Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
02-12-07, 17:56 #1
Stive ledd, skjelving, lavt stoffskifte??
Hadde total thyroidectomy i fjor og går på Levaxin. Prøveresultatene på fT4 og fT3 er nå innen normalen og TSH supprimert (ca 0.02). Stort sett går hverdagen greitt, klarer 100% jobb, men er super-stuptrøtt hver ettermiddag/kveld.
Eneste jeg stusser på er at jeg har begynt å skjelve på hendene igjen, ikke sånn skjelving over hele kroppen som da stoffskiftet var skyhøyt, men mer irritabel dirring som kommer hvis jeg blir stresset i jobben eller hvis jeg skal "ta et tak" (tunge løft etc). Har altid vært superstø på hendene, har en jobb som krever at jeg er stø. Nå dirrer jeg altså staks jeg tar til med "pirke-arbeid" og spesielt da hvis jeg blir stressa (noen ser på eller at det haster). Og i situasjoner jeg skal løfte kasser på jobben etc.
Er også blitt øm i fingerleddene, akkurat som jeg har slått dem, fingrene føles hovne over midt-leddet når jeg knytter hendene.
Kan dette komme av lavt stoffskifte selvom verdiene mine viser normalt? Tankegangen min er at før thyroidectomy'en er det mulig jeg hadde ganske høyt stoffskifte i alle år, kroppen er vant til det, så nå når jeg regulerer stoffskiftet selv til innenfor normalen blir det for lavt for meg og denne skjelvingen/ kraftløsheten samt ømme ledd oppstår? Eller er det helt på viddene?
-
03-12-07, 12:14 #2
Og kalsiumen er norma? (noen ganger blir parathyreoideae fornærmet etter en operasjon)
Vær obs på at levaxin aldri kan gjøre det samme som kjertelen gjorde.
Ømheten/støheten kommer muligens av noe slitne binyrer, du tar høy dose levaxin .
Du hadde bare graves? Eller thyca?
-
05-12-07, 17:43 #3
Takk for svar Nora. Joa, kalsiumen er normal, eller den var iallfall det sist jeg målte (august). Tar egentlig ikke spes høy dose Levaxin, 125 ug pr. dag, er vel det sånn midt på treet eller nesten litt lite all den tid jeg ikke har kjertel, men det er nå der jeg havnet på T3 og T4 verdier innen normalen. Så man kan altså ikke få skjelvinger av å ligge for lavt (?), tror ikke jeg ligger for høyt iallfall. Må legge til at straks etter tyroidectomy'en fikk jeg beskjed¨å starte på 75ug Levaxin pr dag, raste rett i kjelleren etter kort tid. Hadde Graves + 6 cm knute, operert pga knuten som stadig vokste.
Kan ømhet/stølhet komme av slitne binyrer sier du? Skal sjekke litt opp det der, stølheten i finger-leddene har ikke gitt seg. Jeg har selv tenkt litt på leddgikt siden det nå engang ligger tungt i familien min, men jeg tør ikke tenke mer på det, nå er det nok! Kansje det er binyrene som tuller her? Er det flere her inne som har erfaring med stive/ømme ledd, og hva fikk dere til svar når dere nevnte det for legen?
Skal inn til min sedvanlige T4 og T3 blodprøve om kort tid, mulig jeg nevner stølheten for legen da...med overhengende fare for å føle meg som en hypokonder...
-
06-12-07, 19:43 #4
Ømhet og stivhet i ledd kan muligens være noen andre ting, som cøliaki errler andre tarmgreier og diverse annet.
Men, har du prøvd omega-3, for å senke inflammasjon, og å spise lavkarbo, for å senke inflammasjon? Jeg har et referat i kostholds-folderen her, ganske langt nær begynnelsen. Man må også passe på å senke omega-6-inntaket.
Jeg leser Sonen nå og det er essensielt om samme ide. Jeg har skrevet ned hva jeg spiser i noen dager nå. og det gjør kun rom for proteiner og grønnsaker, med en skive glutenfritt brød tipper man nesten over til for mye karbo /ut av sonen...
Hva tror du selv?
-
06-12-07, 21:19 #5
Har i det siste tenkt at jeg burde kikke mer inn i kostholds-greier, jeg har aldri vært nøye på hva jeg putter i meg, så jeg tror jeg har mye å hente der. Det er bare så vanskelig å vite hvor man skal begynne. Hørte akkurat ei som sa at B12 måtte vi stoffskiftepasienter spise ekstra, så nå skal jeg handle inn det på lørdag (finner jeg det på apotek eller i helsekosten mon tro?). Skal sjekke lavkarbo, hva det innebærer og se om jeg får begynt ett sted (skal få sett på Sone sakene). Omega 3, men ikke omega 6, jammen er det mye nytt her.
Takk for råd, å endre kostholdet burde jeg greie...litt over tid. Har også tenkt å hive meg på alternativ behandling, iallfall prøve noe, kansje fotsone, homeopat eller akupunktur, er skeptisk men klarer ikke tanken på at noe skal være uprøvd heller.
-
09-01-08, 09:42 #6
Skjelver man ved lavt stoffskifte?
Jeg vet at skjelvinger er vanlig symptom på høyt stoffskifte, opplevde det mye før min total thyroidectomy nov-06. Men jeg vet ikke om det også kan være hvis stoffskiftet er lavt? Jeg blir ikke kvitt skjelvinger, jeg har tilsynelatende normale T3, T4 og TSH verdier, går på 125ug Levaxin pr dag. Har akkurat begynt å spise extra B12 og magnesium, uten at dette er målt på bldprøve, hørte det kunne hjelpe på skjelvinger og ikke var farlig å spise "for mye" av (vannløselig). Vet min ferritin er lav, har fått den opp til 45 etter å spist jerntabletter i høst.
Jeg har alltid vært stø på hånden, men nå skjelver jeg som et aspeløv iblant. Spesielt hvis jeg er det minste anspent/nervøs, eller til og med når jeg tenker på noe jeg synes er litt spennende (eks. samtale med jobb-kunder), har også opplevd å begynne å skjelve bare jeg skulle bytte noen varer i butikken. Det føles helt sprøtt, har alltid tidligere vært av type trygg selv i stressende situasjoner...er det stoffskiftet som tuller med meg eller er jeg rett og slett blitt nervøs? Føler meg bare "normalt nervøs", men skjelvingene kommer uansett.
-
09-01-08, 13:07 #7
For lav B12 er også kjent for å kunne gi nevrologiske symptomer. Vi som har lavt stoffskifte har ofte foretrukkne verdier av prøver som ligger høyere enn de anbefalte.
Feks.ferritin helst over 70 og B12 over 350.
Noen symptomer fra høyt stoffskifte henger også veeeldig lenge i.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-01-08, 13:33 #8Gjest
Jeg har indre muskelskjelvinger enkelte ganger, spesiellt ved kraftanstrengelser.
Man kan jo definere hva det vil si å anstrenge seg , men det skal lite til før jeg får slike skjelvinger og det kan bare være ved at jeg eks. har båret en pose med juice/noe tungt fra butikken. Overarmene spesiellt.
Nå har jeg aldri trent vekter, men tanken om at jeg kanskje burde det / trene i det hele tatt på gode dager, streifer meg mer og mer. Har vært litt bekymret for å trene - siden helsen min har blitt så elendig - men som jeg leste på en side her, man styrker jo immunforsvaret mer (:
Svar med sitat
Bokmerker