heter(da har man kalsium og vitamin-d mangel).

Men jeg leste at man kan få mangler om man drikker masse cola også, for fosfor bryter ned kalsium og vitamin d? Mener jeg leste noe sånt ett sted.

Hver gang jeg starter på lavkarbo, skal jo ikke ha melk, så får jeg kramper i bena og lydømfindtlighet, så da må jeg øke dosen på kalsium og vitamin-d.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Intressant det du sier om kramper i bena heisann.
    Jeg har slitt med kraftige legg-kramper i mange år.
    Det var så mye som retta seg da jeg gikk over til Armour, men ikke leggkrampene.
    Så oppdaget jeg ved en tilfeldighet at calsiumtabletter virket øyeblikkelig.
    Et kvarter etter at jeg tok calsium forsvant krampene.
    Så kjøpte jeg ny boks - denne gangen med Dvitamin - og den virket ikke !
    Så prøvde jeg Dvitamin og da ble det utrolig mye verre !
    Etter inntak av dvitamin fikk jeg kramper - også når jeg ikke hadde tendenser til kramper.
    Magnsium kjenner jeg ingen forandring av, men det er viktig at dette også er tilstede når benbyggningen skal styrkes.
    Men det gjelder ikke muskulaturen.
    Jeg gjorde gjentatte forsøk i hele fjor så jeg er helt sikker på at det virker slik som beskrevet på meg.

Jeg bruker melk idag. Kjenner jeg tendenser drikker jeg et par glass, og det funker fint. Også den melken som er beriket med Dvitamin - - - -
    Så da kan en jo lure litt.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

jeg fikk veldig høyt stoffskifte i desember i fjor, ft4 var på 40.
    fastlegen eller endikrinologen sa aldri noe om at jeg trengte kalk.
    men da min alternative lege så på blodprøvesvarene så han det med engang, at kroppen tæret på skjelettet fordi det ikke var nok kalk.
    han så også at jeg hadde forhøyede leververdier, noe verken fastlege eller endo har nevnt for meg.
    så det jeg vil frem til. er at man kan ikke alltid stole på legen
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Skjelettet består av kalsium og fosfor. For at disse stoffer skal frigjøres fra maten må vi ha D-vitamin, og for å få det inn i skjelettet trengs magnesium D-vitamin og hormonet PTH fra biskjoldkjertlene.

For at det skal bli i skjelettet trengs hormonet calsitonin fra skoldkjertlen (for de som har noen da)
    Vi som ikke har noen virksom kjertel må klare oss uten calsitonin - hvis vi da ikke spiser naturthyroxin.

En kan ikke si at forsfor bryter ned kalsium da disse jo inngår et samarbeid om å bygge skjelettet, men hele denne virksomheten er utrolig komplissert og sammenhenger med mye annet i kroppen.
    Det kan sikkert være en eller annen sammenheng dette kan skje, men jeg vet ikke så mye om dette.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

jeg fikk beskjed om å ta magnesium,kalium,kalk,omega 3 med d vitamin, og b kompeks.
    nå er prøvene mine fine
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn