Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
04-12-07, 10:41 #1
Nye prøvesvar- vil noen kloke hoder se på de?
Fritt T4= 22 (ref.7-16), TSH= 1,5 (0,4-3,5), T3 =3,9 (3,0-6,0).
Hva vil det si at FT4 er for høy? Og hva md de andre?
Formen er laber, jeg er veldig svimmel, men det har jeg vært hele tiden det året jeg har gått på levaxin nå. Mange andre symptomer er jeg blitt kvitt da heldigvis. Uff, begynner å miste motet jeg nå... :(
-
04-12-07, 11:16 #2
Du har vel hørt at fT4 er høy, men man kan ikke se isolert på bare den.
T4 er jo bare et lager av forhormoner som skal bli til stoffskiftehormoner.
Kroppen bruker ikke T4 til noe, så isolert sett har det ingen betydning hvor høy denne er.
I en normalt fungerende kropp er imidlertid høy fT4 ensbetydende med at det lages mange stoffskiftehormoner.
Om en skal tolke de tall som du har lagt fram her, så er det ikke slik hos deg.
De hormonene som gjør noe, de som er aktive i stoffskifteprosessen, er T3. Og klart, det er jo T3 som er viktig for hvorden vi har det.
Og den er for lav hos deg, noe som samsvarer godt med hvordan du føler deg.
TSH er også realtivt høy til at fT4 er så høy - og det kan utlegges som at TSH (hjernen) vil at fT4 skal være høyere.
Men TSH er følsom for den samlede verdi af fT3 + fT4, så din TSH er så høy fordi fT3 er for lav.
Du er egentlig i den gruppen som er avhengig av kjertelens T3 produksjon. Denne har opphørt å virke, og du savner dette.
Min vurdering er at du bør få prøve et Liothyronintillegg.
Hvis du kan bruke syntetiske hormoner vil du føle deg mye bedre fra time 1.
Og hvis ikke du føler deg bedre med dette bør du insistere på å få prøve Armour.
Jeg synes at slike tall som du har burde kvalifisere for å få Armour på blå resept !
Det er jo helt tydelig tallmateriale som viser at den vedtatte behandlingen ikke virker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-12-07, 11:37 #3
Tusen takk Finn, for at du er så snill å øse av din kunnskap
.
Får høre med legen om jeg kanskje kan få prøve et Liothyronintillegg, hvis jeg tør å spørre, da jeg vet han vil avfeie det. Uff, kunne ønske jeg var litt mer pågående og frampå jeg
Hvis ikke blir det vel å bytte fastlege over nyttår tenker jeg, nå har denne fått alt for lang tid til å leke lege med meg.... Han skjønner visst ikke at jeg faktisk har et liv jg skal leve mellom hver gang jeg sitter på kontoret hans, og to små barn som krever sitt. Han synes aldri det er nødvendig å ta noen prøver utover TSH og FT4. Jeg må faktisk insistere på at han måler T3. For et år siden hadde jeg lav B12, men dette synes han ikke er nødvendig å måle. Vet ikke hva jeg skal si jeg, tør liksom ikke å sitte der og motsi ham, det er synd, men sånn er det.
-
04-12-07, 13:13 #4
Nå snakket jeg akkurat med indremedisineren jeg har vært hos på Volvat, hvorpå han bedyret at prøvene mine er helt perfekte. Han sa svimmelheten min definitivt må skyldes noe annet. Jeg ymtet frampå om Liothyronin og Armour, men jeg fikk klar beskjed om at han var av den gamle skolen, og hadde ikke noe til overs for noen av delene. Så sånn er det.
-
04-12-07, 14:15 #5
Det er ganske utrolig hvordan noen leger kan, på bakgrunn av noen tall, insistere på at en frisk! Dersom vi bare skal legge laboratorietall til grunn for behandling av hypothyreose, er jo legene helt overflødige! Da kan laboratoriet sende melding til apoteket om videre dosering.
Opprinnelig skrevet av Rafael
Han er eplekjekk nok til å innrømme at han er av Den Gamle Skole,- og han følger tydligvis ikke med! Han er ikke oppdatert. Sånn er det med den saken.
Rafael,- stol på deg selv! Du føler at du ikke er frisk og da er det som er riktig! Ikke la legene psyke deg ned til å tro at det er noe annet!
Skift lege. Prøv å få klarlagt på forhånd med den nye legen om vedkommende er villig til å la deg prøve Liothyronintillegg, som n`Finn
foreslår. Alternativt at du bestiller selv fra Antiaging, men da blir det jo uten legesupport. Jeg har liggende en pakke Liothryronin som jeg skal bruke hvis formen ikke blir bedre når jeg har nådd maksdosen på Levaxin. Jeg vil ikke oppfordre noen til å begynne med Liothyronin uten samtykke fra lege, men jeg lurer på hva som er verst; hangle seg gjennom livet "på halv tolv", eller ta sjansen på å bli bedre med Liothyronin? Det er mye kunnskap her i forumet om hvordan det bør brukes.
Ikke mist motet, stå på! Lykke til Rafael!
-
04-12-07, 14:49 #6
Er helt enig med Joni her Rafael - ikke glem at det er DU som er faciten. Det gjør tydligvis denne legen. Blodprøver skal være til hjelp - de skal ikke overkjøre din kliniske status ! De skal tolkes i samsvar med denne og prøve å gi svar på hva som kan hjelpe til at du skal få det bedre.
Så sier han at han er av den "gamle skolen" - sikkert med en viss stolthet også. Men hvor gammel er den skolen egentlig ?
Hadde den vært fra før 1970 så hadde han ikke hørt om Levaxin og Liothyronin og gladlig anbefalt Armour.
Er han fra etter 1970 så har han latt seg påvirke av syntetindustriens salgspropaganda, og sitter fast i den enda. Ikke mye å være stolt av !
Det er umulig å si på forhånd om noen vil ha nytte av et Liothyronintillegg. Derfor synes at alle skal få prøve.
Særlig du, som har slike prøvesvar.
Ikke gi deg !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-12-07, 18:41 #7
Jeg ser du bor i Akershus. Kanskje du kunne prøve å få deg en time hos Omdal på Balderklinikken i Oslo? Veldig flink fyr
Det koster litt mer, ca 700kr for en halvtime. Men når man tenker på at fastlegen gjerne tar 150-200kr og man blir kastet ut etter 10min uten å bli noe klokere så synes jeg nesten det forsvarer prisen.
-
04-12-07, 19:19 #8
Jeg har også fått mer enn nok av indremedisinere....!!
Var hos en i vår fra februar til mai, han hevda først at jeg hadde hypothyreose, så var jeg helt frisk, så var jeg depressiv, og så var jeg helt frisk igjen.... Fikk heldigvis en henvisning til Aker etter hvert da jeg ikke slutta å mase... Her banka de i bordet og sa at jeg både hadde hypotyreose (Hashimotos), struma OG en mistenkelig kul på halsen som indremedisineren HADDE funnet men avfeid som en cyste uten nærmere ettersyn........ Han var også av den "gamle skolen" for å si det sånn.... Har hatt lyst til å hamstre litt energi for å dra å filleriste gubben, men jeg gidder ikke å bruke mer energi på kjipe leger. De vokser overalt...!
-
04-12-07, 21:49 #9
Kanskje jeg skal prøve en time hos Omdal, hva slags behandlingsformer bruker han?
-
04-12-07, 23:54 #10
Lars Omdal arbeider på Balderklinikken: www.balderklinikken.no
Se under "personale",- der er`n! Han er lege og akupunktør. Han har skrevet noen artikler i "Thyra" og er med i faglig råd i Thyreoideaforbundet. Vær forberedt på lang ventetid,- en periode i fjor gikk det ikke an å skrive seg på venteliste for de som ville ha time hos han. Si at du eventuelt kan komme på kort varsel hvis noen avbestiller. Leste om en som skrek seg til time hos han! Har inntrykk av at han er en dyktig lege med masse kunnskap om stoffskiftesykdommer. Uansett kan du ikke bruke han som fastlege, fordi han ikke har avtale med kommunen. Lavt stoffskifte er en vanlig sykdom, 5% kvinner og 1% menn har det. Snakk med familie og venner for å finne en fastlege som har kunnskap om sykdommen.
Håper det går bra med deg!
Svar med sitat
Bokmerker